Tätä riski-ilmiötä kannattaa välttää viimeiseen asti – voi pahimmillaan johtaa kuolonkolariin
Väsymys ratissa voi yllättävän usein johtaa vaarallisiin tilanteisiin liikenteessä. Liikenne-onnettomuuksien tutkijalautakunnat arvioivat vuonna 2020, että kuljettajan nukahtaminen tai vireystilan lasku oli välitön riskitekijä kuudessa kuolemaan johtaneessa moottoriajoneuvo-onnettomuudessa.
Taustariskiksi väsymys tai vireystilan lasku taas arvioitiin noin 20 onnettomuudessa, selviää Onnettomuustietoinstituutti OTIn vuosiraportista 2020.
On myös hyvä muistaa, että väsymys johtaa usein vaaratilanteisiin, jotka eivät näy onnettomuus-tilastoissa.
Vireystilan lasku tai levon puute voi esimerkiksi heikentää kuljettajan havainnointi- ja reagointikykyä. Tämä voi olla myös monen lievemmän kolarin tai läheltä piti -tilanteen taustalla.
Tutkijalautakuntien arvioiden mukaan vuonna 2020 tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa 88 prosentissa vaikutti taustalla jokin inhimillinen riskitekijä.
Kuljettajan tilaan liittyvä taustariski, kuten alkoholi, sairaus, väsymys tai mielentilaan liittyvä tekijä, arvioitiin olleen mukana 64 prosentissa kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista. Muita kuljettajaan liittyviä taustariskejä ovat esimerkiksi ennakointiin ja ajonopeuteen liittyvät tekijät.
Väsymys ratissa on tuttu kokemus myös pohjois- ja keskipohjalaisille autoilijoille. Alueellisen kyselyn mukaan joka neljäs (26 %) vastaaja on ollut lähellä nukahtaa rattiin.
Joka kuudes (16 %) taas on ollut matkustajana autossa, kun kuljettaja on ollut lähellä nukahtaa rattiin.
Itse rattiin kertoo nukahtaneensa kolme prosenttia pohjois- ja keskipohjalaisista vastaajista – ja jopa viisi prosenttia on ollut kyydissä, kun kuljettaja on nukahtanut rattiin.
Suomalainen autokanta on verrattain vanhaa, mikä vähentää osaltaan turvatekniikan vaikutusta.
Traficomin mukaan suomalaiset henkilöautot ovat keski-iältään noin 12-vuotiaita. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi uudemmissa autoissa oleva turva-teknologia, kuten törmäyksen estojärjestelmät, kaistallapitoavustin tai hätäjarrujärjestelmä, eivät ole vielä kovin monen käytössä.
Liikenteessä on syytä huomioida myös se, miten itse voi vaikuttaa onnettomuuksien ehkäisyyn.
Monissa autoissa on nykyään huomiojärjestelmä, joka vinkkaa tauolle. Jos epäilee, ettei toinen ole ajokuntoinen, siihen on tärkeää puuttua, koska kuljettaja voi itsensä lisäksi satuttaa muita.
Liikenteessä ei myöskään koskaan voi täysin tietää, missä kunnossa vastaantulijat ovat. Siksi on tärkeä huolehtia omasta ajokunnosta ja keskittyä ajamiseen, jotta voi mahdollisuuksien mukaan reagoida yllättäviin tilanteisiin.