Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Jyrsijät

Millaiset hiirenloukut toimivat parhaiten? – Asiantuntijalta yllättävä vastaus

6.9.2025 20:34
Lue lisää 
Formula 1
René Arnoux esittelee Renaultin RS01 -autoa Donington Parkissa syyskuussa 2007. (Kuva: Darren/Wikimedia Commons/https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en)

“Keltainen teepannu" nauratti ensin, mutta pian hymyt hyytyivät – ranskalaistallin luja usko turbomoottoriin mullisti Formula 1:n

Pekka Pohjolainen 6.9.2025 21:04, muokattu 6.9.2025 15:28
a– a+
Formula 1

Kaudella 1977 Formula 1 -luokan MM-sarjaa dominoi edellisvuoden karmeasta Nürburgringin onnettomuudesta toipunut Niki Lauda Ferrareineen. Moottoripuolella kuninkaita olivat vapaasti hönkivät kolmilitraiset, varsinkin Ford Cosworth V8.

Heinäkuun 16. päivänä kilpailukalenterissa oli päästy Silverstonessa ajettavaan Britannian osakilpailuun asti. Aika-ajoissa eturivin olivat vallanneet saarivaltakunnan omat pojat, McLarenin James Hunt ja Brabhamin John Watson.

Suomalaisväriä lähtöruudukossa ei näkynyt, vaikka läheltä piti. March-tallista kuljettajapestin saanut Mikko Kozarowitzky oli romuttanut ajokkinsa jo harjoituksissa.

Kozarowitzky oli murtanut turmassa kätensä ja jätti tallinsa sen vaadittua häntä ajamaan aika-ajoissa vara-autolla vammastaan huolimatta. Kahden kisasta karsiutumisen mittainen F1-ura jäi siihen.

Kilpa-autoilun historiaan Silverstone ’77 ei jäänyt kuitenkaan Laudasta, voittoon ajaneesta Huntista tai kisassa debytoineesta tulevasta Ferrari-legendasta Gilles Villeneuvesta, vaan keltaisesta kilpa-autosta, jonka Renault –tallin Jean-Pierre Jabouille ajoi lähtöruutuun.

Hilpeyttä varikolla herättäneen auton ääni kuulosti oudolta, eikä ihme: pellin alla vinkui piskuinen 1,5-litrainen turboahdettu V6-moottori. 

Renault oli päättänyt ottaa kovan riskin ja valita toisen tien kuin muut. Tuohon aikaan F1:n sääntöjen mukaan moottorin piti olla joko 3-litrainen vapaasti hengittävä tai 1,5-litrainen ahdettu.

Jälkimmäiseen mahdollisuuteen ei ollut uskaltanut tarttua ennen ranskalaistallia kukaan.

Renault’n Jean-Pierre Jabouille otti nimiinsä ensimmäisen turbomoottorilla ajetun F1-osakilpailuvoiton Dijonissa 1979. Kuva vuodelta 1975. (Eddi Laumanns/Wikimedia Commons) lisenssi

Riskinotto näytti enemmän tai vähemmän typerältä tilanteessa, jossa kärkitiimit käyttivät luotettavaa kolmelitraista vapaasti hengittävää moottoria. F1-legenda Ken Tyrrell risti ranskalaisauton “keltaiseksi teepannuksi” nähtyään varikolta ranskalaistallin kisan päättyvän moottorin tuprauttamaan valkoiseen savupilveen.

Turboahtimella moottoriin saatiin pakotettua enemmän ilmaa, millä saatiin irti hirmutehot pienestäkin myllystä. Käytännössä kukaan ei kuitenkaan ollut vielä onnistunut saamaan turbomoottoria kestämään F1-kilpailujen raakoja vaatimuksia.

Renault RS01:n debyytista tuli melkoinen katastrofi. Auto oli ylipainoinen, ylikuumeni jatkuvasti ja kärsi pahasta turboviiveestä. Silverstonessa Jabouille joutui keskeyttämään jo 16. kierroksella turbon hajottua.

