Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Jyrsijät

Millaiset hiirenloukut toimivat parhaiten? – Asiantuntijalta yllättävä vastaus

6.9.2025 20:34
Lue lisää 
Liikenne
(Kuva: Jari Laukkanen)

Sähköautojen aika on nyt, mutta tekeekö niillä Suomessa mitään? – Selvitimme asian ajamalla Helsingistä Kolille talven kovimmissa pakkasissa

Santeri Alkio ennusti jo lähes sata vuotta sitten ”nykyisten raskaiden autojen sijasta … sähkövaunuja, jotka kulkevat sirosti, ääntelemättä, haisematta, kuin ajatus”
Samuli Nissilä 15.4.2018 7:00, muokattu 16.4.2018 8:29
a– a+
Liikenne

Ulkolämpömittari näyttää helmikuisena perjantaiaamuna viittätoista pakkasastetta, kun käännyn Lahdenväylälle. Polkaisen pedaalin pohjaan ja maisema alkaa vaihtua ripeämmin. Tuulen humina ja renkaiden jyrinä lisääntyvät, mutta konepellin alta kuuluu vain tuskin havaittavaa ininää.

Kytken kaistavahdin ja mukautuvan vakionopeussäätimen päälle. Auto ohjaa itse itseään ja pitää riittävän turvavälin edelläajaviin. Tehtäväkseni jää pitää kädet ratissa ja pysytellä hereillä.

Olen elämäni aikana omistanut neljä autoa, jotka ovat hankintahetkellä olleet keskimäärin 16 vuotta vanhoja. Nyt allani on autoliikkeestä lainaamani uudenkarhea sähkökäyttöinen Hyundai Ioniq ja tunnen istuvani aikakoneessa matkalla tulevaisuuteen.

Perinteisissä polttomoottoriautoissa sisätiloja lämmitetään moottorin hukkalämmöllä. Sähköautoissa lämmitys tuotetaan sähköllä, mikä lyhentää toimintamatkaa.

Tavoitteenani on selvittää, onko sähköauto kelvollinen kulkuväline Suomen talvessa. Aion tehdä paukkupakkasilla viikonloppureissun Helsingistä Kolille.

Hyundain akussa on virtaa 90 prosenttia. Tähtäimessäni on Kivimaan ABC:n pikalatauspiste Lahdessa, jonne ei ole matkaa kuin 110 kilometriä. En siis turhia säästele, vaan nostan nopeuden sataseen ja käännän lämmitykseen lisää tehoa.

Kotimaan liikenteen osuus on noin viidennes Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Suomen tavoitteena on vähentää päästöjään 39 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. On siis selvää, että liikennettä odottaa iso myllerrys.

Tavoitteena on saada liikenteeseen vähintään 250 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Jos autojen myyntimäärät pysyvät nykyisellään, tästä eteenpäin joka viidennen uuden auton pitäisi olla sähköauto.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan tavoite on kunnianhimoinen. Berner pitää kuitenkin mahdollisena, että tavoite voidaan ylittää jopa reilusti, jos sähköautojen hinnat laskevat tarpeeksi ripeästi.

– Yksi merkittävä tekijä sähköautojen hintakehityksen suhteen on akkuteknologian kehitys sekä akkujen valmistamista varten tarvittavien mineraalien saatavuus ja hinta. Eurooppalaisen akkuteollisuuden edistämiseksi suunnitellaan toimia EU-tasolla, Berner kertoo Suomenmaalle.

Asenteista tavoitteen toteutuminen ei jää kiinni. Fortumin kyselyyn viime vuoden lopulla vastanneista suomalaisista lähes joka viides uskoo omistavansa kymmenen vuoden kuluttua sähköauton.

(Kuva: Samuli Nissilä)

Lahteen saapuessani akussa on virtaa enää kahdeksan prosenttia. Sumeilematon sähköntuhlaukseni on verottanut varausta yllättävän paljon.

Hyundain akku piisaa kesällä parinsadan kilometrin ajoon, talvella hieman vähempään. Esimerkiksi Nissan ja Renault tekevät saman hintaluokan sähköautoja, joissa toimintamatka on pidempi.

Kytken ajokin pikalaturiin, jonka kyljessä oleva tarra lupaa auton latautuvan sataprosenttisella tuulisähköllä. Pakkaslukema saa minut epäilemään asiaa, mutta virtaa tuntuu joka tapauksessa tulevan.

Pikalataus maksaa Fortumin asemilla 20 senttiä minuutilta. Huoltoasemalla toimiva Hesburger nettoaa puolen tunnin visiitistäni enemmän kuin Fortum.

Alun perin suunnitelmani oli ajaa Joensuuhun kahden varikkopysähdyksen taktiikalla. Koska virtaa näyttää kuluvan ennakoitua enemmän, päätän ottaa varman päälle ja lisätä yhden latauskerran.

Seuraavaksi suuntaan Mikkeliin kohti Pitkäjärven ABC:tä. Matkaa on edessä 120 kilometriä.

(Kuva: Samuli Nissilä)

Sähköautojen myynti on Suomessa vaatimatonta. Viime vuonna myydyistä autoista vain 0,42 prosenttia oli täyssähköautoja. Edellisvuoteen verrattuna määrä on kuitenkin tuplaantunut.

– Sähköautoista kiinnostuneita asiakkaita käy päivittäin. Pullonkaulana on sähköautojen hidas tuotanto, Autoverkkokauppa.fin yritysmyyntipäällikkö Jouni Vaittinen sanoo.

Hän kertoo, että olisi myynyt viime vuonna sähköautoja tuplamäärän, jos kaupattavaa olisi ollut.

Asiakkaat joutuivat pahimmillaan odottamaan sähkö-Hyundaita kymmenen kuukautta, mikä käännytti kiinnostuneita muualle. Nyt tilanne on parantunut, ja auton saa alle muutamassa kuukaudessa.

– Muutos on tapahtumassa. Parin vuoden kuluttua sähköautoja valmistetaan reippaasti nykyistä enemmän, Vaittinen uskoo.

Vaittisen mukaan raha ei ole enää este sähköauton ostolle. Korkeampi hankintahinta tulee ennen pitkää takaisin matalampien polttoaine- ja huoltokustannuksien ansiosta.

Sähköauto on hänestä talviautona jopa polttomoottoriautoa parempi, jos ajomatkat eivät ole satojen kilometrien mittaisia.

– Moottori ei tarvitse esilämmitystä, ja sisätilat lämpenevät nopeasti. En ole skrabannut tuulilasia kertaakaan kuluneen talven aikana, itsekin sähköautolla mielellään ajeleva Vaittinen toteaa.

Myös luotettavuus on hänen mukaansa kohdillaan.

– Ylimääräisiä vikakoodeja ei ole pakkasilla tullut, toisin kuin monissa nykyaikaisissa dieseleissä.

Sähköauton ajettavuus on hyvän painojakauman ansiosta usein polttomoottoriautoa parempi, Jouni Vaittinen sanoo. (Kuva: Jari Laukkanen)

Vaittinen arvioi, että sähköauto sopisi ainakin pääkaupunkiseudulla noin 90 prosentille asiakkaista.

Hänen mukaan moni autoilija huolehtii turhaan sähköauton sopivuudesta pitkille matkoille. Vaittinen kertoo itse käyneensä Lapissa viimeksi parikymmentä vuotta sitten.

– Miksi ostaisin autoa tarpeisiin, joita minulla ei ole, hän ihmettelee.

Sähköautoilu vaatii kuitenkin asennemuutosta.

– Ennen piti kiirehtiä tankille, kun bensaa riitti enää 300 kilometriksi. Nyt sellainen pitää unohtaa.

Ensimmäiset ostajat olivat tekniikkanörttejä. Sittemmin tilanne on muuttunut.

