Hallitus korjaa työmatkustamisen ja yötyön epäkohtia – "Tämä esitys on äärettömän hyvä"
Hallitus yrittää puuttua työmatkojen ja yötyön turvallisuusongelmiin lainmuutoksella.
Sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen (vas.) toi lähetekeskusteluun työturvallisuuslain muutoksen, jolla yritetään vähentää työajan ulkopuolella tapahtuvasta matkustamisesta ja yötyöstä työntekijöille aiheutuvaa kuormitusta ja terveyshaittoja.
Uudistuksen myötä työnantajalle tulisi velvollisuus arvioida työajan ulkopuolella tapahtuvan työhön liittyvän matkustamisen vaarat.
Yötyössä työnantajalle säädettäisiin velvollisuus selvittää mahdollisuudet työn kuormittavuuden vähentämiseksi tapauksissa, jossa yksittäisen työntekijän siirtäminen päivätyöhön ei ole mahdollista terveysriskeistä huolimatta.
Yötyöläiselle säädettäisiin myös oikeus saada työnantajalta selvitys seikoista, joiden vuoksi työtehtävien vaihtaminen tai siirtyminen päivätyöhön ei ole mahdollista.
– Nyt ehdotetuissa muutoksissa keskiössä on työajan ulkopuolella tapahtuvasta matkustamisesta ja yötyöstä aiheutuvien vaarojen tunnistaminen ja arviointi, terveydellisten haittojen ennaltaehkäisy, eivätkä niinkään toimenpiteet työntekijän jo kuormituttua terveyttään vaarantavalla tavalla, Pekonen selvitti.
SDP:n Katja Taimela piti esitystä erinomaisena ja jälleen yhtenä osoituksena kolmikantaisen sopimisen toimivuudesta. Esitys pohjaa työmarkkinaosapuolten valmisteluun.
Taimelan mukaan uudistuksella yötyötä tekevät voisivat terveytensä puolesta työskennellä pidempään työkykyisinä ja pysyä työmarkkinoiden käytettävissä pidempään. Samalla ehkäistäisiin yötyöstä aiheutuvaa terveysvaaraa.
– Hyvin lyhyesti ja ytimekkäästi: tämä esitys on äärettömän hyvä, ja sen tavoitteet ovat kaiken kaikkiaan äärettömän kannatettavia.
SDP:n Kim Berg kiinnitti huomiota siihen, että työnantajien selvitysvelvollisuus päivätyöhön siirtämisen esteistä kannattaisi säätää kirjalliseksi. Hän sanoi pääluottamusmiehen kokemuksellaan tietävänsä, että riitautustilanteissa on aina hankalampaa, jos selvitystä ei ole annettu kirjallisesti.
Berg sanoi kuitenkin ymmärtävänsä asiassa tehdyn kompromissin. Riitautustilanteissa aluevalvontaviranomainen pyytäisi Bergin mukaan työnantajalta kirjallisen selvityksen joka tapauksessa.
Perussuomalaisten Rami Lehto huomautti, että yötyö on terveysriski myös kanssakulkijoille. Sama koskee hänen mukaansa päivisin paljon reissuhommia tekeviä.
– Tiedetään, että kaikki eivät sovellu yötyöhön ja kun on väsyneenä aamulla kotimatkalla, niin se on riski liikenteessä myös muille, ja kun seuraavana yönä voi olla myös sitten väsynyt, niin se on riski työturvallisuudelle työtovereita kohtaan, Lehto näki.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan lähtenyt ehdotus koskee Pekosen mukaan isoa määrää työntekijöitä ja työnantajia.
Vuonna 2018 kotimaassa tehtiin 3,5 miljoonaa yöpymisen sisältänyttä työmatkaa. Ulkomaille tehtiin 2,1 miljoonaa työ- ja kokousmatkaa, joiden aikana yövyttiin kohdemaassa.
Kotimaassa tehtiin 3,5 miljoonaa yöpymisen sisältänyttä työmatkaa ja 3,9 miljoonaa päivätyömatkaa. Yötyössä taas työskentelee päätyössään 378 000 työllistä eli noin 15 prosenttia palkansaajista.