Ajettavuudeltaankin ensimmäiset turboautot olivat ongelmallisia. Kaarteista ulos kaasutettaessa seurasi suorastaan vaarallinen ja raaka tehonpurkaus. Kuljettajalla oli täysi työ vikuroivan auton pitämisessä hallinnassa.

Vaikka luotettavuudesta ei voinut edes puhua, ja useimmat kilpailut päättyivät moottoririkkoon, Renault piti kärsivällisesi kiinni suunnitelmastaan. Tallissa uskottiin, että hyvät päivät olisivat vielä edessä.

Välähdyksiä tulevaisuudesta oli nähtävissä jopa vaikeina alkuvuosina. Turbon toimiessa Renault’lla oli huikea suoranopeus. Cosworth-moottoreilla varustetut autot pystyivät kyllä vastaamaan Renault’lle mutkissa, mutta pitkälle suoralle päästessään pieni 1,5-litrainen V6 meni menojaan.

Vuonna 1978 Renault’n turbomoottori tuotti noin 520 hevosvoimaa, suunnilleen 20-40 hevosvoimaa kilpailijoita enemmän. Se riitti antamaan kilpailijoille aihetta huoleen.

Oli selvää, että jos ranskalaistalli alkaisi joskus saada autonsa kestämään, se näyttäisi vielä perävalot muille moneen kertaan.

Kahden vaikean vuoden jälkeen tehty työ palkittiin. Vuonna 1979 esitellyssä kevyemmässä Renault RS10-autossa oli kaksi turboahdinta, jotka vähensivät viivettä ja lisäsivät tehoa.

Heinäkuun 1. päivänä 1979 kotiradalla Ranskan Dijonissa Renault’n suuri päivä koitti. Tallin kuljettajat Jabouille ja René Arnoux olivat vallaneet aika-ajoissa eturivin. Kolmannesta ruudusta startannut Gilles Villeneuve ampaisi kuitenkin kärkeen ja piti pintansa 46. kierrokselle asti. Sitten iski Jabouille turbo-Renault’llaan.

Ranskalainen ajoi komeaan voittoon, turbo-formuloiden ensimmäiseen.

– Hyvä ystäväni, maratonjuoksija, sanoi minulle, että jos ohitat jonkun, sinun on kiihdytettävä. Siinä vaiheessa vastustajasi on erityisen haavoittuvainen. Juuri niin tein Gillesin kanssa, Jabouille avasi suoritustaan.

Samainen kisa muistetaan tosin vielä paremmin Arnoux’n ja Villeneuven välisestä eeppisestä kaksintaistelusta. Villeneuve vei pidemmän korren ja kuittasi kakkossijan.

Se, että Renault pystyi jo taistelemaan tasapäisesti Ferraria vastaan, osoitti kuitenkin turbovallankumouksen todella alkaneen.

Renault’n menestys pakotti muutkin tallit miettimään tulevaisuuttaan. Mahtitalleista Ferrari liittyi turborintamaan vuonna 1981. 

Vaikka Keke Rosberg onnistui ajamaan vielä kaudella 1982 maailmanmestariksi turbottomalla Williamsillaan, ajat olivat muuttumassa. Vuoden 1983 kuluessa kaikki vakavasti otettavat tallit luopuivat vapaasti hengittävistä moottoreista. 

Turbovallankumous oli nopea ja hurja. Tehot pomppasivat noin 500 hevosvoimasta yli 700 hevosvoimaan kilpailuissa. Aika-ajoissa turboruuvia väännettiin niin, että hevosvoimia irtosi jopa toista tuhatta.

Turbokautta muistellaan yhä usein koko lajin hienoimpana ajanjaksona. Sillä oli kuitenkin myös nurja puolensa. Rosberg ennusti turboahdetun tulevaisuuden tarkasti jo elokuussa 1982, kamppaillessaan vielä Cosworth-Williamsillaan tehokkaampia turboautoja vastaan.

