Makuuvaunut ovat taas muodissa, kun Eurooppa satsaa junamatkailuun
Makuuvaunumatkailu näytti jo jäävän vähitellen historiaan Euroopassa, mutta nyt yöjunat ovat tekemässä väkevää paluuta. Euroopassa on viime aikoina palautettu käyttöön useita yöjunayhteyksiä.
Ilmiön taustalla on erityisesti ilmastokriisi, joka kannustaa eurooppalaisia etsimään ekologisempia vaihtoehtoja lentomatkustamiselle ja yksityisautoilulle.
Symbolisesti tärkeä hetki koettiin toukokuun lopulla, kun Ranskassa alkoi taas operoida Pariisin ja Nizzan välinen 12-tuntinen yöjunayhteys.
Pariisi–Nizza-välillä operoi aikoinaan glamouria tihkuva Sininen juna, joka kuljetti 1900-luvun alussa brittiläistä ja pariisilaista yläluokkaa lomailemaan Välimeren rannalle ylellisissä makuuvaunuissa.
Vuosikymmenten kuluessa Sininen juna menetti hohtoaan, ja lentomatkustus vei lopulta siltä valtaosan asiakkaista.
Lopulta vuonna 2017 Pariisi–Nizza-yhteys ja lähes kaikki muutkin yöjunayhteydet lakkautettiin taloudellisesti kannattamattomina.
Viime vuonna Ranskan presidentin Emmanuel Macronin hallitus päätti 5,3 miljardin euron investoinnista raideliikenteeseen, ja osana sitä yöjunayhteyksiä alettiin elvyttää.
Nizzan-junan jälkeen seuraavaksi on tarkoitus palauttaa Pariisin ja lähellä Espanjan rajaa sijaitsevan Tarbesin välinen yöjunayhteys. Liikenneministeri Jean-Baptiste Djebbarin mukaan tavoitteena on kymmenkunta yöjunayhteyttä vuonna 2030.
Junamatkustaminen on Ranskassa muutenkin suosittua huippunopeiden TGV-junien ansiosta, mutta niiden liput ovat kalliita. Yöjunat tekevät hitaammilla ja halvemmilla junilla matkustamisesta siedettävämpää.
Esimerkiksi Pariisin ja Nizzan välinen matka maksaa TGV:llä yli 100 euroa, kun taas yöjunalipun samalle välille voi saada 29 eurolla.
Ranskan valtiollisen rautatieliikenneyhtiö SNCF:n matkustajaliikenteen johtaja Christophe Fanichet sanoi, että yöjunat on suunnattu erityisesti nuoremmalle sukupolvelle, joka kiinnittää huomiota hiilidioksidipäästöihin sekä lippujen hintoihin.
Euroopan junaliikenteen trendejä seurataan myös VR:llä, vaikka se ei suoraan Suomen liikenteeseen vaikutakaan.
Makuuvaunut ovat kasvava trendi muuallakin kuin Ranskassa.
Kesäkuun lopussa avautui Tukholman ja Berliinin välinen yöjunayhteys ensi kertaa sitten 1990-luvun. Yhteys oli tarkoitus avata jo viime kesänä, mutta koronapandemia viivytti sitä vuodella.
Ruotsissa junamatkailun suosio oli jo ennen koronaa kovassa nousussa, ja sekä valtio että yksityiset yritykset ovat tehneet investointeja sujuvoittaakseen junayhteyksiä Ruotsista Keski-Eurooppaan.
Makuuvaunumatkailun etulinjassa on ollut myös Itävalta, jonka valtiollinen junayhtiö ÖBB on investoinut paljon yöjuniin. Niiden matkustajamäärät olivat kasvussa ennen pandemiaa. Nykyään Wienistä pääsee yöjunilla Amsterdamiin, Brysseliin ja Roomaan.
Suomessa vuosi 2019 oli yöjunien osalta kasvun huippuvuosi, kertoo VR:n palvelujohtaja Piia Tyynilä STT:lle.
Kiinnostus kotimaan matkailua kohtaan on Tyynilän mukaan kasvanut jo ennen pandemiaa. Asiakaskyselyissä yöjunien suosiota selittäviksi tekijöiksi ovat nousseet erityisesti ilmastoystävällinen matkailu ja yöjunien helppous.
Euroopan junaliikenteen trendejä seurataan myös VR:llä, vaikka se ei suoraan Suomen liikenteeseen vaikutakaan.
Yöjunaliikenne on Suomessa liikenne- ja viestintäministeriön ostamaa, kaupallisesti kannattamatonta ostoliikennettä.
VR:llä on parhaillaan käynnissä 35–40 miljoonan euron arvoinen uuden yöjunakaluston hankinta.