Berner: Liikenteen päästöt kuriin biopolttoaineilla ja digitalisoinnilla
EU:n komission päästötavoite on odotettua tiukempi, mutta liikenteen osalta keinoja on ennakoitu jo hallitusohjelmassa, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoo.
Komission tänään Suomelle ehdottama 39 prosentin päästötavoite vuoteen 2030 mennessä koskee päästökaupan ulkopuolisia sektoreita. Näistä liikenne on suurin ja kattaa 40 prosenttia päästöistä.
Berner kertoo YLE:n haastattelussa, että Suomella on kolme keinoa päästä tavoitteeseen: liikenteen digitalisointi, biopolttoaineet ja muut puhtaat voimanlähteet, kuten sähkö ja kaasu.
Liikenteen digitalisaatiolla ja palveluiden kehittämisellä joukkoliikenteestä voitaisiin saada Bernerin mielestä entistä houkuttelevampaa.
– Liikennekaari on yksi kokonaisuus, joka vastaa nimenomaan tähän. Käytännössä tällä pystyttäisiin vastaamaan noin kolmannekseen päästövähennystarpeesta, Berner arvioi.
Bernerin mukaan liikennekaaren pitäisi tulla voimaan alkuvuodesta 2017, ja se on ensimmäinen askel päästöjen vähentämiseksi.
Biopolttoaineiden yleistyminen on toinen keino. Suomessa on Bernerin mukaan runsaasti osaamista ja raaka-aineita, joita biopolttoaineiden valmistamiseen tarvitaan.
– Jos meillä olisi kykyä siirtyä merkittävästi biopolttoaineisiin, se voisi mahdollistaa jopa 40 prosentin päästövähennykseen pääsyn vuoteen 2030 mennessä, Berner avaa.
Hallitus on jo asettanut tavoitteeksi, että vuoteen 2030 mennessä jakelussa olevasta liikennepolttoaineesta 40 prosenttia on uusiutuvaa. Tällä hetkellä osuus on noin viidennes, joka on Euroopan kärkilukuja.
Kolmantena keinona Berner pitää muita vähäpäästöisiä voimankäyttölähteitä, kuten kaasua ja sähköä. Jotta esimerkiksi sähköautoon olisi mielekästä vaihtaa, tarvitaan riittävästi latauspisteitä.
– Meillä on menossa selvitys, jossa pyrimme katsomaan, että meillä olisi syksyyn mennessä sellainen toimintasuunnitelma, jolla pystyttäisiin pääsemään riittävään jakeluinfrastruktuuriin, Berner sanoo YLE:lle.