Kotimaista kolonialismia

Mielipide

Kaukomaiden kolonialismi on suomalaille perin tuttu ja sellainen kolonialismi on tuomittu jyrkästi. Lähes huomaamatta on toiminut kotimainen kolonialismi, jossa tuulivoima edustaa alan uusinta virtausta.

Sähköä runsaasti tarvitsevat, muun muassa datakeskukset, sijaitsevat kaupungeissa, mutta niihin tuotettu sähkö tuotetaan maakunnissa tuulivoimalla. Pienet kunnat on saatu talousahdingossaan kaavoittamaan alueita tuulivoimalle. Tuulivoiman maksamat korvaukset ovat roposia itse sähköntuotantoon verrattuna.

Haitat jäävät maakuntiin, vaikka sähkön käyttäjät ovat pääosin etelässä ja kasvukeskuksissa. Haitat kasvavat jyrkästi, jos Sitran unelmat käyvät toteen, eli tuulivoiman tuotantoa kasvatetaan nykyisestä noin 10 % 70 prosenttiin. Meillä on kohta kuntia, joissa on enemmän tuulimyllyjä kuin ihmisiä. Ihmiset muuttavat pois tuulivoiman aiheuttamien ongelmien takia.

Lisäksi tarvitaan hurjasti säätövoimaa, koska tuulettomuus ja myrskyt ovat esteenä tuulivoimalla tuotetulle sähkövoimalle. Olisi syytä rakentaa tuulivoimalat sinne, missä sen pääkäyttö on eli datakeskusten viereen.

Suomessa on uutisoitu Saksan tietoverkkotoimintojen huonoudesta meihin verrattuna. Mika Helenius avasi asiaa hyvin Ylellä. Saksa on panostanut laajasti valokuituun. Saksan väestöstä suurin osa asuu maaseudulla ja sinne hyvin toimiva verkko tuo yrityksiä ja työtä. Saksalaiset ovat itse rakentaneet toimivat ohjelmistonsa kansallista perusteista lähtien.

Nyt Amerikka seuraa perässä. Suomi on jäänyt seuraamaan sivusta Saksan, Ranskan, Hollannin ja Ruotsin menestystä teollisessa ohjelmointitoiminnassa. Meillä viihdekäyttö on pääasiassa eikä syytä henkseleiden paukutteluun ole. Viihdekäytön ongelmat ovat saaneet muun muassa Kiinan toimimaan. Meillä vielä kauhistellaan.

Ulkomailta ostetun verkkopalvelun toimimattomuus näkyy muun muassa terveydenhoitopalveluissa. Tarvittaisiin kotimaista tuotantoa, jossa ymmärretään paikalliset ja suomalaisen kulttuurin toimintaperiaatteet.

Sähköautosta ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetustarpeisiin. Sähköauton erinomaisuutta on suitsutettu ilmastoratkaisuissa. Näinhän se saattaa äkikseltään näyttää, mutta auton toimintamatka, kalleus, latausongelmat sekä kaivosteollisuuden jäteongelmat saavat sähköauton näyttämään lopulta perin huonolta ympäristön kannalta.

Biopolttoaineet, kaasu ja hybridisähköautot tuovat todellisia mahdollisuuksia autojen toimintasäteen ylläpitoon pitkien matkojen Suomessa.

Timo Kemppainen, Reisjärvi