Tehokkaasti toimiva ruokakauppa on myös kuluttajien etu
Ruokakauppa on niin Suomessa kuin muissakin pohjoismaissa keskittynyt kolmelle suurimmalle toimijalle. Toisin kuin usein julkisuudessa väitetään, asia on myös suomalaisten kuluttajien etu.
Harvaan asutussa maassa yhteen kootut kaupan volyymit hankinnassa ja logistiikassa tuovat ruokakauppaan tehokkuutta, joka näkyy kuluttajille alhaisimpina hintoina ja laajempina valikoimina. Ruokakaupan keskittyminen volyyminen kokoamiseksi onkin yleiseurooppalainen ilmiö niissä maissa, joissa on pieni väestöpohja.
Kuten Reijo Karhinen on selvityksessään (Uusi alku, maatalous on myös tulevaisuuden elinkeino, 2019) todennut, kaupan kehitys on ruokaketjun osana edennyt Suomessa teollisuutta ja maataloutta nopeammin.
Kotimaisena ruokakaupan toimijana K-ryhmä näkee tärkeäksi rakentaa yhdessä suomalaisten toimijoiden kanssa suomalaisesta ruoasta niin arvostetun asian, että siitä ollaan valmiita maksamaan sen ansaitsema hinta ja sillä on kysyntää myös ulkomailla. Ruoan hinnasta puhuttaessa on hyvä, että nostetaan esille eurooppalaisittain erittäin korkea verotus: elintarvikkeiden kuluttajahinnasta 45 % on veroja ja Suomessa elintarvikkeiden verotus onkin Euroopan kolmanneksi kireintä.
Kaupalla on tärkeä rooli ja vastuu kotimaisesta ruokaketjusta – yhdessä muiden ruokaketjun toimijoiden ja päättäjien kanssa. Ainoa kestävä keino koko suomalaisen ruokaketjun hyvinvoinnin kasvattamiseksi on suomalaisen ruoan arvostuksen ja tosiasiallisen arvonlisän kasvattaminen – niin Suomessa kuin kansainvälisesti.
Ari Akseli
Päivittäistavarakaupan toimialajohtaja, Kesko Oyj