– On kuin kehittäisi hirviötä, joka ennen pitkää syö kehittäjänsä. Tästä kaikesta on lopputuloksena katastrofi. Kehitykselle tulee vielä seinä vastaan, mutta milloin, sitä on mahdotonta sanoa, hän pohti Helsingin Sanomille.

Keke Rosberg muistetaan ”turbottomana” maailmanmestarina. Kuva Silverstonesta 1982. (Martin Lee/Wikimedia Commons) lisenssi

Tuleva maailmanmestari tiesi mistä puhui. Suoranopeudet nousivat hurjiksi, ja kuljettajat puhuivat hirviömäisestä kiihtyvyydestä. Autot kulkivat yksinkertaisesti liian lujaa, ja sekä kuljettajien että ratatyöntekijöiden turvallisuus vaarantui.

Turbokaudella myös moottorien kehityskustannukset nousivat valtaviksi. Pienemmille tiimeille osallistuminen sarjaan alkoi käydä hankalaksi ja kannattamattomaksi.

Kuljettajien ajotaidoillakaan ei pystynyt enää kunnolla kompensoimaan mahtitallien teknistä ylivoimaa. Niinpä Kansainvälinen autoliitto FIA päätti lopulta kieltää turbot kokonaan kauden 1989 alusta lukien.

Viimeiseksi turbokauden maailmanmestariksi ajoi McLarenin väreissä Ayrton Senna lähes yliluonnollisella suorituksellaan Japanin Suzukassa lokakuussa 1988.

Senna kertoi kisan jälkeen nähneensä viimeisellä kierroksella Jumalan, mutta kyllä Renault’n ”teepannusta” alkunsa saaneella Hondan turbomoottorillakin osuutensa suorituksessa oli.

Lue myös

Tuholaistorjuja: Jos sinulla herää tällainen epäilys, älä vitkuttele yhtään

Asuinrakennukseen tai pihavarastoon pesiytyneet hiiret tai muut jyrsijät ovat ikävä vaiva, joista on...
7.9.2025 21:30

Putinin sukulainen hehkuttaa: Sota teki Venäjästä proteesien edelläkävijä

Venäjästä on tullut maailman johtavia maita proteesien kehityksessä, sanoo varapuolustusministeri Anna Tsivilyova. Syynä...
7.9.2025 21:03

Historia | Kotimaisella vakuutusyhtiöllä oli oma Boeing 747 – näin Suomen ainoalle jumbojetille kävi

Valtiollisen lentoyhtiön Finnairin laivastossa ei tunnetusti ole koskaan ollut jättimäisiä Boeing 747-matkustajakoneita. Suomalaisesta...
7.9.2025 21:00

