Alko: Alkoholittomien juomien litramyynti kasvoi heinäkuussa peräti 65 prosenttia
Suomalaisten perinteinen lomakuukausi näyttää sujuneen tänä vuonna hieman viimevuotista raittiimmissa merkeissä, sillä Alkon kokonaismyynti laski heinäkuussa.
Alkon heinäkuun kokonaislitramyynti laski 2,5 prosenttia verrattuna viime vuoden heinäkuuhun. Viinien myyntilitrat laskivat viisi prosenttia ja väkevien kahdeksan prosenttia. Panimotuotteiden eli oluiden, siiderien ja juomasekoitusten myynti nousi lähes 21 prosenttia.
Alkoholittomien juomien myynti Alkossa kasvoi heinäkuussa peräti 65 prosenttia viime vuoden heinäkuuhun verrattuna.
Tuoteviestintäpäällikkö Matti Syrjän mukaan helteinen heinäkuu nakersi etenkin punaviinien myyntiä, missä oli laskua kymmenisen prosenttia. Oluiden myynti nousi samaan aikaan 28 prosenttia viimevuotisesta.
Alkoholittomien juomien myynnin yli 65 prosentin kasvua Syrjä luonnehtii hurjaksi.
– Alkoholittomat juomat ovat globaalistikin iso, kasvava trendi. Alkoholittomien tuotteiden laatu ja valikoiman laajuus on noussut viime vuosina kohisten. Kuluttajien kasvanut kysyntä on osaltaan lisännyt tuottajien intoa panostaa laatuun, ja alkoholiton on todellakin tänä päivänä muuta kuin limpparia, Syrjä sanoo Alkon tiedotteessa.
Syrjän mukaan alkoholittomien juomien myynnin veturina ovat oluet. Alkoholittomat viinit, etenkin kuohuviinit, ovat Syrjän mukaan toinen suosittu ryhmä.