Pahaa jahtaamassa
Laulaja Tomi Metsäketo saa maksaa huonosta käytöksestään viikosta toiseen. Sovittuja töitä perutaan ja julkinen paheksunta on väkevää. Tapaus liittyy MeToo-kampanjaan, jolla halutaan kitkeä seksuaalista häirintää.
Asia on tärkeä. Kenenkään koskemattomuutta ei saa loukata, ja jokaisella on oikeus elämään ilman pelkoa häirinnästä.
Kampanja hyvän puolesta pahaa vastaan osoittaa yhteiskunnan moraalista voimaa. Samalla pitää huolehtia, että into nujertaa vääryyksiä ei tarkoita ihmisjahtia ja kenttäoikeutta kolumnipalstoilla ja sosiaalisessa mediassa. Oikeusvaltiossa epäily ei tarkoita tuomiota.
MeToo-kampanja on saanut monet kertomaan järkyttävistä ja surullisista kokemuksistaan. Samalla on paljastunut vaiettua pahuutta, joka on leimannut esimerkiksi kansainvälistä elokuva-alaa. Alistaminen on ollut tavanomaista.
Teatterikorkeakoulun professori Elina Knihtilä lausui Anna-lehdessä, ettei tiedä kuinka suhtautua syyllisten etsimiseen. Rikoksista pitää rangaista, mutta mikä on kohtuullista ja pitääkö uhreja painostaa julkisuuteen, Knihtilä pohti.
Ottamatta kantaa Metsäketoon tai mihinkään yksittäistapaukseen olen Knihtilän tavoin mietteliäs. Ajatus julkisesta todistelusta on monelle vääryyttä kokeneelle liikaa, henkilökohtaista elämää halutaan varjella.
Hyväksikäytetty ei välttämättä kaipaa näyttävää tuomiota pahantekijälle ja piinaa tämän läheisille. Tärkeämpää voi olla yleinen keskustelu aiheesta ja käytösnormien päivitys tähän aikaan.
Vielä 1970-luvulla pankkitoimihenkilö sai sietää johtajan joka-aamuiset taputtelut, samoin kuin lapset joutuivat kestämään kasvatukseksi naamioidut selkäsaunat. Monista vääryyksistä on päästy tuijottamatta yksittäistapauksia.
Häirinnän vastaisia kampanjoita tarvitaan tueksi uhreille, aiheen nostamiseksi julkiseen keskusteluun ja käytäntöjen muuttamiseksi. Ne voivat rohkaista myös läheisväkivallasta kärsiviä – ja siihen syyllistyviä – hakemaan apua.
Kampanjoiden suunnittelussa on syytä muistaa, että häirintä – väkivallasta puhumattakaan – on herkkä aihe. Hyväksikäytetyt voivat olla myös muutoin kaltoinkohdeltuja.
Jos kampanjat toteutetaan ongelmat selättäneiden ja julkisuuteen valmiiden ehdoilla, heikoimmat voivat kokea entistä enemmän voimattomuutta. Itse koettua seurataan katsomosta tai pahimmillaan kerran hyväksikäytetystä tulee myös julkisuuden hyväksikäyttämä.
Kampanjat vaativat erityistä vastuuta medialta. Jutut ja skuupit on tehtävä harkitusti, jotta uutisnälässä ei syödä uhreja tai jahdattuja.
Keskiajalla kuritettiin ja mestattiin ihmisiä toreilla kansan riemuitessa ympärillä. Yhteiskunnasta se ei tehnyt parempaa.
Kirjoittaja on ajatuspaja e2:n johtaja.