Aihetunnisteet

formula 1 Historia moottoriurheilu

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
“Keltainen teepannu” nauratti ensin, mutta pian hymyt hyytyivät – ranskalaistallin luja usko turbomoottoriin mullisti Formula 1:n
Uutiset | 6.9.2025 21:04
Näin teet polttopuut oikealla tavalla itse – Yksi asia muistettava kaikissa olosuhteissa
Uutiset | 1.9.2025 21:21
Potilaan Lääkärilehti: Tällainen luomi voi olla merkki melanoomasta
Uutiset | 1.9.2025 22:15
Millaiset hiirenloukut toimivat parhaiten? – Asiantuntijalta yllättävä vastaus
Uutiset | 6.9.2025 20:34
Rantasaunoja nousee kuin sieniä sateella – kunnat haraavat vastaan ”vihervyöhykkeillä”
Uutiset | 6.9.2025 8:01
Älä tee näin vessanpöntöllä
Uutiset | 4.9.2025 21:41
Venäjä nuiji Ukrainaa ennätyksellisen rajusti – Näin kommentoi Zelenskyi
Uutiset | 7.9.2025 14:44
Mikä selittää SDP:n ylivoimaa? – Tutkijat ruotivat gallupmenestyksen syyt
Uutiset | 7.9.2025 8:02
Prinsessa Diana piilotti aikakapselin, jonka piti pysyä suljettuna satoja vuosia – Nyt se kuitenkin avattiin
Uutiset | 1.9.2025 22:11
Talousvaikuttaja soitti hälytyskelloja – Putinilta jäätävä kuitti
Uutiset | 5.9.2025 21:02
Näin teet polttopuut oikealla tavalla itse – Yksi asia muistettava kaikissa olosuhteissa
Uutiset | 1.9.2025 21:21
Prinsessa Diana piilotti aikakapselin, jonka piti pysyä suljettuna satoja vuosia – Nyt se kuitenkin avattiin
Uutiset | 1.9.2025 22:11
Tutkimus löysi parannuskeinot ”särkyneen sydämen oireyhtymään”
Uutiset | 30.8.2025 21:40
Kysely: Monelle syöpään sairastuneelle ei kerrota olennaisesta hoitoon liittyvästä asiasta – ”Huolestuttavaa”
Uutiset | 29.8.2025 22:00
Karhu hyökkäsi ihmisen kimppuun
Uutiset | 26.8.2025 9:55
Potilaan Lääkärilehti: Tällainen luomi voi olla merkki melanoomasta
Uutiset | 1.9.2025 22:15
Suomalaisen olympiavoitto herätti raivoa – Tinttasiko lehtimies häntä leukaan?
Uutiset | 31.8.2025 20:30
Murska-arvio Ukrainasta: ”Koko juttu romahtaa”
Uutiset | 1.9.2025 22:02
Älä tee näin vessanpöntöllä
Uutiset | 4.9.2025 21:41
Suomalainen oli pinkomassa maailmanennätykseen, mutta sitten kisajärjestäjät mokasivat
Uutiset | 29.8.2025 21:45
Kiinalaisen sotalaivan takaa-ajo päättyi hurjaan törmäykseen
Uutiset | 12.8.2025 21:43
Näin teet polttopuut oikealla tavalla itse – Yksi asia muistettava kaikissa olosuhteissa
Uutiset | 1.9.2025 21:21
Kysely: Monelle syöpään sairastuneelle ei kerrota olennaisesta hoitoon liittyvästä asiasta – ”Huolestuttavaa”
Uutiset | 29.8.2025 22:00
Tutkimus: Ihmiset ikääntyvät entistä nopeammin – tässä syy
Uutiset | 26.8.2025 21:39
Prinsessa Diana piilotti aikakapselin, jonka piti pysyä suljettuna satoja vuosia – Nyt se kuitenkin avattiin
Uutiset | 1.9.2025 22:11
Tutkimus löysi parannuskeinot ”särkyneen sydämen oireyhtymään”
Uutiset | 30.8.2025 21:40
Karhu hyökkäsi ihmisen kimppuun
Uutiset | 26.8.2025 9:55
Tutkimus: Yksinkertainen seikka voi hidastaa yleisen syöpäkasvaimen kasvua
Uutiset | 27.8.2025 21:34
Tutkimus: Kissat voivat nousta avainrooliin Alzheimer-hoitojen kehityksessä
Uutiset | 13.8.2025 8:30
Potilaan Lääkärilehti: Hakeudu lääkäriin, jos polvikipu on tällaista
Uutiset | 24.8.2025 19:00

