Huomattava osa yhdeksännen luokan oppilaista osaa matematiikkaa alakoulun tasoisesti
Huomattava osa peruskoulun yhdeksännen luokan oppilaista ratkaisee matematiikan tehtäviä alakoulun tasoisesti. Asiasta kertoo Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi).
Monet peruskoulun ylimmän luokan oppilaat prosessoivat helppojakin numeerisia ongelmia merkittävästi pidempään kuin ikäkaudelle on tyypillistä. Keskimäärin heikoimmin suoriutuneet ovat laskusujuvuudessa kuudennen luokan tasolla, mutta kolmannes heikosti suoriutuneista on vuosiluokkien 3–5 tasolla.
– Jos yksinkertaisten laskuoperaatioiden ratkaisemiseen menee kauan aikaa, on ymmärrettävää, että matemaattiset ongelmat ja niiden ratkaiseminen eivät tuota iloa, sanoo johtava arviointiasiantuntija Jari Metsämuuronen Karvista tiedotteessa.
Karvi suosittelee, että taidoiltaan heikoille oppilaille tulee antaa aiempaa intensiivisempää oppimisen tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Yksinkertaistenkin laskutehtävien sujuvoittamisesta voi olla hyötyä heikosti suoriutuville myöhemmissä opinnoissa. Tukiopetusresursseja onkin Karvin mukaan järkevää suunnata riittävän tehokkaasti jo alkuopetukseen.
Parhaat osaajat puolestaan suoriutuivat jo yhdeksännellä luokalla ylioppilastehtävistä vaivattomasti. Parhaat osaajat ovat jo tuossa vaiheessa ylittäneet lukion matematiikan lyhyen oppimäärän kirjoittaneiden keskitason. Osa heistä on jo pitkän matematiikan suorittaneiden oppilaiden keskitasolla.
– On syytä kiinnittää huomiota myös siihen, miten parhaiden osaajien motivaatiota matematiikan opiskeluun pidetään yllä ja vahvistetaan. Tällä voi olla merkitystä sen suhteen, kuinka motivoituneita parhaat osaajat ovat hakeutumaan vaativampiin matematiikan opintoihin lukiossa, Metsämuuronen lisää.
Karvi selvitti yhdeksännen luokan oppilaiden matematiikan osaamista oppimistulosarvioinnin aineistojen avulla. Arviointi tehtiin keväällä 2021, ja siihen osallistui yhteensä noin 12 500 yhdeksäsluokkalaista.