Valtaosa toisen asteen opiskelijoista on tutkimuksen mukaan epävarmoja ammattivalinnastaan – urastaan epävarma keskeyttää ammatillisen koulutuksen helpommin
Tuoreen tutkimuksen mukaan valtaosa toisen asteen opiskelijoista kokee epävarmuutta tulevasta urastaan ja murehtii siihen liittyviä valintoja.
Jyväskylän yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa noin 76 prosenttia opiskelijoista kertoi tuntevansa ahdistusta työelämästä ja ammatillisesta identiteetistään. Vain noin viisi prosenttia oli tehnyt selkeän työelämää ja ammattia koskevan valinnan ja sitoutunut siihen.
Tulevasta urasta murehtiminen oli yleisempää lukiolaisilla. Työurastaan epävarmat ammatillisen koulutuksen opiskelijat pohtivat kuitenkin useammin opintojen keskeyttämistä.
– Se, että ammatillisessa koulutuksessa oleva opiskelija murehtii omaa ammatillista identiteettiään, on syytä ottaa vakavasti. Hänen on luultavasti vaikea motivoitua ja sitoutua opintoihinsa, jos tulevaisuuden tavoitteet ovat hyvin epäselvät, tutkimusta johtava akatemiatutkija Kati Vasalampi sanoo tiedotteessa.
Tutkimuksessa tarkasteltiin yli 3 000 suomalaisnuoren työelämään ja ammattiin liittyvää identiteettiä toisen asteen opintojen ensimmäisen vuoden aikana.
Tutkimus toteutettiin osana koulupudokkuutta tarkastelevaa tutkimushanketta, jossa muun muassa selvitetään erilaisia pudokkuuteen ja syrjäytymiseen johtavia kehityspolkuja. Hanke jatkuu 31.8.2024 saakka.