Uusimmat

Tuholaistorjuja: Jos sinulla herää tällainen epäilys, älä vitkuttele yhtään
Uutiset | 7.9.2025 21:30
Putinin sukulainen hehkuttaa: Sota teki Venäjästä proteesien edelläkävijä
Uutiset | 7.9.2025 21:03
Historia | Kotimaisella vakuutusyhtiöllä oli oma Boeing 747 – näin Suomen ainoalle jumbojetille kävi
Uutiset | 7.9.2025 21:00
Venäjä nuiji Ukrainaa ennätyksellisen rajusti – Näin kommentoi Zelenskyi
Uutiset | 7.9.2025 14:44
Essee: EU:n mahtimaan turbulenssi on jo hälyttävää – Kuinka käy Ukrainan turvatakuiden?
Uutiset | 7.9.2025 14:00
Mikä selittää SDP:n ylivoimaa? – Tutkijat ruotivat gallupmenestyksen syyt
Uutiset | 7.9.2025 8:02
“Keltainen teepannu” nauratti ensin, mutta pian hymyt hyytyivät – ranskalaistallin luja usko turbomoottoriin mullisti Formula 1:n
Uutiset | 6.9.2025 21:04
Millaiset hiirenloukut toimivat parhaiten? – Asiantuntijalta yllättävä vastaus
Uutiset | 6.9.2025 20:34
Kymmenet postit keskeyttivät lähetykset Yhdysvaltoihin uusien tullien vuoksi
Uutiset | 6.9.2025 17:20
Kokoomus epäili SDP:n sopeutuspuheita – Lindtman esitti Ylellä myös uusia menoja
Uutiset | 6.9.2025 17:17
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Rasismisotkussa rypenyt hallitus joutui opposition eteen, toimintakyky herätti kysymyksiä
Uutiset | 4.9.2025 18:37
Toimittajalta | Tämä on jo todella noloa
Uutiset | 2.9.2025 14:43
Toimittajalta | Hakaristin on aikakin kadota Ilmavoimien lipuista – mutta miksi sitä vaalittiin näin kauan?
Uutiset | 29.8.2025 12:25

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Tuholaistorjuja: Jos sinulla herää tällainen epäilys, älä vitkuttele yhtään
Uutiset | 7.9.2025 21:30
Putinin sukulainen hehkuttaa: Sota teki Venäjästä proteesien edelläkävijä
Uutiset | 7.9.2025 21:03
Historia | Kotimaisella vakuutusyhtiöllä oli oma Boeing 747 – näin Suomen ainoalle jumbojetille kävi
Uutiset | 7.9.2025 21:00
Näin teet polttopuut oikealla tavalla itse – Yksi asia muistettava kaikissa olosuhteissa
Uutiset | 1.9.2025 21:21
Prinsessa Diana piilotti aikakapselin, jonka piti pysyä suljettuna satoja vuosia – Nyt se kuitenkin avattiin
Uutiset | 1.9.2025 22:11
Tutkimus löysi parannuskeinot ”särkyneen sydämen oireyhtymään”
Uutiset | 30.8.2025 21:40

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Pitkät etäisyydet ja tekoäly – ratkaisu hoidon sujuvuuteen
Mielipide | 5.9.2025 12:35
Lukijalta: Yhteisöllinen asuminen ei saa olla vanhustenhoidon säästökeino
Mielipide | 5.9.2025 12:30
Lukijalta: Osaajapula
Mielipide | 5.9.2025 12:15
Lukijalta: Suora puhe ei saa olla rumaa puhetta
Mielipide | 5.9.2025 11:59
Lukijalta: Budjettiriihessä höynäytysyritys – tämä ei ole Suomen liikuntamyönteisin hallitus
Mielipide | 3.9.2025 13:49
Lukijalta: Palestiinan valtio – käänteinen DDR
Mielipide | 1.9.2025 14:03
Lukijalta: Stubbin maine presidenttikyselyissä kasvaa
Mielipide | 1.9.2025 14:05
Lukijalta: Arvokkuuden paluu politiikkaan
Mielipide | 4.9.2025 12:15

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustan Mikko Savola: Ruokaturva ja koulutus on turvattava
Keskusta | 6.9.2025 13:12
Nuorkeskusta: Hallituksen työllisyys- ja kasvutoimet ovat laastaria avohaavan päälle
Uutiset | 3.9.2025 16:18
Lauri Salo ei hae jatkokautta Keskustaopiskelijoiden puheenjohtajana
Keskusta | 28.8.2025 14:09
Nuorkeskusta: Hallituksen työllisyys- ja kasvutoimet ovat laastaria avohaavan päälle
Uutiset | 3.9.2025 16:18
Lauri Salo ei hae jatkokautta Keskustaopiskelijoiden puheenjohtajana
Keskusta | 28.8.2025 14:09
Keskustan Mikko Savola: Ruokaturva ja koulutus on turvattava
Keskusta | 6.9.2025 13:12
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste