Kiitoradalle tunki toinen kone – Milanon lentoturma vei kuuden suomalaisen hengen 20 vuotta sitten
Vaaralliset olosuhteet ja inhimilliset virheet johtivat tuhoisaan lento-onnettomuuteen Milanon Linaten lentokentällä 20 vuotta sitten.
SAS-yhtiön matkustajakoneen ja saksalaisen liikesuihkukoneen yhteentörmäyksessä 8. lokakuuta 2001 kuoli kaikkiaan 118 henkilöä. Kuusi uhreista oli SAS:n koneessa olleita suomalaisia.
Onnettomuus tapahtui, kun yksityisessä omistuksessa ollut saksalainen Cessna Citation II -liikesuihkukone rullasi sankassa sumussa epäselvien opasteiden ja lennonjohdon ohjeiden vuoksi kiitotielle, jolla SAS:n MD-87 -matkustajakone oli lähtökiidossa kohti Kööpenhaminaa.
Koneet törmäsivät toisiinsa tuhoisin seurauksin. Cessnassa olleista yksi henkilö sai välittömästi surmansa. Loput kolme henkilöä kuolivat tulipaloon.
SAS:n kone menetti törmäyksessä oikeanpuoleisen moottorinsa. Lentäjät yrittivät nostaa koneen vielä ilmaan, ja se pääsikin 12 metrin korkeuteen.
Kone ei kuitenkaan pysynyt enää ilmassa, eikä sen ohjaaminen maassa onnistunut toisen päälaskutelineen menettämisen vuoksi. Kone törmäsi lentoaseman matkatavaroidenkäsittelyrakennukseen, jossa neljä henkilöä sai surmansa ja neljä loukkaantui vakavasti. Kaikki koneessa olleet 110 henkilöä, joukossaan kuusi suomalaista, kuolivat.
Tutkijat löysivät kentältä koko joukon puutteita turman jälkeen tehdyissä tutkimuksissa. Syyttäjät kutsuivat puheenvuorossaan Linatea ”kuolemanloukuksi”.
Turman tutkinnassa ilmeni, ettei kentällä ollut lainkaan toimivaa maatutkaa, josta koneiden liikkeitä kentällä olisi voinut seurata, vaikka kenttä on usein sakea sumun peitossa. Myös opasteissa oli puutteita.
Cessnan lentäjät olivat myös laskeutuneet Linaten kentälle huonommassa säässä kuin mihin heillä olisi ollut kelpoisuus.
Tapahtuneen seuraamuksena neljä italialaista lentoliikennevirkailijaa tuomittiin 6-8 vuoden vankeusrangaistuksiin.