Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Lentoliikenne
Aeroflotin Tu-154 Helsinki-Vantaalla 1977. Taustalla Finnairin DC-10. (Kuva: Börje Hielm/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Aeroflotin perusjuhta Tupolev Tu-154 oli meluisa mutta luja – dramaattiset onnettomuudet varjostivat mainetta

Pekka Pohjolainen 19.4.2025 21:00, muokattu 16.4.2025 17:24
a– a+
Lentoliikenne

Kolmimoottorisia matkustajakoneita ei enää maailman kentillä juuri näe. Menneinä vuosikymmeninä ”trijetit” olivat kuitenkin peruskalustoa niin idässä kuin lännessäkin.

Yhdysvaltalaista keskimatkan Boeing 727:ää vastaava tyyppi oli vuonna 1968 Neuvostoliitossa ensilentonsa tehnyt Tupolev Tu-154. Koneessa oli hyvä teho-painosuhde, joskin se oli myös perso polttoaineelle. Tu-154 oli myös nopea kone, vauhtia löytyi tarvittaessa 975 km/h.

Konetyypin ensimmäinen rahtiversio toimitettiin Neuvostoliiton lentoyhtiölle Aeroflotille vuonna 1970. Matkustajaliikenne aloitettiin helmikuussa 1972. Kone oli suunniteltu liikennöimään myös arktisissa oloissa ja päällystämättömiltä kiitoteiltä, eikä se kavahtanut myöskään Keski-Aasian ja Afrikan kuumuutta. Laskutelineet olivat poikkeuksellisen järeät.

1970- ja 1980-luvuilla Tu-154 oli Aeroflotin lentolaivaston selkäranka, joka kuljetti satoja miljoonia matkustajia vuosittain. Konetta käyttivät myös muut itäblokin lentoyhtiöt, kuten Itä-Saksan Interflug, Tšekkoslovakian CSA ja Puolan LOT. Konetta käytettiin laajalti myös Kuubassa, Kiinassa, Iranissa ja muissa Lähi-idän maissa.

Balkan Airwaysin Tu-154 Seutulassa1973. (Börje Hielm/Suomen Ilmailumuseo/Museovirasto)

Vaikka Tu-154 oli suunniteltu keskipitkille reiteille, sitä käytettiin myös pitkän matkan lennoilla. Bulgarian lentoyhtiö Balkan Airways tarjosi reittejä Zimbabween, Angolaan, Nigeriaan, Sri Lankaan ja Vietnamiin länsimaisia yhtiötä halvemmalla. Koneen kyky mannertenvälisiinkin lentoihin todistettiin tilauslennolla Sofiasta Montrealiin.

Konetyyppi tuli tutuksi monille suomalaisille lentomatkustajille lennoilla Neuvostoliiton suurkaupunkeihin ja Mustanmeren lomakohteisiin. Monet panivat merkille, että aivan länsimaisin normein ei matkaa välttämättä taiteta.

Neuvostoliiton kansalaisille Tu-154 symboloi nopeutta ja luotettavuutta ja valoi uskoa Neuvostoliiton ilmailun tulevaisuuteen. Alhaisempaan melutasoon ja parempaan istuinmukavuuteen tottuneet länsimaiset lentomatkustajat olivat neuvostokoneesta yleensä vähemmän vaikuttuneita.

Itäpilottien ronskit otteetkin koneen puikoissa tuottivat joskus traumaattisia kokemuksia. Tu-154:llä esimerkiksi laskut olivat usein jyrkkiä ja nopeita. Ketterä kone salli jopa 35 asteen ”hävittäjäkonemaisen” kallistuskulman, mikä oli monille matkustajille liikaa.

Ilmeisesti rullauksen yhteydessä tapahtunut Tu-154 onnettomuus Helsinki-Vantaalla 1970-luvulla (Matti Wikman/Suomen Ilmailumuseo/Museovirasto)

Tu-154:n onnettomuustilastot ovat suhteellisen synkkää luettavaa. Monen vakavan turman taustalta löytyy kuitenkin huollon laiminlyöntiä tai lentomiehistön töhöilyä.

Dramaattisin ja kuuluisin Tu-154 -onnettomuus tapahtui Smolenskissa Venäjällä 10. huhtikuuta 2010, kun Puolan presidentin kone putosi törmättyään puihin laskeutuessaan hernerokkasumussa Smolenskin sotilaskentälle.

Onnettomuuden dramaattisuutta lisäsi se, että presidentti Lech Kaczynski oli seurueineen matkalla joka oli matkalla toisen maailmansodan aikana tapahtuneen Katynin joukkomurhan 70-vuotismuistojuhlaan. Neuvostoliiton turvallisuuspalvelu NKVD teloitti Katynissa 1940 noin 22 000 Puolan armeijan upseeria ja puolalaista virkamiestä.

Ohjaamonauhojen perusteella Puolan ulkoministeriön virkamies ja maan ilmavoimien komentaja kävivät peräjälkeen koneen ohjaamossa painostamassa pilotteja laskeutumaan kurjista olosuhteista huolimatta.

