Rautatiealan Unioni kritisoi VR:n suunnitelmia – "Palveluneuvojat auttavat, kun järjestelmät eivät siihen pysty"
Rautatiealan Unioni RAU ihmettelee junayhtiö VR:n suunnitelmia sulkea Tampereen rautatieaseman lipunmyyntipiste.
Ammattiliiton mukaan lipputoimistojen rooli korostuu kasvavan rautatieliikenteen ja lisääntyvien poikkeustilanteiden vuoksi.
RAU sanoo tiedotteessaan, että esimerkiksi viime keväänä Tampereen lipputoimistossa kävi yhden poikkeuspäivän aikana lähes 500 asiakasta.
VR:n mukaan yli 95 prosenttia junalipuista ostetaan nykyään digitaalisesti. Perinteisten lipputoimistojen kautta ostetaan yhtiön mukaan enää alle prosentti lipuista.
RAU on samaa mieltä mutta huomauttaa, että Tampereen rautatieasema on yksi Suomen vilkkaimmista henkilöjunaliikenteen keskuksista, jonka läpi kulkee tuhansia matkustajia päivittäin.
Ammattiliitto katsoo, että poikkeustilanteissa palveluneuvojien apu ja osaaminen ovat korvaamattomia.
– Palveluneuvojat auttavat, kun järjestelmät eivät siihen pysty. Viime keväänä raiteilla oli useita häiriötilanteita, jolloin lipputoimistojen työntekijät auttoivat matkustajia neuvomalla ja muuttamalla lippuja, RAU:n pääluottamusmies Lea Sahala sanoo tiedotteessa.
Hänen mielestään on vaikea uskoa, että asiakkaat haluaisivat tällaisen palvelun poistuvan.
VR kertoi viime perjantaina aloittavansa muutosneuvottelut, joissa on määrä luoda uudenlainen asiakaspalvelupiste Helsingin päärautatieasemalle.
Uuden konseptin mukainen asiakaspalvelupiste aloittaisi toimintansa maaliskuussa. Samalla Tampereen lipunmyyntipiste suljettaisiin helmikuun lopussa.
VR on perustellut suunnitelmia nimenomaan asiakkaiden toiveilla ja tulevaisuuden asiakastarpeilla.
Helsingin päärautatieasemalle suunniteltu uudenlainen asiakaspalvelupiste keskittyy yhtiön mukaan henkilökohtaiseen neuvontaan ja ”matkustusinspiraation tarjoamiseen”. Tämä tarkoittaa esimerkiksi kohde- ja reittivinkkien tarjoamista matkustajille.
– Suunnitteilla on luoda asemalle inspiroiva kohtaamispaikka, joissa henkilökuntamme voi auttaa entistä kokonaisvaltaisemmin matkustamisen suunnittelussa, kertoo asiakaskokemuksesta ja palvelukehityksestä vastaava johtaja Marika Schugk VR:ltä tiedotteessa.
Muutosneuvottelujen piirissä on kaikkiaan 11 Helsingin ja Tampereen asemien lipunmyyntipisteiden työntekijää. RAU:n mukaan seitsemää työntekijää uhkaa irtisanominen.