Sadan prosentin sähköveturit
VR:n uusissa saksalaisissa Sr3 -sähkövetureissa on yhtiön mukaan ilmennyt ikävä ongelma: veturien kulunvalvontajärjestelmä reagoi turhankin herkästi erilaisiin signaaleihin ja mahdollisiin virhesanomiin.
Järjestelmien yhteensopivuusongelman vuoksi uudet veturit tekevät omin päin ylimääräisiä hätäjarrutuksia, joiden vuoksi ne kelpaavat toistaiseksi vain tavaraliikenteeseen. Siellä niillä on VR:n mukaan tahkottu jo kaksi miljoonaa kilometriä.
Ongelmien takia 1970-luvulta luotettavasti palvelleet neuvostoteknologian viimeiset mohikaanit, luotettavat Sr1 -sähköveturit, taitavat saada lisää käyttöikää. Uuden kaluston viatkin korjattaneen aikanaan – tai ikävä asia saadaan hoidetuksi muilla keinoin.
Ainakaan VR:n viestintäosaamisesta asia ei jää kiinni, jos katsoo tiedotteen otsikoinnissa käytettyä luovuutta: ”Sr3-sähköveturit ovat tavaraliikenteessä 100% käytössä”.