Tiesitkö? – Tämän takia routavauriot ovat erityisen kohtalokkaita sähköautoille
Autoteiden päällysteet vaurioituvat usein keväisin lumien sulaessa ja lämpötilojen heitellessä nollan molemmin puolin.
Tämä voi aiheuttaa töyssyjä ja kuoppia, jotka saattavat pahimmillaan koitua autoilijoiden kohtaloksi. Vaarallisia ovat myös teiden notkokohdat, joihin sulamisvedet kerääntyvät.
Routavauriot ja vesilammikot voivat aiheuttaa harmia kaikille autoilijoille, mutta sähköauton kuljettajien olisi syytä olla erityisen varuillaan.
Fennian ajoneuvo- ja omaisuusvakuuttamisen johtaja Mikko Pöyhönen huomauttaa, että sähköautoissa on usein tavallista pienempi maavara. Akut sijaitsevat yleensä auton pohjassa, jolloin ne ovat suuremmassa vaarassa vahingoittua tienpinnan vauriokohdissa.
– Monessa sähköautossa akuston suojaus voi olla auton pohjassa melko kevyt. Silloin routavauriot, tien epätasaisuus tai jäiset lumipenkat voivat herkästi vaurioittaa sähköauton akkua, Pöyhönen muistuttaa.
Jos akku ottaa osumaa, se voi aiheuttaa autolle erilaisia vikoja.
– Sähköauton pohjan kanssa tulee olla varovainen koko ajan, oli kyse sitten kelirikosta, mökkitiestä tai kaupunkien katukiveyksistä, Pöyhönen varoittelee.
Vakuutusjohtajan mielestä sähköauto kannattaa karauttaa huoltoon matalalla kynnyksellä, mikäli se on osunut kuoppaan tai ajettu syvän lammikon läpi.
-Vioittunut akku voi toimia arvaamattomasti, joten se joudutaan usein vaihtamaan kokonaan, Pöyhönen sanoo.
Useimmat kelirikkovauriot ovat rengas- ja vannevahinkoja. Myös niiden suhteen sähköautoilijan on oltava huolellinen. Jos sähköauton rengas puhkeaa kesken matkan, renkaanvaihtajan tulee noudattaa autonvalmistajan ohjeita tarkasti.
-Akusto voi vaurioitua, jos tunkin asettaa väärään kohtaan sähköautoa. Sen vuoksi suosittelemme renkaanvaihtoon ammattilaista. Sähköauto on myös akkunsa vuoksi painavampi kuin vastaava polttomoottoriauto, joten tunkki ei välttämättä kestä pidempiä aikoja, Pöyhönen huomauttaa.