– Koeajolla käy jopa 30-luvulla syntyneitä asiakkaita, Vaittinen kertoo.

Koeajolla käy jopa 30-luvulla syntyneitä asiakkaita.

Jouni Vaittinen

Hyundain mittari näyttää virran riittävän yli 150 kilometrin ajoon, ja akku piisaakin Mikkeliin asti ilman ongelmia. Jätän ajopelin laturiin ja kävelen läheiselle järvelle nauttimaan kevätauringosta.

Puolen tunnin latauksen aikana akku imee itseensä 25 kilowattituntia sertifioitua ekoenergiaa, ja matka jatkuu kohti Joroisten Jari-Pekka-huoltoasemaa.

Jari-Pekankin pikalaturi toimii ongelmitta. Maukkaan berliininmunkin mussutettuani jatkan kohti Joensuuta, jonne on reilut 130 kilometriä.

Perille saavun illansuussa. Matka on kestänyt noin kahdeksan tuntia. Aika on kuitenkin kulunut nopeasti, eikä matka ole rasittanut, sillä taukoja on kerrankin tullut pidettyä riittävästi.

Majoitun ystävilläni, jotka huomaavaisesti tarjoavat sähköä tavallisesta ulkopistorasiastaan. Kytken peltilehmän laturiin, ja auto kertoo akun olevan täynnä 12 tunnin kuluttua. Virtaa kuluu yön aikana parin euron edestä.

(Kuva: Jari Laukkanen)

Suomalaisten suosikkisähköautomerkki on äveriäämmälle väelle suunnattu amerikkalainen Tesla, jollainen löytyy myös pääministerin tallista. Puolet Suomessa viime vuonna myydyistä sähköautoista oli Tesloja.

Sähköautomaana omaa luokkaansa on Norja, jossa sähköautojen osuus uusista autoista oli jo yli 20 prosenttia. Kylmä ilmasto ja pitkähköt välimatkat eivät siis näytä muodostavan estettä liikenteen sähköistämiselle.

Täkäläinen meininki on kuitenkin pikkunäpertelyä Kiinaan verrattuna. 12 miljoonan asukkaan Shenzenissä joukkoliikennettä hoitaa yli 16 000 sähköbussia. Tavoitteena on, että kaikki kaupungin 17 000 taksia sähköistetään vuoteen 2020 mennessä.

Juha Sipilän hallitus on tarttunut sähköautohaasteeseen. Uuden sähköauton ostaja voi saada 2 000 euroa hankintatukea.

Lisäksi tavoitteena on tuplata julkisten latauspisteiden määrä vuoteen 2020 mennessä.

Yksityistenkin latauspisteiden rakentamista avitetaan. Hallitus on luvannut asunto-osakeyhtiöiden latauspisteitä varten 1,5 miljoonan euron vuotuisen tuen seuraavaksi neljäksi vuodeksi.

Tavoitteena on, että Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA voi alkaa myöntää tukia jo elokuussa. Kevään aikana selviää, millä ehdoilla avustusta voi hakea.

Ympäristöministeriön ympäristöneuvos Petteri Katajiston mukaan yksi harkinnan alla oleva mahdollisuus on, että taloyhtiöt voisivat saada latauspisteisiin tukea 30–40 prosenttia niiden hankintahinnasta.

Porkkanan lisäksi tarjolla on myös keppiä. EU:n energiadirektiiviehdotuksen mukaan uusiin tai peruskorjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli 10 pysäköintipaikkaa, on asennettava putkitukset sähköautojen latauspisteiden tarvitsemille kaapeleille.

Vaikka sähköautojen määrä kasvaisi reippaasti, sen ei pitäisi aiheuttaa ylitsepääsemättömiä ongelmia sähköverkolle. Suurin osa ihmisistä lataa autoaan yöllä, jolloin sähköä on runsaasti saatavilla. Kuormitusta saadaan myös tasattua erilaisilla älyratkaisuilla.

