Väylän investointiehdotuksesta puuttuu monia tärkeitä liikennehankkeita, Pohjois-Pohjanmaan Keskusta moittii
Keskustan Pohjois-Pohjanmaan piirin mielestä Väylän investointiohjelmaehdotuksesta puuttuu monia alueellisesti tärkeitä hankkeita.
Piiri mainitsee kannanotossaan puuttuviksi hankkeiksi muun muassa kaksoisraiteen välille Liminka–Oulu, valtatie 4:n ja valtatie 8:n pohjoiset osat sekä valtatie 22 välillä Oulu–Kajaani.
Valtatie 22 yhdistää piirin mukaan Kainuun Perämeren satamiin ja tuotantolaitoksiin.
– Lisäksi valtatiet 5, 20 ja 28 puuttuvat kokonaan investointiohjelmasta, kannanotossa summataan.
Keskustan Pohjois-Pohjanmaan piirin mukaan väyläinvestoinneissa pääpainon pitäisi olla alemman asteisen tieverkon perusparantamisessa.
– Elinkeinoelämän sujuvan liikennöinnin kannalta Pohjois-Pohjanmaan alueen kantateiden ja pienempien teiden perusparantaminen vaatii pikaisia toimenpiteitä. Alempiasteiset tiet ovat monin paikoin hälyttävässä kunnossa. Ne ovat tärkeitä metsä- ja biotuoteteollisuuden puuraaka-aineen sekä maatalouden kuljetuksille, kannanotossa sanotaan.
Keskustapiiri huomauttaa, että virkaesityksellä ei ole poliittista hyväksyntää eikä se ole koko Suomen kannalta tasapuolinen väylien kuntoon nähden.
Piiri vaatii, että virkamiesvalmistelussa tulee ottaa huomioon Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteet saavutettavuudesta, kestävyydestä ja ilmastonmuutoksesta.
– Raideliikenteen kehittäminen painottuu Etelä-Suomeen, vaikka rataverkkoa tarvitsevat teollisuuden suurinvestoinnit ovat vireillä Pohjois-Suomessa.
– Pohjoisen Suomen merkitys Suomen talouselämälle, asumiselle sekä saavutettavuudelle tulee huomioida kattavammin väyläverkon investoinneissa, jotta elinkeinojen harjoittaminen ja asuminen voi jatkua kohtuudella koko Suomessa. Investoinnit tukevat myös kansainvälistä kilpailukykyä.