Jos puolue olisi yritys
Puolueet ja yritykset toimivat eri logiikalla – aivan syystä. Silti joskus mietin, että miten puolue toimisi, jos se olisi yritys.
Kimmokkeen tähän ajatusleikkiin antoi Allianssin toiminnanjohtaja Anna Munsterhjelmin blogiteksti (Allianssi.fi 17.11.2022), joka pohti johtamista kolmannella sektorilla ja mitä järjestöpuolella voitaisiin oppia firmoilta.
Näitä asioita mietin:
- Asiakas keskiössä. Kasvua tavoittelevan yrityksen on pakko etsiä ja tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita. Pieni yritys ei voi kasvaa isoksi, jos se puhuttelee vain nykyisiä asiakkaitaan. Kasvuhaluinen firma selvittää aktiivisesti potentiaalisten asiakkaiden odotuksia ja käyttäytymistä.
- Uudistumiskyky. Kun yritys tietää, mitä se tavoittelee, se pyrkii organisoitumaan niin, että tuo tavoite saavutetaan mahdollisimman tehokkaasti. Jos joku asia ei palvele tavoitetta, siitä voidaan luopua nopeastikin. Munsterhjelm kirjoittaa siitä, miten järjestösektorilla on liian usein varaa olla tunnustamatta tosiasioita ja lukittua neliraajajarrutukseen.
- Ennakointi. Menestyvä yritys ennakoi toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja miettii aktiivisesti suhtautumistaan niihin. Mihin ilmiöihin tai asioihin on pakko reagoida, jos haluaa säilyä mukana kilpailussa? Asiat saattavat olla sellaisia, että niiden esille ottaminen on kivuliasta ja johtaa muutoksiin, mutta silmiä ei ole varaa sulkea.
- Johtaminen. Ihmiset ovat puolueen tärkein voimavara. Puolueessa vapaaehtoiset johtavat palkattuja työntekijöitä ja isoa joukkoa toisia vapaaehtoisia. Johtajia kannattaa tukea ja heidän osaamiseensa panostaa. Hyvin johdettu organisaatio on vetovoimainen ja vastuutehtävät houkuttelevat uusia osaajia.
Niin kauan kuin demokraattinen järjestelmämme rakentuu puolueiden varaan, kannattaa puolueiden toimintaedellytyksiä vahvistaa. Puolustan ehdottomasti puolueiden julkista rahoitusta. On jokaisen suomalaisen etu, että puolueiden toimintaa tuetaan yhteisistä rahoistamme.
Meidän rahoittajan intressi olisi tukea puolueita, jotta niillä olisi lisää osaamista ja resursseja ottaa käyttöön uusia toimintatapoja – demokraattisia innovaatioita. Ja tätä kehitystyötä pitää myös vaatia!
Demokratian kannalta on aivan keskeistä, että kansalaiset ostavat puolueiden tuotteen: lähtevät mukaan toimintaan ja antavat äänensä vaaleissa.