(Kuva: Jari Laukkanen)

Akkujen valmistaminen kuluttaa paljon energiaa. Moni epäileekin, ovatko sähköautot lopulta sen ympäristöystävällisempiä kuin muutkaan.

Vihreää liikennettä edistävä kansainvälinen ympäristöjärjestö ICCT julkaisi helmikuussa raportin sähköautojen hiilidioksidipäästöistä. Tulokset ovat selkeät.

Kun sekä valmistuksesta että ajamisesta aiheutuneet päästöt otetaan huomioon, 150 000 kilometrin ajon jälkeen sähköautosta on koitunut puolet vähemmän kasvihuonepäästöjä kuin keskimääräisestä polttomoottoriautosta. Kaikista ympäristöystävällisimpäänkin polttomoottoriautoon eroa on 29 prosenttia.

Sähköauto on erityisen järkevä valinta puhtaan sähkön maissa, kuten Norjassa. Saksassa poltetaan paljon hiiltä, joten hyöty on siellä huomattavasti pienempi.

Taksikuskit ovat todenneet sähköautojen akut kestäviksi. Niillä on mahdollista ajaa satojatuhansia kilometrejä, mikä kasvattaa sähköauton ympäristöetumatkaa. Ja kun auto romutetaan, akuille löytyy helposti käyttöä vaikka kotitalouksien aurinkovoimaloissa.

Moni sähköautoilija perustelee valintaansa ympäristön lisäksi taloudellisilla syillä. 20 000 kilometriä ajava autoilija maksaa bensiinistä liki pari tuhatta euroa. Omasta pistorasiastaan lataava sähköautoilija pulittaa samaan matkaan tarvittavasta virrasta alle 300 euroa.

37 000 euron sähkö-Hyundai on kymmenisen tuhatta euroa kalliimpi kuin vastaavat bensiiniautot. Kymmenen vuoden aikajänteellä sähköauto kuitenkin vaikuttaa hyvinkin järkevältä ostokselta. Varsinkin, kun säästöä kertyy myös veroissa ja huolloissa. Sähköauto ei kaipaa öljynvaihtoa, ja moottorissa on vähemmän kuluvia osia.

Sveitsiläisen UBS-pankin analyytikot ovat laskeneet, että sähköautoilun hinta laskee polttomoottoriauton alle Euroopassa jo tänä vuonna. Nissanin varapääjohtaja Daniele Schillaci on puolestaan arvioinut Financial Timesille, että vuonna 2025 sähköautot maksavat saman verran kuin polttomoottoriautot.

Autotehtaatkin ovat heräilemässä sähköautohuumaan. Volvo on jo ilmoittanut lopettavansa polttomoottorien kehittämisen. Ensi vuodesta lähtien kaikki yhtiön autot ovat joko hybridejä tai täyssähköautoja.

(Kuva: Samuli Nissilä)

Lauantaiaamuna on aika suunnata Kolille. Pakkasta on 18 astetta, eikä perillä tiettävästi ole latausmahdollisuutta. Matkaa on yhteensä 140 kilometriä, joten virran riittävyys jännittää.

Aion testata, missä auton ja kuljettajan todelliset rajat menevät. Koska olen sonnustautunut toppahousuihin ja untuvatakkiin, en laita lämmitystä päälle lainkaan.

Auto lupaa toimintamatkaksi yli 170 kilometriä. Hengitys huuruten posotan tasan kahdeksaakymppiä, mutta puolen tunnin jälkeen varpaita alkaa paleltaa. Kestän perille asti, mutta vannon mielessäni, että tätä kärsimystä en aio toistaa.

Akusta on kulunut vain kolmasosa. Perillä odottaa iloinen yllätys: pysäköintipaikalla on lämmitystolppia, jotka näyttävät olevan yleisessä käytössä. Lataamiseen olisi kohteliasta kysyä lupa, mutta koska viivyn vain pari tuntia, kytken johdon muina miehinä kiinni pistorasiaan.

