Politiikka on viestintää
Eduskuntavaalien 2019 alla viimeisten kuukausien poliittinen keskustelu keskittyi sosiokulttuurisiin aiheisiin. Perinteisesti väännöt ovat liittyneet tulonjakoon ja talouspolitiikkaan.
Suomessa ajankuva osoitti otollisuuttaan niin maahanmuuttaja-, hoiva-, vähemmistö- kuin ilmastokysymyksille. Nämä asiakysymykset myös myötäilivät paljon sitä, millainen vaalitulos syntyi.
Poliittinen oikeisto-vasemmisto-jako perustui aikanaan yhteiskunnan rakenteita koskevaan talouspoliittiseen ristiriitaulottuvuuteen.
Nykyisin politiikassa ei ole pelkkää oikeisto-vasemmisto-akselia, vaan niin puolueet kuin äänestäjät sijoittuvat nelikenttään, jossa talouden rinnalle on otettu mukaan arvoristiriitaulottuvuus eli konservatiivi-liberaali.
Äänestyskäyttäytymistutkimukset ovat jo pidempään tehneet huomioita siitä, että uusliberaali talouspolitiikka on johtanut tilaan, jossa perinteisiin puolueisiin liitettävä sosiaalidemokraattinen valtiomalli ei synnytä luottamusta. Sen ei nähdä pitäneen globalisaation jaloissa huolta yksilöstä ja yksilön toimeentulosta.
Samaan aikaan arvokysymykset ovat vahvistuneet politiikan asiakysymyksinä vieden tilaa perinteisiltä puolueilta. Arvolatautuneet puolueet, kuten vihreät ja perussuomalaiset, ovat tulleet haastaakseen.
Vasemmalla laidalla tämä muutos on tullut todeksi, josta yksi muutos on se, ettei arvokonservatiivista työväenluokkaa puolusta enää keskustavasemmisto vaan perussuomalaiset.
Arvokysymysten nousu talouden tilalle vaikuttaa myös tapaan puhua politiikasta.
Arvokysymyksillä ei voi houkutella teknokraattiseen tyyliin, vaan keinovalikoimaan on otettava sopivasti populismia.
Politiikka on pohjimmiltaan viestintää. Tuleva kevät on mielenkiintoinen, ja mennyt vaalikausi on ollut täynnä pitkälti koko kansaan vaikuttavia kriisejä. Tällä hetkellä ihmisten pärjääminen dominoi ilmatilaa niin taloudellisissa kuin hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä.
Myös Yle arvioi talouskysymysten nousevan politiikan asialistalle. Tämä antaisi tilaa keskustalaiselle politiikalle. Se, mistä asioista ja näkökulmasta kiivain kampanja-aika puhutaan, on puhtaasti omasta toiminnastamme kiinni.
Kirjoittaja on keskustanuorten poliittinen suunnittelija