Soini puolusti ulkomaalaisen rekkaliikenteen rajoitusten purkua

Rekkaliikenne

SDP kritisoi kyselytunnilla hallituksen suunnitelmaa purkaa kabotaasikuljetusten rajoituksia.

SDP:n mukaan rajoitusten poistoa ei voi perustella EU-pakolla ja muutos uhkaa suomalaista kuljetuselinkeinoa.

Kabotaasilla tarkoitetaan valtion sisällä tapahtuvia kuljetuksia ajoneuvolla, joka on rekisteröity vieraassa maassa.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta hyväksyi kabotaasikuljetuksia koskevan mietinnön torstaina SDP:n ja vasemmistoliiton vastustaessa.

– Tänään on rekkamiesten musta päivä, kun hallituspuolueet siunasivat (Timo) Soinin (ps.) linjan perussuomalaisten johtamassa liikennevaliokunnassa, sanoi Suna Kymäläinen (sd.).

EU-komissio on uhannut viedä Suomen tuomioistuimeen, jos lisärajoituksia toisesta EU-maasta saapuville kuljettajille ei poisteta.

Soinin mukaan tätä olisi voinut jäädä odottamaan tai valmistautua muutokseen ajoissa.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) vastasi ehdotettuihin tapoihin tukea suomalaisia kuljetusyrittäjiä. Hänen mukaansa ehdotettu vinjetti- eli tienkäyttömaksu ei kuluineen tuo tuloja yhteiskunnalle.

– Liikenne- ja viestintäministeriö uudistaa tieliikennelakia syksyllä. Ajatus on, että kiristämme talvirengassääntelyä, Berner sanoi.

Bernerin mukaan tällä hetkellä Suomessa tapahtuvista kuljetuksista 0,4 prosenttia on kabotaasikuljetuksia.

Suomalaisyritykset taas tekevät ulkomailla noin kolminkertaisesti enemmän kabotaasikuljetuksia kuin ulkomaalaiset Suomessa.

Jyrki Kasvi (vihr.) kysyi, toisiko ulkomaalaisyrittäjien pitäminen ulkona Suomesta mahdollisia rajoituksia suomalaisyrittäjien mahdollisuuksiin ulkomailla.

– Tämä vähentää tyhjänä ajoa, alentaa kustannuksia ja vähentää ympäristölle haitallisia seuraamuksia. Täytyy turvata myös suomalaisen kuljettajan mahdollisuus työskennellä ulkomailla, Soini vastasi.

Nykyisin ulkomaiset rekat saavat ajaa Suomessa kymmenen sisäistä kuljetusta kolmessa kuukaudessa.

Uudessa laissa rekat saisivat ajaa kolme kuljetusta viikossa.