Ulkoilun aikana akku ehtii latautua muutaman prosenttiyksikön, ja takaisin Joensuuhun ajaessani lämmitän auton hellelukemiin.

Paluumatka Helsinkiin sujuu sunnuntaina lähes ongelmitta. Ainoa harmitus on, että Kuortin ABC:n pikalatausasema ei toimi, ja joudun lataamaan jonkin aikaa normaaliteholla, että virta riittää seuraavalle pikalaturille. Seurauksena on lähes tunnin ylimääräinen viivästys.

Kolin maisemat eivät jättäneet kylmäksi, vaikka matkalla varpaita palelikin. (Kuva: Samuli Nissilä)

Mitä koeajo opetti?

Mukavin tapa kulkea sähköllä on edelleen juna. Mutta sähköauto ei ole siitä enää kaukana.

Uskon entistä vahvemmin lähivuosina koittavaan sähköautobuumiin. Sähköauto voi hyvinkin olla paras valinta henkilölle, joka ei tee joka kuukausi pitkiä maantiereissuja, kykenee lataamaan autoa kotona ja haluaa nähdä hieman vaivaa paremman maailman eteen.

Reportaasi ilmestyi alun perin Suomenmaan viikkolehdessä 16.3. Lehden voi tilata täältä .

Lue myös

Venäjä nuiji Ukrainaa ennätyksellisen rajusti – Näin kommentoi Zelenskyi

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoi Venäjän yöllisten iskujen aiheuttaneen tuhoja ympäri Ukrainaa ja...
7.9.2025 14:44

Essee: EU:n mahtimaan turbulenssi on jo hälyttävää – Kuinka käy Ukrainan turvatakuiden?

Kaikki ennusmerkit ja lausunnot ovat viitanneet siihen, että Ranskan hallitus kaatuu ensi maanantaina....
7.9.2025 14:00

Mikä selittää SDP:n ylivoimaa? – Tutkijat ruotivat gallupmenestyksen syyt

Kimmo Elon mukaan tyytymättömyys kanavoituu tällä hetkellä SDP:lle, vaikka puolueella ei olisi mitään selkeää vaihtoehtoa.
7.9.2025 8:02

