STT:n lähteet: Venäjän raja-aidan jatkosta ei välttämättä päätetä tällä hallituskaudella
STT:n tietojen mukaan sisäministeriön esityksestä raja-aidan rahoittamiseksi ei ole vielä hallituksessa linjattu. Raja-aidan jatkosta kokeilun jälkeen ei välttämättä STT:n tietojen mukaan edes päätetä tällä hallituskaudella.
Hallituslähteistä arvioidaan, että asiasta ei olisi välttämätöntä linjata ennen kuin pilotti on katsottu.
Sisäministeri Krista Mikkonen (vihr.) kertoi Uutissuomalaiselle, että ministeriö esittää ensi vuodeksi 139 miljoonan euron rahoitusta itärajan osittaiseen aitaamiseen. Rahoitus olisi tarkoitettu aidan laajempaan rakentamiseen sen jälkeen kun pienimuotoisempi pilottihanke on valmistunut.
Hallituslähteen mukaan ensin pitää toteuttaa Rajavartiolaitoksen ehdottama kokeilu, ja sen pohjalta nykyinen tai seuraava hallitus voi käytännössä arvioida, laajennetaanko hanketta. Pilotista on hallituksessa yhteisymmärrys, mutta siitäkään ei ole vielä varsinaisesti tehty päätöstä.
Neuvottelut seuraavasta lisätalousarviosta käydään STT:n tietojen mukaan ensi viikolla, ja päätökset tehdään sitä seuraavalla viikolla. Tällä tietoa pilottihankkeelle ollaan varaamassa lisätalousarviossa noin kuusi miljoonaa euroa.
Esteaita olisi aidan, teknisen valvonnan ja tien muodostama kokonaisuus. Rajavartiolaitos on pitänyt aitaa tarpeellisena ja kokeilua tärkeänä. Sen avulla voidaan testata, miten toteuttamiskelpoinen valvontamalli on.
Rajavartiolaitokselta on arvioitu julkisuudessa, että ensin täytyy testata esimerkiksi se, miten aita kestää talven vaikeita olosuhteita.
Pääministeri Sanna Marin (sd.) on kutsunut koolle ministerit, puhemiehistön sekä eduskuntapuolueiden ja -ryhmien puheenjohtajat ensi tiistaiksi eduskuntaan. Tapaamisessa viranomaiset ja sisäministeriö informoivat eduskuntaa itärajan turvallisuustilanteesta ja Rajavartiolaitoksen ehdottamasta raja-aitahankkeesta.
Rajavartiolaitos esitti syyskuussa osaa Venäjän-vastaisesta rajasta aidattavaksi laittoman maahantulon estämiseksi.
Selvityksen mukaan rajasta aidattaisiin kokonaisuudessaan noin 260–270 kilometrin osuus. Koko hankkeen valmistuminen veisi laitoksen mukaan kolmesta neljään vuotta. Kustannukset olisivat satoja miljoonia.
Marin on sanonut useaan otteeseen, että on sitä parempi mitä yhtenäisempi käsitys turvallisuudesta on yli hallitus- ja oppositiorajojen.
Oppositiota ei enää kiinnosta niinkään raja-aita. Ainakin kokoomus ja perussuomalaiset odottavat tiistaina keskustelua ennen kaikkea siitä, millaista kriteeristöä hallitus on ajatellut itärajan sulkemiselle kokonaan.
Esimerkiksi kokoomuksen Kai Mykkänen veikkaa, että kaikkien puolueiden tuki hallituksen esitykselle raja-aidasta on kuitattu minuutissa. Mykkäsen mielestä isompi kysymys on nyt se, miten Suomi varautuu tilanteeseen, jossa yhtäkkiä olisi iso määrä esimerkiksi venäläisiä asevelvollisuusikäisiä pyrkimässä rajan yli Suomeen.
– Siihen täytyy olla tavallaan selvät ajolinjat valmiina, koska siinä voi olla sitten vuorokausikin jo paljon, jos tilanne on päällä, hän sanoo.
Kesällä tehdyssä rajalain muutoksessa lähdetään siitä, että itäraja voidaan sulkea kokonaan ja turvapaikanhaku keskittää esimerkiksi Helsinki-Vantaalle tarvittaessa. Tulkinnanvaraista kuitenkin on, millainen tilanne olisi niin paljon kansallista turvallisuutta vaarantava, että ehto itärajan sulkemiseksi laukeaisi.
– Tämä on oikeastaan se kysymys, mistä pitäisi tahtotila muodostaa, Mykkänen sanoo.
Perussuomalaisten Ville Tavio korostaa myös, että turvapaikkalainsäädännön tulee olla kunnossa samalla kun aita rakennetaan.
– Koska mitä järkeä on, jos rajaesteen pystyy kiertämään ilman seuraamuksia sanomalla assulym.
Tavio ihmettelee myös, miksi aidan rakentamiseen tarvitaan parlamentaarista sopua. Vastustaako siis jokin hallituspuolue asiaa, hän kysyy.
Hallituspuolueista etenkin vasemmistoliiton ja vihreiden kantaa raja-aitaan on oppositiossa epäilty, vaikka pilotille yhteisymmärrys onkin.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmää vetävä Jussi Saramo katsoo, että aidan keskeinen tehtävä on ohjata ihmisiä rajanylityspaikoille. Kokonaan aidalla ei voi hänen mielestään estää rajan ylitystä.
– Vaikka koko matkalle rakennettaisiin aita, pääsee sen yli vaikkapa tikkailla tai ali kaivamalla, jos resurssit ovat riittävät. Kyllä aidan läpikin pääsee vaikka puskutraktorilla.
Vihreiden Atte Harjanne sanoo luottavansa Rajavartiolaitoksen näkemyksiin ja ammattitaitoon sekä tietopohjaan, mutta myös hän muistuttaa, että aita on suuri taloudellinen kysymys.
– Silloin täytyy olla varma, että tehdään turvallisuuden kannalta vaikuttavimmat ja kustannustehokkaimmat päätökset.
Juttua päivitetty klo 20.16: lisätty Saramon ja Harjanteen kommentit.