Karu totuus suomalaisten liikennekäyttäytymisestä – moni toimii tutussa tilanteessa väärin
Liikenneturvan tuore kysely kertoo karua tarinaa suomalaisten ohituskäyttäytymisestä.
Yhdeksän kymmenestä raportoi, että hänet on ohitettu huomattavalla ylinopeudella usein tai joskus. Kuusi kymmenestä myöntää itsekin toimineensa näin.
Kuljettajista 18 prosenttia kertoo ohittaneensa hitaamman ajoneuvon ohituskieltoalueella vähintään joskus. Vastaavasti 60 prosenttia kertoo, että heidät itse on ohitettu ohituskieltoalueella.
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tarja Korhonen muistuttaa, että ohittamaan lähtevällä on vastuu turvallisuudesta.
– Jos kuljettaja ajautuu jatkuvasti tilanteisiin, jossa ohitustarve polttelee, on syytä katsoa peiliin ja tarkastella omaa kaasujalkaa kriittisesti. Jos ohittamaan on lähdettävä, on siihen suhtauduttava tilanteen vaatimalla vakavuudella. Kyselymme kielii pikemminkin päinvastaisesta, Korhonen toteaa tiedotteessa.
Ohittaminen ei anna erillislupaa sääntöjen rikkomiselle tai ylinopeudelle.
– Esimerkiksi ohituskieltoalueella, risteyksissä tai sulkuviivaa rikkoen ei saa ohittaa. Jos ohitusta ei voi tehdä turvallisesti, on jäätävä ajamaan hitaamman kulkijan taakse riittävän etäälle.
Liikenneturvan kyselyssä lähes 15 prosenttia kuljettajista kertoo usein tai joskus lähtevänsä ohittamaan edellä ajavia, vaikka edessä olisi pidempi jono. Korhosen mukaan pitkässä letkassa ohittelu ei ole järkevää.
– Kannattaa miettiä, kuinka vähän todellisuudessa voittaa aikaa sillä, että yrittää väkisin edetä nopeammin kuin muu liikennevirta. Sillä saa aikaan haitariliikettä ja kasvattaa peräänajon riskiä.
Liikenneturva selvitti suomalaisten kokemuksia liikenteestä touko-kesäkuussä 2022. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1 005 henkilöä, joista autoilevia oli 81 prosenttia.