Aihetunnisteet

Liikenne sähköautoilu sähköautot

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
“Keltainen teepannu” nauratti ensin, mutta pian hymyt hyytyivät – ranskalaistallin luja usko turbomoottoriin mullisti Formula 1:n
Uutiset | 6.9.2025 21:04
Näin teet polttopuut oikealla tavalla itse – Yksi asia muistettava kaikissa olosuhteissa
Uutiset | 1.9.2025 21:21
Potilaan Lääkärilehti: Tällainen luomi voi olla merkki melanoomasta
Uutiset | 1.9.2025 22:15
Rantasaunoja nousee kuin sieniä sateella – kunnat haraavat vastaan ”vihervyöhykkeillä”
Uutiset | 6.9.2025 8:01
Millaiset hiirenloukut toimivat parhaiten? – Asiantuntijalta yllättävä vastaus
Uutiset | 6.9.2025 20:34
Älä tee näin vessanpöntöllä
Uutiset | 4.9.2025 21:41
Prinsessa Diana piilotti aikakapselin, jonka piti pysyä suljettuna satoja vuosia – Nyt se kuitenkin avattiin
Uutiset | 1.9.2025 22:11
Talousvaikuttaja soitti hälytyskelloja – Putinilta jäätävä kuitti
Uutiset | 5.9.2025 21:02
Mikä selittää SDP:n ylivoimaa? – Tutkijat ruotivat gallupmenestyksen syyt
Uutiset | 7.9.2025 8:02
Eduskunnan jättänyt Annika Saarikko HS:lle: Myös suurituloisten ja eläkeläisten pitää osallistua julkisen talouden tasapainottamiseen
Uutiset | 6.9.2025 16:44
Näin teet polttopuut oikealla tavalla itse – Yksi asia muistettava kaikissa olosuhteissa
Uutiset | 1.9.2025 21:21
Prinsessa Diana piilotti aikakapselin, jonka piti pysyä suljettuna satoja vuosia – Nyt se kuitenkin avattiin
Uutiset | 1.9.2025 22:11
Tutkimus löysi parannuskeinot ”särkyneen sydämen oireyhtymään”
Uutiset | 30.8.2025 21:40
Kysely: Monelle syöpään sairastuneelle ei kerrota olennaisesta hoitoon liittyvästä asiasta – ”Huolestuttavaa”
Uutiset | 29.8.2025 22:00
Karhu hyökkäsi ihmisen kimppuun
Uutiset | 26.8.2025 9:55
Potilaan Lääkärilehti: Tällainen luomi voi olla merkki melanoomasta
Uutiset | 1.9.2025 22:15
Suomalaisen olympiavoitto herätti raivoa – Tinttasiko lehtimies häntä leukaan?
Uutiset | 31.8.2025 20:30
Murska-arvio Ukrainasta: ”Koko juttu romahtaa”
Uutiset | 1.9.2025 22:02
Älä tee näin vessanpöntöllä
Uutiset | 4.9.2025 21:41
Suomalainen oli pinkomassa maailmanennätykseen, mutta sitten kisajärjestäjät mokasivat
Uutiset | 29.8.2025 21:45
Kiinalaisen sotalaivan takaa-ajo päättyi hurjaan törmäykseen
Uutiset | 12.8.2025 21:43
Näin teet polttopuut oikealla tavalla itse – Yksi asia muistettava kaikissa olosuhteissa
Uutiset | 1.9.2025 21:21
Kysely: Monelle syöpään sairastuneelle ei kerrota olennaisesta hoitoon liittyvästä asiasta – ”Huolestuttavaa”
Uutiset | 29.8.2025 22:00
Tutkimus: Ihmiset ikääntyvät entistä nopeammin – tässä syy
Uutiset | 26.8.2025 21:39
Prinsessa Diana piilotti aikakapselin, jonka piti pysyä suljettuna satoja vuosia – Nyt se kuitenkin avattiin
Uutiset | 1.9.2025 22:11
Tutkimus löysi parannuskeinot ”särkyneen sydämen oireyhtymään”
Uutiset | 30.8.2025 21:40
Karhu hyökkäsi ihmisen kimppuun
Uutiset | 26.8.2025 9:55
Tutkimus: Yksinkertainen seikka voi hidastaa yleisen syöpäkasvaimen kasvua
Uutiset | 27.8.2025 21:34
Tutkimus: Kissat voivat nousta avainrooliin Alzheimer-hoitojen kehityksessä
Uutiset | 13.8.2025 8:30
Potilaan Lääkärilehti: Hakeudu lääkäriin, jos polvikipu on tällaista
Uutiset | 24.8.2025 19:00

