Kelpoisia sijaisia opettajille saa parhaiten kaupungeissa, joissa koulutetaan opettajia
Suomalaisissa kouluissa joudutaan usein käyttämään sellaisia opettajan sijaisia, joilla ei ole opettajan pätevyyttä tai edes minkäänlaisia opettajaopintoja taustallaan.
Opetushallituksen opetusneuvos Lucina Hänninen arvioi, että paras tilanne sijaisten suhteen on niissä kaupungeissa, joissa koulutetaan opettajia, sillä opettajaopiskelijat monesti tekevät opettajien sijaisuuksia. Haastavinta kelpoisten sijaisten löytäminen voi olla sellaisiin tehtäviin, joiden opettajista on ylipäätään suurin pula. Suomessa on ollut pitkään pula varsinkin erityisopettajista.
Opetusalan ammattijärjestön (OAJ) koulutuspolitiikan päällikön Jaakko Salon mukaan sijaisia voi olla vaikeaa löytää myös sellaisiin oppiaineisiin, joihin liittyy erityisiä työturvallisuusnäkökulmia, kuten esimerkiksi käsitöihin, kotitalouteen, fysiikkaan tai kemiaan.
– Kouluilla voikin olla sellaisia käytäntöjä, että erityisen haastavassa sijaistuksessa käytetään koulun omaa opettajaa ja sijainen otetaan johonkin toiseen tehtävään.
Salo kertoo, että koulujen mahdollisuuksissa saada kelpoisia sijaisia voi olla eroja jopa saman kaupungin sisällä. Jos jossakin koulussa on esimerkiksi erityisen haastavia ryhmiä, sijaisia voi olla vaikeampi saada.
Lyhytaikaiseksikaan sijaiseksi ei silti pitäisi päästä ”kenen tahansa”, sillä sijaisella on kelpoisuusasetuksen mukaan oltava riittävä koulutus ja tehtävän edellyttämä taito. Viime kädessä jääkin rehtorien arvioitavaksi, millainen hakija täyttää nämä kriteerit.
– Lyhyiden, odottamattomien sijaisuuksien osalta on ymmärrettävää, ettei niitä saada aina täytettyä kelpoisilla sijaisilla, koska tällaista kelpoisten opettajien reserviä ei voi olla varalla olemassa. Kuitenkin näissäkin tilanteissa on muistettava, että opettajan tehtävä on vaativa ja siihen liittyy painavaa vastuuta.
Salon mukaan koulujen sijaisreserveistä löytyy usein eri alojen opiskelijoita.
MTV uutisoi alkusyksystä, että kymmenien helsinkiläisten peruskoulujen sijaisopettajalistoille pääsi valehenkilöllisyydellä. Uutisoinnin jälkeen Helsingin kaupunki tiedotti esimerkiksi koululaisten huoltajille lähettämässään Wilma-viestissä, että sijaisten hankintaa koskevat ohjeet käydään koulujen kanssa vielä läpi.
Salon mukaan Suomessa on laadukasta opettajakoulutusta ja opettajan kelpoisuus varmistaa opetuksen laadun.
– Jos kelpoista opettajaa ei ole saatavilla, seuraavaksi paras vaihtoehto on opettajaopiskelija. On tietysti aivan eri asia, onko sijaisena pitkällä opinnoissaan oleva opettajaopiskelija vai henkilö, jolla ei ole minkäänlaista opettajan koulutusta.
Hänninen arvioi, että opetuksen laatu tuskin kärsii yksittäisistä päivistä, mutta jos kelpoista opettajaa ei ole saatavilla pitkään aikaan, tällaisten ryhmien oppilaat joutuvat muita heikompaan asemaan.
Salon mielestä on erityisen tärkeää, että kelpoisia sijaisia pyritään saamaan kaikin keinoin etenkin pidempiin sijaisuuksiin.
– Valitettavasti joskus kuulee sellaisistakin tapauksista, joissa on ollut monen kuukauden ajan sellainen sijainen, jolla ei ole opettajan kelpoisuutta, tai on otettu lukuvuoden pituisiin määräaikaisuuksiin jopa vuosien ajan tällaisia sijaisia. Tämä kyllä herättää epäilyksen siitä, että ei ole välttämättä ollut yritystäkään täyttää tehtäviä kelpoisilla opettajilla.