Hallitus sopi budjettiriihessä kolmesta uudesta liikennehankkeesta

Yöjunaliikenne palaamassa Kuopioon ja Kajaaniin?
Budjettiriihi

Hallitus sopi budjettiriihessä kolmesta uudesta liikennehankkeesta, jotka liittyvät vesi-, raide- ja tieliikenteeseen.

Saimaan kanavan sulkujen pidentämiseen ehdotetaan 90 miljoonan euron valtuutta.

Hankkeen tavoitteena on edistää vesiliikenteen toimintaedellytyksiä Saimaan kanavalla ja Saimaan järvialueella. Hankkeen tarkoitus on pidentää kanavasulkuja 11 metriä uusimalla ja siirtämällä sulkujen yläportit.

Lisäksi hallitus esittää 21,2 miljoonan euron valtuutta valtatie 4:n kehittämiseen Äänekosken ja Viitasaaren välillä. Vuodelle 2021 hallitus esittää hankkeelle viiden miljoonan euron määrärahaa.

Hankkeella on tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta.

Raidehankkeista hallitus esittää Tampereen ja Jyväskylän välisen radan parantamiseen 19 miljoonan euron valtuutta, josta seitsemän miljoonan määrärahaa ensi vuodelle.

Hankkeen tavoitteena on edistää ratavälin tavara- ja henkilöliikenteen sujuvuutta. Hanke on osa Jämsän seudun auttamista ja Jyväskylän MAL-sopimuksen edistämistä.

Hallitus aloittaa Kestävä matkailu 2030 -ohjelman, jossa osana ohjelmaa työ- ja elinkeinoministeriö aloittaa yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa erillisneuvottelut VR:n kanssa itäisen yöjunayhteyden käynnistämisestä.

Neuvottelujen avulla pyritään selvittämään mahdollisuudet aloittaa liikenne ja siihen tarvittavat resurssit.

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko (kesk.) kertoi omassa puheenvuorossaan budjettiriihen tiedotustilaisuudessa, että yöjunayhteys olisi tarkoitus ulottaa Kajaaniin asti. VR lopetti 2000-luvulla yöjunayhteyden Helsingistä Kuopion ja Kajaanin kautta Ouluun kannattamattomana.

Lisäksi yhtiö on ajanut 1990-luvun alussa talven sesonkiaikana yöjunia Helsingistä Taivalkoskelle.