Viesti on kirkas, enää pitäisi tavoittaa ihmiset
Olemme nyt toista kertaa vuoden sisään vaiheessa, jossa vaalien loppusuora on käsillä. Ennakkoäänestys alkaa viikon kuluttua ja vaalitulos on tiedossa alle kolmessa viikossa.
Mediassa on annettu vielä turhan vähän huomiota aluevaaleille ja sekin on monesti painottunut valtapolitiikkaan – kuinka paljon puolueiden kannatusosuudet muuttuvat, tai montako maakuntaa mikäkin puolue saa ”valtaansa”.
Lainausmerkit sen vuoksi, ettei suomalaisessa poliittisessa järjestelmässä suurimman puolueen asema tietenkään johda yksipuoluevaltaan.
Eilisessä Ylen vaalipaneelissa, yksi ensimmäisistä näissä vaaleissa, puhuttiinkin aiemmasta poiketen miellyttävän paljon palveluista. Ennen kaikkea siitä, missä niitä pitäisi järjestää.
Voi sanoa, että keskustan tavoite vähintään yhdestä sote-pisteestä joka kunnassa on tullut näiden vaalien mittatikuksi, johon kaikkien muiden puolueiden kantoja peilataan. Keskusta on onnistunut siis asettamaan agendan. Ainakin tähän asti.
Tätä vielä tärkeämpää on, että keskustan ehdokkaat, nuo demokratian sankarit, ovat ottaneet viestin omakseen.
Vaalikoneiden vastauksia vertailtaessa keskustan ehdokkaat ovat isoista puolueista selkeimmin puolustamassa sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastustoimen järjestämistä lähipalveluna. Kokoomus taas ajaa keskittävää politiikkaa.
Ero puolueiden ehdokkaiden välillä on harvinaisen suuri ja sitä kautta näiden vaalien merkitys on historiallisen iso.
Näihin vaaleihin on mielipidemittauksissa povattu alhaista äänestysaktiivisuutta.
Kyselyiden perusteella äänestämään lähteminen epäilyttää, jos on epäselvää, mistä vaaleissa päätetään. Tämä on sinällään yksittäisen ihmisen näkökulmasta varsin looginen toimintalinja.
Kampanjoinnin merkitys näissä oloissa korostuu. Se puolue tai ehdokas, joka osaa selkeimmin kertoa ihmisille, mistä vaaleissa on kysymys ja mitä itse edustaa, on vahvoilla.
Kuten todettu, on keskustan viesti kirkas – sotepalvelut on saatava läheltä, yhdellä yhteydenotolla tulee päästä oikeiden palveluiden piiriin ja sote-alan työntekijöiden valtaa vaikuttaa omiin työoloihinsa tulee kasvattaa.
Näitä kun aktiivisesti jaksamme ihmisille toistaa, olemme vahvoilla. Ei se sen monimutkaisempaa ole. Ja tietenkin viestiä kannattaa vielä edelleen selkeyttää, kertoa mitä se käytännössä tarkoittaa omalla kotiseudulla.
Ei siis anneta edes koronalle periksi, vaan viedään viestiä eteenpäin.
Kaikkialla pystytään kyllä kampanjoimaan joillakin tavoilla. Vaikka yleisötilaisuudet olisikin kielletty, voi esitteitä luukuttaa, mielipidekirjoituksia kirjoittaa, somepäivityksiä tehdä ja viestejä tutuille lähettää.
Tärkeintä on kertoa olevansa ehdolla, tai jos ei itse ole, tietävänsä jonkun todella hyvän.