Uusimmat

Venäjä nuiji Ukrainaa ennätyksellisen rajusti – Näin kommentoi Zelenskyi
Uutiset | 7.9.2025 14:44
Essee: EU:n mahtimaan turbulenssi on jo hälyttävää – Kuinka käy Ukrainan turvatakuiden?
Uutiset | 7.9.2025 14:00
Mikä selittää SDP:n ylivoimaa? – Tutkijat ruotivat gallupmenestyksen syyt
Uutiset | 7.9.2025 8:02
“Keltainen teepannu” nauratti ensin, mutta pian hymyt hyytyivät – ranskalaistallin luja usko turbomoottoriin mullisti Formula 1:n
Uutiset | 6.9.2025 21:04
Millaiset hiirenloukut toimivat parhaiten? – Asiantuntijalta yllättävä vastaus
Uutiset | 6.9.2025 20:34
Kymmenet postit keskeyttivät lähetykset Yhdysvaltoihin uusien tullien vuoksi
Uutiset | 6.9.2025 17:20
Kokoomus epäili SDP:n sopeutuspuheita – Lindtman esitti Ylellä myös uusia menoja
Uutiset | 6.9.2025 17:17
Kaikkosen IL:lle työttömyydestä: Nyt pitäisi kellojen soida
Uutiset | 6.9.2025 17:08
Eduskunnan jättänyt Annika Saarikko HS:lle: Myös suurituloisten ja eläkeläisten pitää osallistua julkisen talouden tasapainottamiseen
Uutiset | 6.9.2025 16:44
SVT: Venäjä häiritsi alkuvuodesta yli sataatuhatta lentoa Itämeren alueella
Uutiset | 6.9.2025 13:58
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Rasismisotkussa rypenyt hallitus joutui opposition eteen, toimintakyky herätti kysymyksiä
Uutiset | 4.9.2025 18:37
Toimittajalta | Tämä on jo todella noloa
Uutiset | 2.9.2025 14:43
Toimittajalta | Hakaristin on aikakin kadota Ilmavoimien lipuista – mutta miksi sitä vaalittiin näin kauan?
Uutiset | 29.8.2025 12:25

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Venäjä nuiji Ukrainaa ennätyksellisen rajusti – Näin kommentoi Zelenskyi
Uutiset | 7.9.2025 14:44
Essee: EU:n mahtimaan turbulenssi on jo hälyttävää – Kuinka käy Ukrainan turvatakuiden?
Uutiset | 7.9.2025 14:00
Mikä selittää SDP:n ylivoimaa? – Tutkijat ruotivat gallupmenestyksen syyt
Uutiset | 7.9.2025 8:02
Näin teet polttopuut oikealla tavalla itse – Yksi asia muistettava kaikissa olosuhteissa
Uutiset | 1.9.2025 21:21
Prinsessa Diana piilotti aikakapselin, jonka piti pysyä suljettuna satoja vuosia – Nyt se kuitenkin avattiin
Uutiset | 1.9.2025 22:11
Tutkimus löysi parannuskeinot ”särkyneen sydämen oireyhtymään”
Uutiset | 30.8.2025 21:40

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Pitkät etäisyydet ja tekoäly – ratkaisu hoidon sujuvuuteen
Mielipide | 5.9.2025 12:35
Lukijalta: Yhteisöllinen asuminen ei saa olla vanhustenhoidon säästökeino
Mielipide | 5.9.2025 12:30
Lukijalta: Osaajapula
Mielipide | 5.9.2025 12:15
Lukijalta: Suora puhe ei saa olla rumaa puhetta
Mielipide | 5.9.2025 11:59
Lukijalta: Budjettiriihessä höynäytysyritys – tämä ei ole Suomen liikuntamyönteisin hallitus
Mielipide | 3.9.2025 13:49
Lukijalta: Palestiinan valtio – käänteinen DDR
Mielipide | 1.9.2025 14:03
Lukijalta: Stubbin maine presidenttikyselyissä kasvaa
Mielipide | 1.9.2025 14:05
Lukijalta: Arvokkuuden paluu politiikkaan
Mielipide | 4.9.2025 12:15

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustan Mikko Savola: Ruokaturva ja koulutus on turvattava
Keskusta | 6.9.2025 13:12
Nuorkeskusta: Hallituksen työllisyys- ja kasvutoimet ovat laastaria avohaavan päälle
Uutiset | 3.9.2025 16:18
Lauri Salo ei hae jatkokautta Keskustaopiskelijoiden puheenjohtajana
Keskusta | 28.8.2025 14:09
Nuorkeskusta: Hallituksen työllisyys- ja kasvutoimet ovat laastaria avohaavan päälle
Uutiset | 3.9.2025 16:18
Lauri Salo ei hae jatkokautta Keskustaopiskelijoiden puheenjohtajana
Keskusta | 28.8.2025 14:09
Keskustan Mikko Savola: Ruokaturva ja koulutus on turvattava
Keskusta | 6.9.2025 13:12
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste