Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Yhdysvallat

Syöpämysteeri ”maissivyöhykkeellä” – nuorten aikuisten diagnoosit räjähtivät kasvuun

5.11.2025 21:34
Lue lisää 
Lentoliikenne
Convairien myötä Aero pystyi avaamaan uusia reittejä ulkomaille, ja tarjontaan tulivat reitit sekä Pariisiin että Lontooseen. (Kuva: Matti WIkman/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Rakastettu matkustajakone palveli Finnairia 27 vuotta – Convair Metropolitan vei lentoliikenteen uuteen aikaan

Pekka Pohjolainen 5.1.2025 8:00, muokattu 7.1.2025 9:24
a– a+
Lentoliikenne

Suomessa elettiin 1950-luvun alkupuolella sotienjälkeisen jälleenrakennuksen suurta huumaa, kun Helsingissä järjestettiin kesällä 1952 maailmansodan vuoksi 12 vuodella siirtyneet olympialaiset.

Samana vuonna avattiin myös Helsinki-Vantaana nykyisin tunnettu uusi Seutulan lentoasema. Kansallinen lentoyhtiö Aero lensi vielä vanhoin DC-3 -konein, mutta uusi aikakausi oli jo ovella.

Aero oli alkanut jo vuonna 1948 etsiä seuraajaa DC-3 -laivastolleen. Valinta osui lopulta Convair CV-340 -tyyppiin, vaikka suihkukoneet tekivät jo tuloaan. Niiden saatavuus tiedettiin kuitenkin vielä jonkjn aikaa huonoksi.

Metropolitan ja DC-3 -koneita Seutulassa 1953. (Börje Hielm/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Helmikuun 13. päivänä 1953 kapteenit Olli Puhakka ja Olavi Siirilä lensivät 13. helmikuuta 1953 ensimmäisen yksilön, OH-LRA:n, San Diegosta Kansas Cityn, Detroitin, Ganderin ja Keflavikin kautta Helsinkiin.

Lento oli ensimmäinen Suomeen rekisteröidyn liikennekoneen suorittama Atlantin ylitys. Keflavikin huonon sään vuoksi viimeinen osuus viivästyi parilla päivällä.

Historiallisella lennolla olivat mukana myös toinen perämies Kyösti Karhila, tuolloinen valtion ilmailutarkastaja K.J. Temmes sekä lentokone- ja moottorivalmistajan mekaanikot. Atlantin ylityksen vuoksi lennolla käytettiin poikkeuksellisesti myös sähköttäjää.

Reittiliikenne konetyypillä alkoi 19. huhtikuuta 1953 kolmioreitillä Helsinki–Kööpenhamina–Düsseldorf–Helsinki. Vielä saman vuoden aikana toimitettiin myös kaksi muuta yksilöä, OH-LRB ja -LRC.

Koneet alkoivat operoida uudelta Seutulan kentältä käsin. Vuonna 1956 koko tuolloinen laivasto muutettiin CV-440- ”Metropolitan” tyyppiseksi, jollaisia olivat myös yhtiön myöhemmät Convair-koneet.

Teknisesti kone oli DC-3:een nähden erittäin kehittynyt radiomagneettikompasseineen, moottorireversseineen ja sähköhydraulisine jäänpoistojärjestelmineen. Autopilottia ei ollut, joten koneen ohjaaminen oli täyttä käsityötä.

Convairit nostivat matkustamiskokemuksen aivan uudelle tasolle. Paineistettu runko nosti koneet säärintaman yläpuolelle, kolmen kilometrin korkeuteen. Convairin tyypillinen matkalentonopeus oli DC-3:een nähden lähes kaksinkertainen 450 km/h,

Matkustamon paineensäätö hoidettiin melko yksinkertaisesti. Perämies piti nousussa ja laskussa ohjaamon sivuikkunaa auki säätäen sitä rukkaskädellään ikkunan alla olevan mittarin näytön mukaan. Pakkasella paineensäätö viilensi melkoisesti ohjaamoa ja sateella perämies sai sylinsä täyteen lunta tai vettä.

Nojatuolimaiset penkit, tarjotinpöydät ja runsas jalkatila loivat 1950-luvun mittapuulla suorastaan ylellistä tunnelmaa. Uunit mahdollistivat lämpimän ruuan tarjoilun, ja lentoemännän työnkuvaan tulivat myös kuulutukset.

Koneiden punaviolettien istuinten, vaaleiden seinien ja vaaleiden verhojen sopusuhtaisuutta häiritsi vain melu. Ennen äänenvaimentimien asennusta sisällä olo muistutti kertoman mukaan sepelimyllyssä istumista.

