Lukijalta: Aloite asumiskustannusten ja -oikeuksien vääristymän korjaamiseksi
Suomen asuntokanta on alueellisessa eriarvoisuudessaan jo pöyristyttävällä tasolla.
Asuntojen vakuusarvot maaseudulla, niin haja-alueilla kuin taajamissakin, ovat pudonneet tasolle, joka ei enää kelpaa pankeille lainojen vakuudeksi mitättömän pieniinkään lainoihin.
Karstulassa 4 300 asukkaan kunnan keskustassa kahdeksantoista huoneiston rivitalossa päätettiin vaihtaa terassien kaksilevyiset ovet käytännöllisempiin yksilevyisiin 15 000 euron hinnalla. Tähän ei suurilta pankeilta enää saatu lainatarjousta, eikä isännöitsijämme isännöimiin taloihin Saarijärven kaupungissakaan.
Asuntojen vakuusarvot ovat romahtaneet kautta Suomen kaikkialla paitsi muutamissa suurissa kaupungeissa. Kuitenkin täällä joka puolella asutaan vielä ainakin viisikymmentä vuotta, joten maksuaikaa ainakin on.
Asumistuki ei näköjään koske maaseudulla asuvia. Esimerkiksi Helsingissä maksetaan asumistukia ”suoraan” asukkaille joka vuosi satoja miljoonia.
Karstulan taloyhtiön tarvitsema laina tullaan taatusti maksamaan viimeistä senttiä myöten ja ajallaan. Laina-aikakin on korkeintaan viisi vuotta.
Eiköhän ole aika laittaa nämä asiat kuntoon. Tämä ongelma koske suurinta osaa suomalaisista kautta maan Hangosta Utsjoelle.
Asia on korjattavissa valtion toimesta, eikä se taatusti rasita budjettia yhtä lailla kuin suorat asumistuet, jotka valtaosin ovat tulonsiirtoa gryndereille, rakentajille, asuntosijoittajille ja pankeille.
Aloitteemme on yksinkertainen. Jos ja kun asuntojen pankkien arvottamat vakuudet eivät riitä asuntojen korjauslainojen vakuudeksi, niin näiden vakuuksien on tultava valtiolta.
Se on ihan sama, ovatko näiden lainojen vakuudet yksi miljardi tai kymmenen vuodessa, niin se ei taatusti rasita valtion budjettia kuin ehkä korkeintaan muutaman prosentin itse vakuuksien määristä.
On käsittämättömän väärin, että yli puolet meidänkin taloyhtiömme eläkeikäisistä joutuisivat jättämään tämän noin 900 euroa / asunto maksavan uudistuksen tekemättä vakuusarvojen puuttumisen vuoksi.
Tämä valtion takaus on välillistä asumistukea, ei välitöntä. Vastaavia tukijärjestelmiä on vuosikymmenien saatossa toiminut muillakin elämän aloilla. Esimerkkeinä vaikkapa merenkulku ja laivanrakentaminen.
Tällä asumiseen kohdistuvalla tukimuodolla on lisäksi ilmastollisia, energian säästöön liittyviä ja työllisyysvaikutuksia. Lisäksi investointeihin käytetystä pääomasta vähintään neljännes kulkeutuu välittömästi valtion kassaan erilaisten verojen ja maksujen kautta.
Tällä asuntojen peruskorjausten valtiontakausjärjestelmällä on jo kiire. Ja nyt aivan erityisesti koronakriisin taloudellisten vaikutusten korjauksessa.
Myös eläkeläiset ovat kautta maan oikeutettuja säällisiin asuntoihin. Karkeasti ilmaistuna, jos helsinkiläisille on valtion vara maksaa välitöntä rahallista tukea heidän asumiseensa, niin miksikäs ei muualle maahan sitten välillistä.
Keskustan Karstulan yhdistys
Lauri Jokinen, aloitteen alkuperäinen tekijä
Tällä palstalla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia. Voit jättää kirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/