Sähköautojen latausmahdollisuudet lisääntyvät vauhdilla
Vaikka sähköautoja on vielä vähän, niiden määrä on kovassa kasvussa.
Nopeaa tahtia yleistyvät myös sähköautojen julkiset latauspisteet, jotka useille sähköautoilijoille ovat välttämättömiä.
Auton lataaminen hoituu tulevaisuudessa yhä useammin kauppareissulla.
Joidenkin kauppojen pihoissa latauspisteitä jo on, ja maanantaina K-ryhmä kertoi rakentavansa valtakunnallisen latausverkoston tämän ja ensi vuoden aikana.
Latauspisteitä tulee lähes 400 yli 70 K-kaupan yhteyteen.
Yhtiö toivoo, että kaupan parkkipaikasta tulisi yleisin paikka auton lataamiseen.
– Uskomme vahvasti, että pitkässä juoksussa päästään tilanteeseen, jossa talokohtaisia latauslaitteita ei tarvita. On ympäristön kannalta kestävämpi ratkaisu, kun latauspisteet ovat sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset muutenkin viikoittain asioivat, sanoo Keskon pääjohtaja Mikko Helander.
Liikenteen turvallisuusviraston Trafin mukaan Suomessa oli 1 658 täyssähköautoa liikennekäytössä maaliskuun lopussa.
Julkisia latauspisteitä on Sähköautoilijat ry:n mukaan tällä hetkellä noin 1 300 noin 500 kohteessa. Siis lähes yksi latauspiste per auto.
– Etenkin uudemmille malleille Suomi alkaa olla aika hyvin katettu. Lähinnä toivottaisiin lisää pikalatauspisteitä, sanoo Sähköautoilijoiden puheenjohtaja Kari Kallonen.
Pikalatauspisteessä keskimääräisen sähköauton saa ladattua lähes täyteen 40 minuutissa.
Muissa pisteissä lataaminen kestää tunteja. Pikalatauspisteitä on nyt vajaat 150, ja K-ryhmä aikoo avata niitä 100 lisää.
Julkisia latauspisteitä rakennetaan markkinaehtoisesti.
Niiden määrä siis kasvanee suunnilleen samaa tahtia kuin sähköautojen määrä.
Sähköautojen määrä on yli tuplaantunut kahdessa vuodessa, sillä maaliskuussa 2016 niitä oli 697.
Tammi-maaliskuussa sähköautoja ensirekisteröitiin 240, enemmän kuin koko vuonna 2016.
Aluksi lataaminen K-kauppojen pihoilla on asiakkaille maksutonta.
Ensi vuonna ainakin pikalatauspisteet muuttuvat maksullisiksi. Pääjohtaja Helanderin mukaan harkinnassa ovat esimerkiksi kanta-asiakasalennukset.
Vaikka aluksi latauspisteistä on Keskolle lähinnä kuluja, yhtiö haistaa niissä bisnestilaisuuden.
– Pitää tietysti olla realistinen, ei tässä keskipitkälläkään aikajänteellä ainakaan hirveitä tuottoja voi odottaa, Helander sanoo.
Helanderin mukaan yksi tapa, jolla latauspisteet maksavat itsensä takaisin, ovat niiden kauppoihin tuomat asiakasvirrat.
Keskon autokaupan toimialajohtaja Johan Friman muistuttaa, että K-ryhmän Suomessa edustaman Volkswagen-konsernin sähköautoja on helpompi saada kaupaksi, jos olemassa on jo hyvä latausverkosto.