Sähköautojen tulo vähentää painetta polttoaineiden hintojen korotukseen

Pääkirjoitus

Suurimmat autonvalmistajat ovat muuttamassa kovaa vauhtia mallivalikoimaansa sähköiseen suuntaan. Kovinta kiirettä pitää kiinalaisomisteinen Volvo, joka aikoo tuottaa pelkästään sähköllä toimivia autoja vuonna 2030.

Helsingin Sanomat uutinen autonvalmistajien suunnitelmista on mielenkiintoista luettavaa (HS 3.3.2021). Sen mukaan Volvon ohella Ford aikoo siirtyä varsin nopeasti sähkömoottoreihin. Vuonna 2030 Euroopassa myytävissä Fordin malleissa ei olisi enää polttomoottoreita.

Kaikki muutkin autonvalmistajat lisäävät sähköautojen tuotantoa varsin ripeässä tahdissa.

KEHITYSTÄ vauhdittaa ennen muuta EU. Se on asettanut autonvalmistajille varsin tiukat hiilidioksidipäästöjä koskevat tavoitearvot. Niihin on käytännössä mahdoton yltää ilman voimakasta siirtymää sähkömoottoreihin.

HS:n jutussa jopa arvioitiin, että niin sanotut hybridimoottorit jäävät lyhyen ajan välivaiheeksi autonvalmistuksessa. Hybridien voimalähteinähän ovat sekä sähkö että polttomoottori.

Alan nopea kehitys kannattaisi ottaa huomioon, kun poliitikot päättävät liikenteen päästöjen vähentämiseen vaadittavista toimenpiteistä.

ESIMERKIKSI Suomessa likimain ainoaksi keinoksi päästöjen vähentämiseen on julkisessa keskustelussa nostettu polttoaineiden hinnankorotus. Tähän nojaavia laskelmia putkahtaa julkisuuteen harva se viikko.

Tämä keskustelu on jo herättänyt vastaliikkeen. Facebookissa on perustettu polttoaineiden hintojen korotuksia vastustava ryhmä, joka on kerännyt lyhyessä ajassa 200 000 jäsentä. Tällaisella joukolla alkaa olla jo merkitystä poliittisena painostusryhmänä.

Poliitikkojen kannattaisi ottaa nyt talonpoikaisjärki käyttöön. Jos ja kun sähkömoottorit yleistyvät nopeasti EU:n sääntelyn ansiosta, ei ole tarpeen kurittaa nykyisten autojen omistajia suurilla polttoaineiden hintojen korotuksilla.

NYKYISEN hallituksen linja on sinänsä selvä. Polttoaineiden verotusta ei enää tällä vaalikaudella kiristetä. Tämän ovat keskustankin edustajat moneen kertaan todenneet.

Selvistä päätöksistä huolimatta keskustelu polttoaineiden hintojen noususta velloo julkisuuteen putkahtavien työryhmäraporttien takia. Niiden laskelmat vaikuttavat monin osin jopa kovin tarkoitushakuisilta. Esimerkiksi uusiutuvan polttoaineen sekoitusvelvoitteen lisääminen on eräissä laskelmissa arvioitu paljon kalliimmaksi kuin mitä se on tähän mennessä maksanut.

Tilannetta eivät paranna liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) lupaukset polttoaineiden hintojen nousun kompensoinnista pienituloisille.

On sinänsä kaunis ajatus, että pienituloinen maksaisi bensiinistä vähemmän kuin suurituloinen. Ajatuksen toteuttaminen käytännössä taitaa kuitenkin vaatia sen suuruusluokan byrokratiaa, että hanke kaatuu omaan mahdottomuuteensa.

Poliitikkojen kannattaisi ottaa nyt talonpoikaisjärki käyttöön. Jos ja kun sähkömoottorit yleistyvät nopeasti EU:n sääntelyn ansiosta, ei ole tarpeen kurittaa nykyisten autojen omistajia suurilla polttoaineiden hintojen korotuksilla.

Järkevämpää on käyttää nykyinen autokanta loppuun ja odotella sähköautojen hintojen laskua sellaiselle tasolle, että vähävaraisemmatkin voivat niitä ostaa. Sitä odotellessa voidaan vielä lisätä uusiutuvien polttoaineiden osuutta polttonesteissä.