Eurofighter saapui ensimmäisenä mittauttamaan kykyjään Suomeen – toimintaa maantietukikohdista ei harjoitella
Kaksi Britannian kuninkaallisten ilmavoimien Eurofighter Typhoon hävittäjää jyrisi perjantaina siniselle taivaalle Pirkkalassa. Ilmavoimien Hornet-hävittäjien seuraajahankkeessa on käynnistynyt pohjustus viiden ehdokkaan sotilaallisen suorituskyvyn arvioinnille, joka lopulta ratkaisee koko pelin.
HX Challenge -testitapahtuman tavoitteena on ehdokas kerrallaan todentaa hävittäjien ja niiden järjestelmien kyvyt Suomen olosuhteissa. Varmennettuja tietoja käytetään myöhemmin hyväksi, kun arvioidaan koneiden suoriutumista erilaisissa kuvitteellisissa tilanteissa ja simuloidussa sotapelissä osana Suomen puolustusjärjestelmää.
Ensimmäisenä testeihin saapuneen yhteiseurooppalaisen Eurofighterin osalta olosuhteet eivät ainakaan aluksi olleet niin talviset kuin Suomen tammikuussa on totuttu. Ilmavoimien HX-hankepäällikkö eversti Juha-Pekka Keränen ei kuitenkaan ole huolissaan.
– Kun parisataa kilometriä lentää pohjoiseen, niin siellä on myös lunta maassa, hän sanoo.
Liukkautta Pirkkalan asvaltit tarjosivat sopivasti jo pikkupakkasella.
Eurofighteria Suomessa edustava BAE Systems -yhtiö oli tuonut Satakunnan lennostoon kaksi RAF:n Typhoon-hävittäjää. Se on suomalaisten isäntien edellyttämä minimilukumäärä.
Yhtiön edustajien vakuutuksiin hävittäjän toimintavarmuudesta sopi se, ettei mukaan ollut otettu yhtään varakonetta.
Toinen Eurofightereista on kaksipaikkainen, joten suomalaiset koelentäjät pääsevät mukaan osalle lennoista ja lentämään myös itse.
– Olemme todella ylpeitä ollessamme täällä ja päästessämme osoittamaan Eurofighterin kyvyt suoraan Suomen Ilmavoimille, sanoo BAE Systemsin pääkoelentäjä Steve Formoso.
Hävittäjän erinomaisuutta, eurooppalaisuutta ja sopivuutta Suomelle olivat paikalla alleviivaamassa myös Eurofighter-kumppanimaiden Britannian, Italian, Espanjan ja Saksan suurlähetystöjen edustajat.
– Tällä kampanjalla on kaikkien neljän maan hallitusten täysi tuki, Britannian suurlähettiläs Tom Dodd sanoi.
– Eurofighter on ilmavoimiemme selkäranka nyt ja tulevina vuosina, vakuutti Italian suurlähettiläs Gabriele Altana.
Eurofighterin edustajat korostivat useaan otteeseen sitä, että Suomen tärkeänä pitämä huoltovarmuus ja itsenäinen toimintakyky voidaan varmistaa takaamalla suomalaisille pääsy tarvittavaan teknologiaan ja tietoon.
– Ilmavoimat saavat kaiken, mitä Suomi tarvitsee omien koneiden itsenäiseen käyttöön, ylläpitoon ja hallintaan, omalla tavallaan täällä Suomessa, BAE Systemisin maajohtaja Paul Hitchcock lupasi.
Suuret hävittäjähankinnat ja niihin liittyvät testit eivät ole Euroopassa aivan jokapäiväisiä. HX Challengen ensimmäinen mediapäivä oli houkutellut Suomeen muutamia toimittajia myös ulkomailta.
Suomi edellyttää uusien hävittäjiensä soveltuvan Ilmavoimien hajautettuun taistelutapaan eli käytännössä toimintaan maantietukikohdista. Sitä ei eversti Keräsen mukaan HX Challengessa harjoitella, mutta kylläkin kääntöaikoja eli kykyä lähteä nopeasti uudelle tehtävälle edelliseltä paluun jälkeen.
Pääkoelentäjä Formoson tiedossa ei ole kovinkaan monta maata, jotka käyttäisivät maantietukikohtia säännöllisesti. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Eurofighter ei siihen kykenisi.
– Lentäjän kannalta ei olisi mitään parempaa kuin päästä laskeutumaan tienpätkälle, Formoso naurahti.