Huhut dieselautojen kuolemasta voivat olla ennenaikaisia – "Arvo todennäköisesti nousee"
Dieselautojen asemaa haastavat uudet käyttövoimat, mutta täysin katoamassa diesel ei kuitenkaan vielä ole. Se on yhä toiseksi myydyin käyttövoima.
Autoliikeketju J. Rinta-Joupin tilastojen mukaan käytettyjen dieselhenkilöautojen osuus on pienentynyt viimeisen viiden vuoden aikana noin 10 prosenttiyksikköä kaikista käytettyjen henkilöautojen kaupoista.
Myyntijohtaja Markku Ala-Hakunin mukaan kehitykseen vaikuttaa useampi samanaikainen ilmiö.
– Sähkö- ja hybridiautojen nopea yleistyminen, polttoaineen hinnanvaihtelut sekä uusien dieselhenkilöautojen tuotannon väheneminen Euroopassa ovat kaikki tekijöitä, jotka muokkaavat markkinaa, hän sanoo tiedotteessa.
– Muutos ei ole yhden syyn seurausta, vaan monen rinnakkaisen kehityksen yhteisvaikutusta.
Vähän ajettujen dieselien saatavuus on heikentynyt, ja tarjonta kapenee vuosi vuodelta. Se on lisännyt kilpailua hyväkuntoisista yksilöistä, kertoo Ala-Hakuni.
– Dieseleissä on myös se erityispiirre, että ne kiinnostavat ostajia vielä paljon ajettuinakin. Diesel on pitkäikäinen valinta, ja hyvä huoltohistoria tekee siitä houkuttelevan vielä vuosienkin päästä, hän arvioi.
Vuonna 2035 voimaan tuleva EU:n päätös uusien bensa- ja dieselautojen myynnin kieltämisestä muuttaa markkinaa vähitellen. Ala-Hakunin mukaan se ei tarkoita dieselin äkillistä loppua. Käytettyjen kysyntä voi hetkellisesti jopa kasvaa.
– Kun uusien dieselautojen tuotanto hiipuu, hyväkuntoisten käytettyjen arvo todennäköisesti nousee, Ala-Hakuni arvioi.
Hän kertoo, että diesel vaikuttaa säilyttävän vetovoimansa erityisesti niiden ostajien keskuudessa, jotka ajavat pitkiä matkoja.
– Kun kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, se kertoo osittain siitä, ettei diesel ole vielä katoamassa, vaan löytämässä uuden paikkansa muuttuvassa autokannassa, Ala-Hakuni summaa.