Vaikka turmakoneessa oli ollut aiemmin runsaasti vikoja, 96 ihmisen hengen vaatinut onnettomuus aiheutui tutkinnan mukaan lentomiehistön virheistä.

Toinen tunnettu Tu-154 -turma sattui 25. joulukuuta 2015 Sotshissa, kun Syyrian Latakiaan matkalla ollut Venäjän puolustusministeriön kone putosi Mustaanmereen pian lentoonlähdön jälkeen.

Koneen kyydissä oli maineikas Puna-armeijan kuoro, joka oli matkalla esiintymään uudenvuoden juhlaan Syyriassa sijaitsevaan lentotukikohtaan. Kaikki koneessa olleet 92 matkustajaa saivat surmansa. Mustan laatikon analysoinnissa onnettomuuskoneen siivekkeistä löytyi vikaa.

Puolan presidentin Tu-154:n jäänteitä Smolenskissa. (Serge Serebro/Wikimedia Commons) lisenssi

Tu-154 oli varsinkin alkuperäisillä Kuznetsov-moottoreillaan hyvin meluisa, mikä toi lopulta porttikiellon EU:n alueelle  hienostuneemmilla Solovjev-moottoreilla varustettua Tu-154M -versiota lukuunottamatta.

Tu-154 -koneiden sarjatuotanto päättyi jo vuonna 2006, vaikka joitakin koneita valmistettiin myöhemminkin. Viimeinen matkustajalento Tu-154:llä tehtiin lokakuussa 2020 Alrosa-yhtiön koneella Mirnysta Novosibirskiin.

Lue myös

Kirjat | Karhuemo haluaa poikaset kotiin 

Tietokirjailija Arvo Tuominen on varsin pessimistinen Ukrainan sodan lopputuloksen suhteen.
5.7.2025 7:00

T&A: Läpimurto – auringonpimennyksen voi tehdä keinotekoisesti

Keinotekoiset auringonpimennykset tarjoavat ennennäkemättömän mahdollisuuden kiertoradalla. Niiden avulla voidaan tutkia Auringon ulompaa kaasukehää...
4.7.2025 23:00

Mitä tehdä Syyrian vierastaistelijoille? – "He ovat tavallaan syyrialaisia, halusimme tai emme"

Ulkomaalaisten ääri-islamistien kohtalo on noussut kiistanaiheeksi Syyriassa, jossa diktatuurin romahtamisesta on kulunut puoli...
4.7.2025 22:02

Aihetunnisteet

Kotimaa lentoliikenne Venäjä

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Nyt se on tutkittu: Tämä on suomalaisten mielestä sopiva mökkimatka – yksi ihmisryhmä valmis pitkään matkaan
Uutiset | 2.7.2025 20:45
Synkkä Ukraina-arvio: Liian monta virhettä
Uutiset | 1.7.2025 21:48
Polkupyöräilijöillä yleinen väärinkäsitys
Uutiset | 2.7.2025 23:00
Kannattaako pilvisellä säällä tankata D-vitamiinia purkista? – Tutkija vastaa
Uutiset | 3.7.2025 9:23
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Nato-maassa soitetaan hälytyskelloja: Tämä ihmetyttää Venäjän hirmutappioissa
Uutiset | 3.7.2025 21:03
Kekkosenkin konsti on pelastanut suomalaisten henkiä jo 50 vuotta
Uutiset | 1.7.2025 20:45
Teheranista tappovaatimus: ”Mossadin agentti”
Uutiset | 1.7.2025 22:16
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Kiistelty köyhän miehen suihkuhävittäjä oli huono ostos – ”Nutikalla” tehtiin silti suomalaista ilmailuhistoriaa
Uutiset | 29.6.2025 21:05
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Kyiv Independent: Isku Kertshinsalmen sillalle
Uutiset | 30.6.2025 12:00
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
SRK julkaisi kannanoton
Uutiset | 26.6.2025 18:07
Synkkä Ukraina-arvio: Liian monta virhettä
Uutiset | 1.7.2025 21:48
Kekkosenkin konsti on pelastanut suomalaisten henkiä jo 50 vuotta
Uutiset | 1.7.2025 20:45
Nyt se on tutkittu: Tämä on suomalaisten mielestä sopiva mökkimatka – yksi ihmisryhmä valmis pitkään matkaan
Uutiset | 2.7.2025 20:45
Polkupyöräilijöillä yleinen väärinkäsitys
Uutiset | 2.7.2025 23:00
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Kiinasta Ukraina-jyrähdys: ”Bensaa liekkeihin”
Uutiset | 4.6.2025 21:02
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Tiedustelupomo synkkänä Venäjän aikeista: ”Olemme erittäin varmoja”
Uutiset | 12.6.2025 21:50
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Kiistelty köyhän miehen suihkuhävittäjä oli huono ostos – ”Nutikalla” tehtiin silti suomalaista ilmailuhistoriaa
Uutiset | 29.6.2025 21:05
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Kyiv Independent: Isku Kertshinsalmen sillalle
Uutiset | 30.6.2025 12:00
Presidentin puoliso saavutti hämmästyttävän korkean iän – kyseessä peräti triplaennätys
Uutiset | 24.6.2025 22:30
Ruokavirastosta tärkeä ohje kotipuutarhureille – Tiesitkö tämän omena- ja päärynäpuista?
Uutiset | 3.6.2025 21:13

