Tunnin juna -uskovaiset siirtävät faktat syrjään
Uskonnon osalta sanotaan, että Jumalan olemassaoloa ei voida todistaa. Suurnopeusoikoratojen osalta luontovaikutus on todistettu ja hinta todettu, mutta niitä ei oteta huomioon vaan uskotaan muuta. On outoa, että vaikka Ramboll, Taloustutkimus tai Väylävirasto ovat päätyneet johonkin johtopäätökseen, niin sillä ei ole mitään vaikutusta.
Vihreät uskovat tunnin junan ilmastovaikutukseen, vaikka Ramboll on Tampereen tunnin junan kohdalla päätynyt siihen, että liikennemuodon käyttömuutoksella autoista junaan ratainvestoinnin ilmastopäästöt maksavat itsensä takaisin 180-299 vuodessa. Ruotsissa puhutaan maksuajaksi enemmän kuin sata vuotta.
Metsätuhoa ei ratarakentamisessa murehdita lainkaan, vaikka jokainen suurnopeusradan metsäkilometri tuhoaa lopullisesti 8 hehtaaria.
Turussa puhutaan tunnin junan maksavan itsensä takaisin 20 vuodessa Vaasan yliopiston professori Piekkolan tutkimuksen mukaisesti, valtaosin Turun ja Helsingin yhteysvälin nopeutumisen vaikutuksella. Sen mukaan matkustajamäärät kasvavat eksponentiaalisesti yhteysvälin nopeutuessa. Lienee disinformaation kukkanen?
Kokoomus vaatii Espoon ja Salon väliselle, 2,7 miljardin hintaiselle 300 km/h ajettavalle suurnopeusradalle rakentamispäätöstä nopeasti, vaikka kaikki selvitykset ja EU:n tilintarkastustuomioistuin yksiselitteisesti osoittavat tällaiset hankkeet kannattamattomiksi.
Viisi minuuttia hitaampi, paikallisliikenteen kautta lisäkasvua tuottava uusi oikorata olisi rakennettavissa 2 miljardia halvemmalla (Liikenneviraston selvityksiä ja julkaisuja 4/2016).
Näiden jälkeen ei vihreiden ympäristö- tai kokoomuksen talousvastuullisuudelle tarvitse suurta arvoa antaa.
Ismo Saari
Salo