Keskusta pitää tiukasti kiinni siitä, ettei polttoaineiden verotus kiristy, sanoo Saarikko MT:ssa – "Se on meidän reunaehtomme"
Keskusta pitää tiukasti kiinni siitä, että polttoaineiden verotusta ei kiristetä, vakuuttaa puolueen puheenjohtaja Annika Saarikko Maaseudun Tulevaisuudessa.
Perjantaina julkaistussa liikenne- ja viestintäministeriön fossiilittoman liikenteen tiekartassa ei mainita lainkaan polttoaineen veronkorotusta. Saarikon mukaan sen puuttuminen ei ole sattumaa, vaan viesti.
– Se puuttuu sieltä meidän vaatimuksestamme. On liian helppo tie nostaa hallituksesta toiseen bensaveroa verrattuna uusien keinojen etsimiseen siihen. Se on myös väärin niitä kohtaan, joille auto on välttämättömyys, Saarikko sanoo lehdelle.
Onko polttoaineverojen korottamattomuus siis keskustalle hallituskysymys, Saarikolta kysytään haastattelussa.
– Se on meidän reunaehtomme. Keskustalle käy linja, joka on hallitusohjelmassa.
Keskusta on sitoutunut päästöjen puolittamiseen. Se voidaan puolueen mukaan tehdä sosiaalisesti ja alueellisesti kestävällä tavalla.
Keskusta on esittänyt muun muassa etätyön lisäämistä, uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen korottamista sekä satsauksia liikenneinfraan ja toimivaan joukkoliikenteeseen.
Jatkovalmistelussa on myös valtiovarainministeri Matti Vanhasen (kesk.) esitys liikeen liikenteen verotuksen uudistamisesta siten, että se perustuisi nykyisen polttoaineveron sijaan ajokilometreihin ja tieluokkiin.
Hallitus kävi aiemmin tällä viikolla läpi päästötavoitteitaan.
Helsingin Sanomat uutisoi torstai-iltana, että hallitus siirtää ratkaisuja liikenteen verotuksesta ja hinnoittelusta syksyyn. Hallituspuolueiden kesken on näkemyseroja siitä, mitä ja missä tahdissa päätöksiä tehdään.
– Syksylläkin keskustan kanta on se, että tämän vaalikauden polttoaineiden veronkorotukset on nyt tehty, Saarikko paaluttaa MT:lle.