Uusimmat

Kirjat | Karhuemo haluaa poikaset kotiin 
Uutiset | 5.7.2025 7:00
T&A: Läpimurto – auringonpimennyksen voi tehdä keinotekoisesti
Uutiset | 4.7.2025 23:00
Mitä tehdä Syyrian vierastaistelijoille? – ”He ovat tavallaan syyrialaisia, halusimme tai emme”
Uutiset | 4.7.2025 22:02
Autoilija: Tällaisessa tilanteessa sinulla tulee olla älypuhelin
Uutiset | 4.7.2025 21:30
Tutkimus: Lihavuus jää solujen muistiin – laihtumisesta huolimatta palautuminen voi kestää vuosia
Uutiset | 4.7.2025 21:00
Zelenskyi puhelustaan Trumpin kanssa: Sovimme työskentelevämme ilmapuolustuksen vahvistamiseksi Ukrainassa
Uutiset | 4.7.2025 17:06
Hallitus sai jo keskiviikkona yhden ilmastopaperin julki – Ilmastopaneelin puheenjohtaja: ”Ei tässä ole mitään merkittäviä avauksia”
Uutiset | 4.7.2025 17:04
Kreetan maastopalot laantumassa, Ateenan lähistöllä syttyi uusi palo
Uutiset | 4.7.2025 16:53
Huoltoasemalla räjähti Roomassa, nopea evakuointi pelasti pahemmalta
Uutiset | 4.7.2025 16:48
Perussuomalaisten Ranne energia- ja ilmastostrategiasta: Emme ole tyytyväisiä lopputulokseen
Uutiset | 4.7.2025 16:16
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Homovastaiset puheet ajoivat pois, mutta Aleksi Koivisto palasi kirkkoon – nyt hän kertoo, miksi
Uutiset | 21.6.2025 15:00
Toimittajalta | Rahaa on – olisiko aika palauttaa Kauhavan lentosotakoulu ja Pohjois-Karjalan prikaati?
Uutiset | 21.6.2025 8:00
Parlamentaarinen pöytä saa miljardipotin – puolustuksen Nato-rahoista hyötyy muukin yhteiskunta, uskoo SDP:n ryhmäpuheenjohtaja Tytti Tuppurainen
Uutiset | 29.6.2025 8:00

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Kirjat | Karhuemo haluaa poikaset kotiin 
Uutiset | 5.7.2025 7:00
T&A: Läpimurto – auringonpimennyksen voi tehdä keinotekoisesti
Uutiset | 4.7.2025 23:00
Mitä tehdä Syyrian vierastaistelijoille? – ”He ovat tavallaan syyrialaisia, halusimme tai emme”
Uutiset | 4.7.2025 22:02
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Kiistelty köyhän miehen suihkuhävittäjä oli huono ostos – ”Nutikalla” tehtiin silti suomalaista ilmailuhistoriaa
Uutiset | 29.6.2025 21:05
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Sinkkuelämää ja syntyvyyden lasku – sattumaa vai sukupolvikokemus?
Mielipide | 4.7.2025 10:17
Lukijalta: Suviseurojen viestintä yllätti raikkaudellaan
Mielipide | 3.7.2025 13:00
Lukijalta: Työsuhdeturvan heikennysten haitat olisivat selvästi mahdollisia hyötyjä suuremmat
Mielipide | 2.7.2025 11:39
Lukijalta: ”Se on taas se aika kuukaudesta…”
Mielipide | 2.7.2025 11:22
Lukijalta: Suviseurojen viestintä yllätti raikkaudellaan
Mielipide | 3.7.2025 13:00
Lukijalta: Julkinen talous on kansalaisten palvelija, ei isäntä
Mielipide | 1.7.2025 12:46
Lukijalta: Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen
Mielipide | 1.7.2025 12:52
Lukijalta: ”Se on taas se aika kuukaudesta…”
Mielipide | 2.7.2025 11:22

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Keskustayrittäjät: Työttömyyteen helpotusta parantamalla yrittämisen edellytyksiä
Uutiset | 24.6.2025 18:29
Keskustanaiset esittää vaaleihin rahallista kampanjakattoa
Uutiset | 16.6.2025 14:22
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Keskustayrittäjät: Työttömyyteen helpotusta parantamalla yrittämisen edellytyksiä
Uutiset | 24.6.2025 18:29
Keskustanaiset esittää vaaleihin rahallista kampanjakattoa
Uutiset | 16.6.2025 14:22
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste