Yliopistojen tutkijat: Vaaliehdokkaiden keskinäinen some-nokittelu piikittelevää ja naljailevaa

Sosiaalinen media

Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston tutkijat ovat osoittaneet ison verkkoaineiston avulla, kuinka aggressiivista ja syyttävää eri puolueiden ehdokkaiden keskinäinen vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa voi olla.

Tutkijat keräsivät dataa kevään 2015 eduskuntavaaliehdokkaiden aktiivisuudesta sosiaalisessa mediassa. Dataa kertyi yhteensä 1,2 miljoonan yksittäisen päivityksen tai kommentin verran.

Analyysissa keskityttiin ehdokkaiden Facebook-seinillä käytyihin keskusteluihin, joita analysoitiin 137 000 viestin otoksella.

– Erityisen silmiinpistävää oli ehdokkaiden tapa toistuvasti piikitellä kilpakumppaneitaan. Nimesimme tämän ilmiön nokitteluksi – ehdokkaat ovat ikään kuin virtuaalisessa nimittelykilpailussa, joka muistuttaa hip hopin battle-kisoja, pohtii verkkojulkisuuden tutkija Salla-Maaria Laaksonen Helsingin yliopistolta.

Ilmiöön pureuduttiin myös tutkimalla viestien tunnepitoisuutta.

Kun vuorovaikutusta tapahtui saman puolueen ehdokkaiden välillä, se oli pääsääntöisesti positiivista. Eri puolueiden ehdokkaiden välinen vuorovaikutus taas oli useammin negatiivissävytteistä.

Viesteissä nostettiin esille kilpakumppaneiden virheitä, huonoa käytöstä tai virheellisiä lausuntoja.

Aalto-yliopiston tutkija Matti Nelimarkan mukaan tarkoituksena näytti olevan mustamaalata kilpailijoita, nostaa omia osakkeita toisen kustannuksella tai jopa häpäistä toista ehdokasta tai tämän puoluetta.

– Dialogi eri puolueiden ehdokkaiden välille syntyi usein siitä, että kritisoitu ehdokas alkoi puolustaa itseään, hän korostaa.

– Viestit kulkivat usein myös mediasta toiseen. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa jatkettiin keskustelua asiasta, joka oli noussut esiin blogissa, uutisartikkelissa, televisiossa, mainonnassa tai erillisessä tapahtumassa, jatkaa Nelimarkka.

Ison verkkoaineiston analyysi osoitti tutkijoiden mukaan sen, että nokittelukamppailussa äänestäjä on vaarassa jäädä jalkoihin.

Salla-Maria Laaksosen havaintojen mukaan ehdokkaiden oli helpompaa sivuuttaa äänestäjän esiin nostama kysymys kuin kilpailijan syyttävä viesti.

– Nokittelukamppailut ovat kuitenkin yksi osoitus siitä, että sosiaalinen media muuttaa vaalikampanjointia. Verkkojulkisuus on yksi iso jatkuva vaalipaneeli, jossa koetetaan voittaa kilpailevat ehdokkaat ja mielipiteet, pohtii Laaksonen.