Lukijalta: Vantaan ratikan kannattavuus ja riskit syytä arvioida uudelleen muuttuneessa tilanteessa
Tällä viikolla tulee kaksi vuotta Vantaan historian yhdestä kiistellyimmästä päätöksestä – ratikan rakentamisesta valtuustoäänin 41–26.
Yli 30 vuotta eri rooleissa investointipäätöksiä neuvotelleena ja tehneenä arvioin, että ratikkainvestointi on erittäin, osin jopa poikkeuksellisen riskinen. Siksi sitä on tarkasteltava tuoreimman tiedon varassa ennen rahojen laajamittaista sitomista.
On mahdollista, että menopuoli ei pidä. Pidän sitä melko luultavana.
Viime syksyinen yleisen arvonlisäveron kiristys nostaa hintaa. Kahden viimeisen vuoden palkkaratkaisut nostavat hintaa. Toteutunut inflaatio tuo pienen lisän hintaan. Rakennustarvikkeiden maailmanmarkkinahintojen kehitys voi nostaa hintaa. Tekniset haasteet kuten pohjaveden paikoittainen läheisyys voivat nostaa hintaa.
Lopullinen hintalappu voi olla hyvinkin erilainen kuin päätöksen 606 miljoonaa. Kustannusten kasvaessa myös Vantaan osuudeksi sovittu 414 miljoonaa euroa voi muuttua, mutta tiedossa ei ole, kuinka.
Investoinnin tulopuoli puolestaan perustuu osin nollakorkokauden aikana tehtyihin arvioihin ja mahdollisesti optimistisiin oletuksiin rakennusoikeuksien arvosta. Rakennusoikeuksien arvot ovat paikoin jopa puolittuneet huippuvuosien arvoista, mutta voivat toki elpyä tai laskea lisää tulevaisuudessa.
Oleellista on ymmärtää, että tulopuoli voi elää ja jäädä oleellisesti takavuosina arvioitua pienemmäksi. Tärkeä on ymmärtää, että tulot ovat epävarmat ja toteutuvat mahdollisesti tulevaisuudessa vuoteen 2050 mennessä. Kaikissa oloissa kuitenkin menot ovat varmat ja toteutuvat heti.
Rahan niin sanottu aika-arvo huomioon ottaen päätöksessä esitetyt tulot suhteessa menoihin eivät ole kovinkaan houkuttelevat, saati jos ne muuttuisivat.
Investointikulujen lisäksi ratikka aiheuttaa jatkuvia käyttö-, ylläpito-, korjaus- ja pääomakuluja. Myös nämä jokavuotiset kulut ovat kasvussa.
Vantaan kaupungin talouden olleessa kroonisesti alijäämäinen, keskustan valtuustoryhmä on valtuustosopimuksen yhteydessä ehdottanut pidättäytymistä uusista laajamittaisista liikenneinvestoinneista kunnes kaupungin talous on tasapainossa.
Ensisijassa tällä on viitattu uusiin päätöksiin, mutta tätä taustaa vasten kevään aikana esitetyt vaatimukset ratikkainvestoinnin kannattavuuden ja riskien uudelleentarkastelusta ovat kannatettavia.
Ratikalla on paljon tunnistettavia myönteisiä vaikutuksia. Niillä on arvonsa. Tässä kaupungin talouden tilassa on kuitenkin vastuullista ja kestävää kysyä onko ratikkainvestointi vuoden 2025 tilanteessa kannattava, onko riskit hallittu ja onko rahankäytölle parempia vaihtoehtoja.
Petri Roininen
Vantaan keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja 2025–29
Suomen Keskustan kasvuryhmän puheenjohtaja
Tällä palstalla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia. Voit jättää kirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/