Convairien myötä Aero pystyi avaamaan uusia reittejä ulkomaille, ja tarjontaan tulivat reitit sekä Pariisiin että Lontooseen. Aikataulun mukainen matka-aika kahdella välipysähdyksellä Helsingistä Pariisiin oli 7 tuntia ja 40 minuuttia. Vuonna 1956 Finnair avasi ensimmäisenä länsimaisena yhtiönä reitin myös Moskovaan.

Kotimaassakin skaala oli entistä laajempi, kun valtio oli kasvattanut lentokenttäverkkoa. Jo vuonna 1957 Suomessa yhteys oli kolmelletoista kentälle. Verkosto oli silloin yksi tiheimpiä Euroopassa, ja sen kautta yhteys mahdollistui moniin kaupunkeihin, joihin ei ollut edes junaliikennettä. Myös aikaa säästyi.

Myös tilauslentoyhtiö Kar-Air tilasi kaksi Convair Metropolitania Yhdysvalloista vuonna 1957. Koneiden hienon ulkoasun suunnitteli graafikko Erik Bruun. Kar-Airin myöhemmin Finnairille siirtyneissä koneissa oli tuohon aikaan harvinainen säätutka, joten sen miehistöiltä pyydettiin usein lennonaikaisia säätietoja muiden koneiden käyttöön.

Convair Kar-Airin väreissä luultavasti Kalifornian yläpuolella. (Suomen ilmailumuseo/Museovirasto).

SAS:n luovuttua Metropolitan-koneistaan vuosien 1975–1976 vaihteessa Finnairin koneiden varaosien saanti vaikeutui entisestään.

Finnairin kaikkiaan kahdeksalle Convairille ei sattunut yhtään onnettomuutta niiden 27 vuoden palvelusjakson aikana. Kar-Airin koneille sattui kuitenkin laskuonnettomuuksia.

Alkuperäisen Convair-laivueen ensimmäinen kone, OH-LRA, puolestaan tuhoutui rakettitulessa Phnom Penhissä, Kambodžassa 11. kesäkuuta 1973 jouduttuaan keskelle Kambodžan sisällissodan taisteluita. Kone oli myyty Air Cambodge-yhtiölle helmikuussa 1972.

Convairit korvautuivat Caravelle- ja Super Caravelle -koneilla helmikuusta 1960 alkaen ja osin DC-9-kalustolla vuodesta 1971 alkaen. Kokonaan konetyyppi poistui kuitenkin käytöstä vasta vuonna 1980.

Yhtiön viimeisen Convair-lennon AY571 lensi OH-LRB Kuopiosta Mikkelin kautta Helsinkiin keskiviikkona 30. huhtikuuta 1980. Viimeisellä Mikkeli-Helsinki-välillä koneelle sattui moottoririkko 1,5 kilometrin tavallista matalammassa matkalentokorkeudessa.

Moottorissa oli ollut ongelmia jo Kuopiosta lähdettäessä, jolloin siinä todettiin öljyvuoto, mutta matkaa päätettiin jatkaa. Kapteeni Antti Finnilä toi koneen kuitenkin onnistuneesti laskuun yhdellä moottorilla.

Peräti 27 vuotta palvelleet Convairit jäivät Suomessa historiaan viimeisenä mäntämoottoriteknologiaan pohjaavana liikennelentokoneena. Finnairin historian pisimpään palvellut koneyksilö lahjoitettiin viimeisen lennon jälkeen Suomen Ilmailumuseoon.

Lue myös

Kuitti ministerikolmikolle: "Haiskahtaa poliittiselta piileskelyltä"

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja kansanedustaja Petri Honkonen kummeksuvat hallituksen kärkikolmikon aikomuksia...
6.11.2025 12:36

HS: Oikeusoppinut tyrmää Orpon, Purran ja Adlercreutzin aikeet – "Käsien peseminen poliittisesti ei ole peruste jäävätä itseään"

Perusteeton jäävääminen on menettelyvirhe, sanoo hallinto-oikeuden emeritusprofessori Olli Mäenpää.
6.11.2025 12:20

Palamaan syttyneellä Janakkalan varastoalueella oli menossa inventaario

Varasto sijaitsee Janakkalassa, kymmenisen kilometriä Tervakoskelta länteen. Pyrokratia-yhtiö perustettiin vuonna 2017.
6.11.2025 11:47

