Suuret odotukset eivät hirvitä keskustan viestintäpomo Jirka Hakalaa: "Eipähän pääse ylpistymään"
Jirka Hakala, 36, sai syksyllä uuden pestin keskustan joukoissa. Hän astuu nyt viestintäpäällikön työhuoneeseen ja silmäilee kirjahyllyä, jossa notkuu poliittisen historian opuksia.
– Tuohon sopisi vielä Seppo Kääriäisen väitöskirja Sitä niittää, mitä kylvää, hän sanoo.
Edellinen viestintäpäällikkö Laura Ruohola on sisustanut huonetta tunnelmaa tuovilla lyhdyillä.
Apollonkadun puoluetoimisto ja sen työntekijät ovat Hakalalle tuttuja, onhan hän työskennellyt talossa myös puolueen viestinnän poliittisena suunnittelijana. Sen jälkeen Hakala kiersi keskustaministerien erityisavustajana kolmessa ministeriössä, viimeksi maa- ja metsätalousministeri Antti Kurvisella.
Hakala uskoo olevansa “hyvä mätsi” puolueen viestintäpäällikön hommaan.
– Pääsen tekemään asioita, joihin minulla on palo. Eihän näitä hommia jaksa, ellei ota tätä intohimolajina.
Viestinnältä odotetaan keskustassa paljon. Niin voisi ainakin päätellä siitä, miten usein juuri viestintää syytetään puolueen heikosta kannatuksesta. Sanotaan, että hallituksessa on pantu toimeen keskustalaista hallitusohjelmaa, mutta hyvistä päätöksistä ei ole osattu viestiä riittävän hyvin.
Suuret odotukset eivät hirvitä, Hakala väittää.
– Eipähän pääse ylpistymään, sillä aina on porukka tsemppaamassa parempaan.
Hakala kuitenkin muistuttaa, ettei viestintäpäällikkö ole mikään naavaparta, joka vetelee naruista ja vie valtakunnan politiikkaa haluamaansa suuntaan.
Puoluejohto ja muu puoluekoneisto vetävät poliittisen linjan, ja viestintäpäällikkö huolehtii johdon kanssa, että se päätyy ihmisten tietoisuuteen oikeaan aikaan ja oikeilla välineillä, Hakala kertaa.
– Se, ettei jää asioiden ja tapahtumien alle vaan ottaa kontrollin itselleen, on todella vaativaa politiikassa. Politiikka ja media liikkuvat niin nopeasti, että palloon osuminen on vaikeaa.
Keskustalaisten kannattaisi näkyä enemmän sosiaalisessa mediassa, Hakala katsoo. Hyvä some-päivitys vaatii kuitenkin opettelua. Viesti tulee pelkistää lyhyeen ja nasevaan muotoon, viestintäpäällikkö ohjeistaa.
– Somessa kannattaa tarjota sopivia suupaloja lähes päivittäin sen sijaan, että kattaa pöytään kunnon buffetin kahden viikon välein.
Hakala uskoo monen keskustalaisen vierastavan öyhötystä, jolla somessa saa näkyvyyttä.
– Laiskat pärjäävät somessa sillä, että sanovat jotain törkeää, mutta se ei sovi meille keskustalaisille. Jakolinjojen umpeen kurominen on keskustalaisten dna:ssa.
Juttu on lyhennelmä artikkelista, joka on julkaistu alun perin Suomenmaan aikakauslehdessä lokakuussa 2022.
Digilehden irtonumeroita voit ostaa täältä. Lehden voit tilata täältä.