Saramo Ylellä: Oppimisvajeen paikkaamiseen ohjattava toistasataa miljoonaa ensi vuodelle

Hävittäjäkauppojen vastustamiseen ei Saramon mukaan ole järkeä keskittyä.
Koulutus

Opetusministeri Jussi Saramon (vas.) mukaan koronapandemian aiheuttaman oppimisvajeen paikkaamiseen tarvitaan mittava korjauspaketti, jonka suuruus on satoja miljoonia euroja. Käytännössä kyse on esimerkiksi tukiopetukseen ohjattavista resursseista.

Saramo sanoi Ylen Ykkösaamussa, että ensi vuodelle tarvitaan pitkälti toistasataa miljoonaa euroa.

Saramon mukaan niin oppimisvelka kuin hoitovelka on tärkeää maksaa pois nopeasti, jotta ongelmat eivät kertaudu. Hallitus on ensi viikolla koolla kehysriihessä, jossa sovitaan taloudenpidon raameista.

–  Nyt on vastuullista investoida suomalaisten osaamiseen ja terveyteen. Sillä lailla taloudelliset vaikutukset jäävät paljon pienemmiksi, Saramo sanoi.

Saramolta kysyttiin myös, aikooko vasemmistoliitto nostaa riihessä esiin hävittäjäkaupat, joista odotetaan pian päätöksiä. Saramon mukaan hävittäjäkaupat ovat aina esillä merkittävän kokonsa vuoksi.

Hankinnalle on hänen mukaansa kuitenkin niin suuri eduskunnan tuki, ettei niiden vastustamiseen ole järkeä keskittyä.

Kommentit (4)

  • Lukija9

    Näyttää siltä, että tämäkin koulu-uudistus ja oppivelvollisuusikärajan nostoesitys ei huomioi tarpeeksi vahvasti oppisopimuskoulutuksen merkitystä elämänuran alussa. Jo keskiaajalla oli käytössä menetelmä oppipoika-kisälli-mestari käytävä ja priimaa tekeviä ahertajia syntyi. Vaikka olisi kuinka kasvatusoppinut häneltä puuttuu käytännön antama viisaus ja sen tilalle on tullut harhakuvat näennäisteoriotten tärkeydestä. Ainakin neljäsosa ikäluokasta kaipaa toimintaa, eikä nuokkumista hikisessä luokkahuoneessa hokemassa I am, Iam, you are, you are…, neliöjuuri 4 on 2, neliöjuuri 4 on 2…. Ei näin ammatihenkilöitä tehdä, vaan pienellä kannustinrahalla höystettynä tehden oppien.

  • YLIRAATIKKA-MARTIKAINEN LEENA-KAISA

    Tämä jatkuva tuonsiirroilla kikkailu on vastuutonta. Oppilaat on pantava omaehtoisesti opiskelemaan ja heiltä on vaadittava tuloksia, tulos tai ulos. Heidät on saatava näkemään omankin, jos ei yhteiskunnan tilanteen vakavuus, jos he eivät kanna omaa vastuutaan. Suomessa kun on ihan lukutaidottamiakin ja sellaisia on kädestä ohjattava, joka osaa lukea, voi myös sitä ehdä itse vastuullisesti aikaansa käyttäen ja ryhdistäytyen.

  • YLIRAATIKKA-MARTIKAINEN LEENA-KAISA

    Tämä jatkuva tulonsiirroilla kikkailu on vastuutonta syö työmotivaatiota ja sitä tulee vähentää. Oppilaat on pantava itse omaehtoisesti opiskelemaan ja heiltä on vaadittava tulooksia, tulos, tai ulos. Tai luokan kertaus. Heidät on saatava näkemään omankin, jos ei koko yhteiskunnan tilanteen ja tulevaisuuden vakavuus, jos he eivät kanna omaa vastuutaan. Suomessa kun on ihan lukutaidottomiakin ja sellaisiakin on ohjattava ihan kädestä pitäen, jotka eivät vielä osaa lukea kunnolla ja ne jotka osaavat, voivat sitä myös tehdä vastuullisesti omaa aikaansa käyttäen ja ryhdistäytyen.

  • YLIRAATIKKA-MARTIKAINEN LEENA-KAISA

    Olen itse ollut paljon julkisilla töissä, että en minä sitä, mutta pitäisi vähän miettiä, minne ne rahat laitetaan. Nuoriin sijoittaminen on tulevaisuuteen panostamista, mutta he voivat myös kantaa itse osan vastuusta. Kaiken maailman harrastuspassit hteisistä varoista ovat ihan höpötouhua, harrastuksia kyllä yhdistyksillä riittää ja tärkeintä on hankkia kunnon koulutus ja lukea läksyt, että pärjää töissä. Tällainen nettimaailma on todella petollista. Pintatietoa.

Voit kommentoida kirjauduttuasi palveluun. Tarvitset kirjautumiseen Suomenmaa-tunnuksen