Aihetunnisteet

Historia Kotimaa lentoliikenne

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Yleinen sairaus aiheuttaa verenvuotoja aivoihin: ”Älä jätä huomiotta”
Uutiset | 5.11.2025 11:00
Tutkimus: Tämä rutiini suojaa muistisairaudelta
Uutiset | 5.11.2025 9:35
Yksi ihmisryhmä ei enää hanki lemmikkejä
Uutiset | 5.11.2025 9:36
Aamiainen ei olekaan niin tärkeä kuin ehkä luulit, sanoo tutkimus
Uutiset | 5.11.2025 9:30
Näiden oireiden alkaessa lääkäriin on jo kiire
Uutiset | 6.11.2025 9:30
Yleinen harhakuva aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita liikenteessä – Helppo nyrkkisääntö auttaa
Uutiset | 3.11.2025 22:01
Kova vaatimus Berliiniin: Superohjukset liikkeelle
Uutiset | 6.11.2025 9:05
Naisille yksi tappavimmista – Suomessa kehitetty testi nopeuttaa pelätyn syövän havaitsemista
Uutiset | 3.11.2025 21:30
”Trump töni karhua, ja karhu karjui takaisin” – Kalifornian demokraatit antoivat Trumpin maistaa omaa lääkettään
Uutiset | 5.11.2025 13:52
Syöpämysteeri ”maissivyöhykkeellä” – nuorten aikuisten diagnoosit räjähtivät kasvuun
Uutiset | 5.11.2025 21:34
Ruoasta löytyi apu vakavaan vatsavaivaan: ”Erittäin tehokas”
Uutiset | 31.10.2025 8:00
Yleinen sairaus aiheuttaa verenvuotoja aivoihin: ”Älä jätä huomiotta”
Uutiset | 5.11.2025 11:00
Tutkimus: Nämä harrastukset voivat nuorentaa aivoja jopa seitsemällä vuodella
Uutiset | 29.10.2025 21:33
Tutkimus: Tämä rutiini suojaa muistisairaudelta
Uutiset | 5.11.2025 9:35
Tutkimus: Tämä askelmäärä riittää laskemaan kuolemanriskiä jopa 40 prosenttia
Uutiset | 27.10.2025 21:29
HS: Sydänlääkäri järkyttyi – ”Tätä ihmiset eivät halua kuulla”
Uutiset | 25.10.2025 22:01
Yksi ihmisryhmä ei enää hanki lemmikkejä
Uutiset | 5.11.2025 9:36
Ilman näitä koomikkoja Eppu Normaalia ei ehkä olisi
Uutiset | 29.10.2025 22:00
Yleinen harhakuva aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita liikenteessä – Helppo nyrkkisääntö auttaa
Uutiset | 3.11.2025 22:01
Naisille yksi tappavimmista – Suomessa kehitetty testi nopeuttaa pelätyn syövän havaitsemista
Uutiset | 3.11.2025 21:30
Nouseva terveysuhka: Jo tölkki päivässä vaarantaa maksan
Uutiset | 8.10.2025 23:45
Verkkopankissa maksaminen muuttuu torstaista alkaen
Uutiset | 7.10.2025 8:28
Tutkimus: Vaikeasti havaittava syöpätyyppi yleistyy nyt vauhdilla
Uutiset | 22.10.2025 23:12
HS: Sydänlääkäri järkyttyi – ”Tätä ihmiset eivät halua kuulla”
Uutiset | 25.10.2025 22:01
Ruoasta löytyi apu vakavaan vatsavaivaan: ”Erittäin tehokas”
Uutiset | 31.10.2025 8:00
Tutkimus: Pelätty syöpä yleistyy jatkossakin, jos mitään ei tehdä – Keino kyllä olisi
Uutiset | 13.10.2025 23:01
Tutkimus paljasti vakavan terveysriskin – Lähes jokainen altistuu
Uutiset | 5.10.2025 22:12
WHO varoittaa vakavasta terveysuhasta − ”Meiltä loppuvat hoitovaihtoehdot”
Uutiset | 13.10.2025 21:29
IS: Asiantuntijalta varoitus puutostilasta – yhteys Alzheimerin tautiin
Uutiset | 23.10.2025 22:35
Tutkimus: Tämä askelmäärä riittää laskemaan kuolemanriskiä jopa 40 prosenttia
Uutiset | 27.10.2025 21:29

