Hätäpaikannus parantaa turvallisuutta – "On voitava luottaa siihen, että apu tulee ajoissa"
Kun viranomaisten määrä alueilla vähenee, hätäpaikannuksen on oltava aukotonta.
Hätäpaikannuksen virheet kärjistyivät Lapissa tammikuussa, kun kokenut hiihtovaeltaja menehtyi Savukoskella ja toinen paleltui pahoin. Hätäkeskus lähetti etsijät 112 Suomi-sovelluksen tietojen perusteella 10–15 kilometriä väärään suuntaan.
Lapissa onkin testattu viime vuodesta alkaen arktisiin olosuhteisiin sopivaa mobiilipohjaista paikannusjärjestelmää.
Pelastusjohtaja Martti Soudunsaari kertoo, että sovelluksesta on vain hyviä kokemuksia.
– Tälläkin viikolla safarireitillä sattui onnettomuus, ja sekä safariyrityksellä että meidän kenttäjohdolla oli sama hätäpaikannusohjelma käytössä, joten paikantaminen onnistui todella hyvin, Soudunsaari kiittelee.
Sovelluskehittäjä Petri Särkisaari uskoo, että hänen karttapaikannuksensa olisi pelastanut Savukosken erämaahan eksyneet. Särkisaaren Mapitare-sovellus toimii huonoissakin puhelimissa ja hitaissa 2G-verkoissa ja jopa ilman verkkoyhteyksiä.
Karttateknologia mahdollistaa tarkkojen tietoaineistojen lataamisen kerralla puhelimeen. Sovellus ei vaadi nettiyhteyttä, sillä se toimii jopa lentotilassa, jolloin se ei kuluta virtaa.
– Kun esimerkiksi vaeltaja laittaa gps:n päälle, puhelimesta näkee kuuden metrin tarkkuudella, missä hän on menossa. Maastossa karttaa ei tarvitse enää ladata, joten sovellus toimii erityisesti Lapissa, missä yhteydet eivät aina ole parhaat mahdolliset.
Mapitare-sovelluksen kartoissa on muun muassa polkuverkostot, metsätiet, kämpät eli kaikki se, mitä maastossa liikkuva ihminen tarvitsee. Kartalle voi tallentaa myös esimerkiksi suunnitellun reitin, jolloin se kertoo, kuinka monta metriä olet poikennut reitistä.
Särkisaaren mukaan uusi karttateknologia poistaa virhepaikannukset.
Karttapohjainen sovellus antaa gps:n kautta koordinaatit neljässä eri muodossa hätäkeskukselle. Lapin toimijat ovat jo testanneet yhteistyötä myös hätäkeskuksen kanssa, ja tulokset ovat olleet lupaavia.
– Lapin pelastuslaitos jatkaa neuvotteluja hätäkeskuksen kanssa siitä, miten sovellusta voitaisiin hyödyntää nykyistä laajemmin. Tavoitteena on lisätä kansalaisten turvallisuutta ja luottamusta siihen, että hätätilanteessa apu tulee ajoissa ja oikeaan paikkaan myös arktisissa olosuhteissa, pelastusjohtaja Soudunsaari painottaa.