Uusimmat

Kuitti ministerikolmikolle: ”Haiskahtaa poliittiselta piileskelyltä”
Uutiset | 6.11.2025 12:36
HS: Oikeusoppinut tyrmää Orpon, Purran ja Adlercreutzin aikeet – ”Käsien peseminen poliittisesti ei ole peruste jäävätä itseään”
Uutiset | 6.11.2025 12:20
Palamaan syttyneellä Janakkalan varastoalueella oli menossa inventaario
Uutiset | 6.11.2025 11:47
Suomesta löytyi kaksi uutta sienilajia – Kuuluvat tähän pääosin myrkkysienten sukuun
Uutiset | 6.11.2025 11:43
Kulmuni: Puolustusmenoja on lisättävä ja Euroopan puolustuksen teollista ja teknologista perustaa vahvistettava
Uutiset | 6.11.2025 10:47
Kova lobbaus ei tuonut Trumpille rauhanpalkintoa, mutta Fifa saattaa muuttaa tilanteen
Uutiset | 6.11.2025 9:36
Näiden oireiden alkaessa lääkäriin on jo kiire
Uutiset | 6.11.2025 9:30
Aktian uusi toimitusjohtaja pahoittelee kohua pankin johtamissotkuista
Uutiset | 6.11.2025 9:30
Timo Miettiselle Kordelinin säätiön palkinto
Uutiset | 6.11.2025 9:26
Ukraina kiistää, että sen joukot olisi saarrettu Pokrovskin kaupungissa maan itäosassa
Uutiset | 6.11.2025 9:24
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Miten läheisen itsemurhasta voi selvitä? – Juhlapäivät ovat vaikeimpia, sanoo poikansa menettänyt isä
Uutiset | 1.11.2025 12:00
70 vuotta | Mitä olet oppinut elämästä, Matti Vanhanen? 
Uutiset | 2.11.2025 9:00
”Tavallisen ihmisen ja luonnon puolta pitävä puolue” – Milla Veteläinen toivoo keskustalta vahvaa tulevaisuusotetta
Uutiset | 2.11.2025 12:00

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Kuitti ministerikolmikolle: ”Haiskahtaa poliittiselta piileskelyltä”
Uutiset | 6.11.2025 12:36
HS: Oikeusoppinut tyrmää Orpon, Purran ja Adlercreutzin aikeet – ”Käsien peseminen poliittisesti ei ole peruste jäävätä itseään”
Uutiset | 6.11.2025 12:20
Palamaan syttyneellä Janakkalan varastoalueella oli menossa inventaario
Uutiset | 6.11.2025 11:47
Ruoasta löytyi apu vakavaan vatsavaivaan: ”Erittäin tehokas”
Uutiset | 31.10.2025 8:00
Yleinen sairaus aiheuttaa verenvuotoja aivoihin: ”Älä jätä huomiotta”
Uutiset | 5.11.2025 11:00
Tutkimus: Nämä harrastukset voivat nuorentaa aivoja jopa seitsemällä vuodella
Uutiset | 29.10.2025 21:33

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Yrittäjää ei pidä rangaista rohkeudesta
Mielipide | 6.11.2025 12:20
Lukijalta: Suomi ei elä pelkällä etelän viljalla – huoltovarmuus tarvitsee koko maan
Mielipide | 5.11.2025 13:31
Lukijalta: Miehen ääni kuuluu harvoin – mutta sen pitäisi kuulua
Mielipide | 5.11.2025 12:57
Lukijalta: Kuntien omistajaohjaus uudistettava – ehdotus maan hallitukselle
Mielipide | 5.11.2025 12:52
Vastine: Kelan kuntoutuspsykoterapiajärjestelmää kannattaisi kehittää
Mielipide | 31.10.2025 11:36
Lukijalta: Tällaisen henkilön haluamme Uudenmaan piirin puheenjohtajaksi
Mielipide | 30.10.2025 14:27
Lukijalta: Kasvu-Roininen kehiin!
Mielipide | 29.10.2025 9:56
Lukijalta: Petri Roininen Uudenmaan piirin vetäjäksi
Mielipide | 4.11.2025 14:32

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Kulmuni: Puolustusmenoja on lisättävä ja Euroopan puolustuksen teollista ja teknologista perustaa vahvistettava
Uutiset | 6.11.2025 10:47
Keskustapiirit: Lapin erityispiirteet jäävät huomiotta sote-päätöksissä – ”Tarvitsemme myös fyysisiä palveluita”
Uutiset | 5.11.2025 13:37
Aapeli Rytkönen keskustaopiskelijoiden puheenjohtajaksi
Uutiset | 5.11.2025 12:40
Keskustanuoret tekisi äitiyspakkauksesta sukupuolineutraalin
Uutiset | 5.11.2025 10:46
Keskustanuorten liittokokous: Promilleraja laskettava nollaan
Uutiset | 31.10.2025 15:42
”Tavallisen ihmisen ja luonnon puolta pitävä puolue” – Milla Veteläinen toivoo keskustalta vahvaa tulevaisuusotetta
Uutiset | 2.11.2025 12:00
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste