Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Kirjat

Kirjat | Sunny Car Center suisti Hämeenlinnan apatiaan, joka jatkuu yhä

13.7.2025 12:00
Lue lisää 
Lentoliikenne
Convairien myötä Aero pystyi avaamaan uusia reittejä ulkomaille, ja tarjontaan tulivat reitit sekä Pariisiin että Lontooseen. (Kuva: Matti WIkman/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Rakastettu matkustajakone palveli Finnairia 27 vuotta – Convair Metropolitan vei lentoliikenteen uuteen aikaan

Pekka Pohjolainen 5.1.2025 8:00, muokattu 7.1.2025 9:24
a– a+
Lentoliikenne

Suomessa elettiin 1950-luvun alkupuolella sotienjälkeisen jälleenrakennuksen suurta huumaa, kun Helsingissä järjestettiin kesällä 1952 maailmansodan vuoksi 12 vuodella siirtyneet olympialaiset.

Samana vuonna avattiin myös Helsinki-Vantaana nykyisin tunnettu uusi Seutulan lentoasema. Kansallinen lentoyhtiö Aero lensi vielä vanhoin DC-3 -konein, mutta uusi aikakausi oli jo ovella.

Aero oli alkanut jo vuonna 1948 etsiä seuraajaa DC-3 -laivastolleen. Valinta osui lopulta Convair CV-340 -tyyppiin, vaikka suihkukoneet tekivät jo tuloaan. Niiden saatavuus tiedettiin kuitenkin vielä jonkjn aikaa huonoksi.

Metropolitan ja DC-3 -koneita Seutulassa 1953. (Börje Hielm/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Helmikuun 13. päivänä 1953 kapteenit Olli Puhakka ja Olavi Siirilä lensivät 13. helmikuuta 1953 ensimmäisen yksilön, OH-LRA:n, San Diegosta Kansas Cityn, Detroitin, Ganderin ja Keflavikin kautta Helsinkiin.

Lento oli ensimmäinen Suomeen rekisteröidyn liikennekoneen suorittama Atlantin ylitys. Keflavikin huonon sään vuoksi viimeinen osuus viivästyi parilla päivällä.

Historiallisella lennolla olivat mukana myös toinen perämies Kyösti Karhila, tuolloinen valtion ilmailutarkastaja K.J. Temmes sekä lentokone- ja moottorivalmistajan mekaanikot. Atlantin ylityksen vuoksi lennolla käytettiin poikkeuksellisesti myös sähköttäjää.

Reittiliikenne konetyypillä alkoi 19. huhtikuuta 1953 kolmioreitillä Helsinki–Kööpenhamina–Düsseldorf–Helsinki. Vielä saman vuoden aikana toimitettiin myös kaksi muuta yksilöä, OH-LRB ja -LRC.

Koneet alkoivat operoida uudelta Seutulan kentältä käsin. Vuonna 1956 koko tuolloinen laivasto muutettiin CV-440- ”Metropolitan” tyyppiseksi, jollaisia olivat myös yhtiön myöhemmät Convair-koneet.

Teknisesti kone oli DC-3:een nähden erittäin kehittynyt radiomagneettikompasseineen, moottorireversseineen ja sähköhydraulisine jäänpoistojärjestelmineen. Autopilottia ei ollut, joten koneen ohjaaminen oli täyttä käsityötä.

Convairit nostivat matkustamiskokemuksen aivan uudelle tasolle. Paineistettu runko nosti koneet säärintaman yläpuolelle, kolmen kilometrin korkeuteen. Convairin tyypillinen matkalentonopeus oli DC-3:een nähden lähes kaksinkertainen 450 km/h,

Matkustamon paineensäätö hoidettiin melko yksinkertaisesti. Perämies piti nousussa ja laskussa ohjaamon sivuikkunaa auki säätäen sitä rukkaskädellään ikkunan alla olevan mittarin näytön mukaan. Pakkasella paineensäätö viilensi melkoisesti ohjaamoa ja sateella perämies sai sylinsä täyteen lunta tai vettä.

Nojatuolimaiset penkit, tarjotinpöydät ja runsas jalkatila loivat 1950-luvun mittapuulla suorastaan ylellistä tunnelmaa. Uunit mahdollistivat lämpimän ruuan tarjoilun, ja lentoemännän työnkuvaan tulivat myös kuulutukset.

Koneiden punaviolettien istuinten, vaaleiden seinien ja vaaleiden verhojen sopusuhtaisuutta häiritsi vain melu. Ennen äänenvaimentimien asennusta sisällä olo muistutti kertoman mukaan sepelimyllyssä istumista.

Convairien myötä Aero pystyi avaamaan uusia reittejä ulkomaille, ja tarjontaan tulivat reitit sekä Pariisiin että Lontooseen. Aikataulun mukainen matka-aika kahdella välipysähdyksellä Helsingistä Pariisiin oli 7 tuntia ja 40 minuuttia. Vuonna 1956 Finnair avasi ensimmäisenä länsimaisena yhtiönä reitin myös Moskovaan.

Kotimaassakin skaala oli entistä laajempi, kun valtio oli kasvattanut lentokenttäverkkoa. Jo vuonna 1957 Suomessa yhteys oli kolmelletoista kentälle. Verkosto oli silloin yksi tiheimpiä Euroopassa, ja sen kautta yhteys mahdollistui moniin kaupunkeihin, joihin ei ollut edes junaliikennettä. Myös aikaa säästyi.

Myös tilauslentoyhtiö Kar-Air tilasi kaksi Convair Metropolitania Yhdysvalloista vuonna 1957. Koneiden hienon ulkoasun suunnitteli graafikko Erik Bruun. Kar-Airin myöhemmin Finnairille siirtyneissä koneissa oli tuohon aikaan harvinainen säätutka, joten sen miehistöiltä pyydettiin usein lennonaikaisia säätietoja muiden koneiden käyttöön.

Convair Kar-Airin väreissä luultavasti Kalifornian yläpuolella. (Suomen ilmailumuseo/Museovirasto).

SAS:n luovuttua Metropolitan-koneistaan vuosien 1975–1976 vaihteessa Finnairin koneiden varaosien saanti vaikeutui entisestään.

Finnairin kaikkiaan kahdeksalle Convairille ei sattunut yhtään onnettomuutta niiden 27 vuoden palvelusjakson aikana. Kar-Airin koneille sattui kuitenkin laskuonnettomuuksia.

Alkuperäisen Convair-laivueen ensimmäinen kone, OH-LRA, puolestaan tuhoutui rakettitulessa Phnom Penhissä, Kambodžassa 11. kesäkuuta 1973 jouduttuaan keskelle Kambodžan sisällissodan taisteluita. Kone oli myyty Air Cambodge-yhtiölle helmikuussa 1972.

Convairit korvautuivat Caravelle- ja Super Caravelle -koneilla helmikuusta 1960 alkaen ja osin DC-9-kalustolla vuodesta 1971 alkaen. Kokonaan konetyyppi poistui kuitenkin käytöstä vasta vuonna 1980.

Yhtiön viimeisen Convair-lennon AY571 lensi OH-LRB Kuopiosta Mikkelin kautta Helsinkiin keskiviikkona 30. huhtikuuta 1980. Viimeisellä Mikkeli-Helsinki-välillä koneelle sattui moottoririkko 1,5 kilometrin tavallista matalammassa matkalentokorkeudessa.

Moottorissa oli ollut ongelmia jo Kuopiosta lähdettäessä, jolloin siinä todettiin öljyvuoto, mutta matkaa päätettiin jatkaa. Kapteeni Antti Finnilä toi koneen kuitenkin onnistuneesti laskuun yhdellä moottorilla.

Peräti 27 vuotta palvelleet Convairit jäivät Suomessa historiaan viimeisenä mäntämoottoriteknologiaan pohjaavana liikennelentokoneena. Finnairin historian pisimpään palvellut koneyksilö lahjoitettiin viimeisen lennon jälkeen Suomen Ilmailumuseoon.

Lue myös

Tältä näyttää sienikesä

Sienten satokausi myös aikaistui. Tatit saattavat antaa tänä vuonna kaksikin satoa.
14.7.2025 23:00

Tieliikennelaki vaatii, läheskään kaikki autoilijat eivät noudata

Tajuttomaksi menneen kuljettajan hengitysteiden avaaminen voi pelastaa hengen
14.7.2025 22:00

Suojaudutko vaatetuksella vai voiteella? – Tieku: Aurinkovoiteessa riskinsä

Auringolta suojautuminen on tärkeää kesäkuumilla. Vaatetuksella ja aurinkolaseilla saa itseään hyvin peittoon, aurinkovoidetta...
14.7.2025 21:30

Aihetunnisteet

Historia Kotimaa lentoliikenne

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Puolustusvoimat myöntää tehneensä virheitä johtajavalinnoissa
Uutiset | 11.7.2025 14:01
Tämä on suosituinta metsästystä – 2,9 miljoonaa metsästyspäivää
Uutiset | 13.7.2025 21:00
Kirjat | Sunny Car Center suisti Hämeenlinnan apatiaan, joka jatkuu yhä
Uutiset | 13.7.2025 12:00
Kirjat | Patriootti luotti sanan mahtiin
Uutiset | 12.7.2025 18:00
Natsien raamattu täyttää sata vuotta – tekijänoikeus säilyi
Uutiset | 12.7.2025 22:30
Hellevaroitus annettu – THL kertoo, miten varautua
Uutiset | 11.7.2025 23:00
Tieku: Unenlaatua voi parantaa helpolla ruokailukikalla
Uutiset | 9.7.2025 22:45
Bidenilta vastaus Trumpille
Uutiset | 14.7.2025 12:19
Hoitamaton vajaus altistaa iäkkäät kaatuilulle
Uutiset | 6.7.2025 19:00
Trumpilta jysähti kova uhkavaatimus Venäjälle – Ukrainalle luvassa massiivinen aselasti
Uutiset | 14.7.2025 18:30
Puolustusvoimat myöntää tehneensä virheitä johtajavalinnoissa
Uutiset | 11.7.2025 14:01
Uusi ”koko kansan päihde” näkyy jo hälyttävästi
Uutiset | 7.7.2025 20:00
Hoitamaton vajaus altistaa iäkkäät kaatuilulle
Uutiset | 6.7.2025 19:00
Ennuste: Tältä näyttää heinäkuun loppupuoliskon sää
Uutiset | 7.7.2025 21:00
Tieku: Unenlaatua voi parantaa helpolla ruokailukikalla
Uutiset | 9.7.2025 22:45
Black Sabbath on poikkeuksellinen yhtye myös tavalla, joka ei heti tule mieleen
Uutiset | 7.7.2025 23:00
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Syöpä on kallis paukku etenkin Suomessa – Tutkimus: Joka viides jättänyt hoidon väliin rahasyistä
Uutiset | 5.7.2025 10:00
Nyt se on tutkittu: Tämä on suomalaisten mielestä sopiva mökkimatka – yksi ihmisryhmä valmis pitkään matkaan
Uutiset | 2.7.2025 20:45
Tänä vuonna lakkojen ja suppilovahveroiden löytämisessä auttaa moderni jippo
Uutiset | 9.7.2025 19:15
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Puolustusvoimat myöntää tehneensä virheitä johtajavalinnoissa
Uutiset | 11.7.2025 14:01
Kiistelty köyhän miehen suihkuhävittäjä oli huono ostos – ”Nutikalla” tehtiin silti suomalaista ilmailuhistoriaa
Uutiset | 29.6.2025 21:05
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Kyiv Independent: Isku Kertshinsalmen sillalle
Uutiset | 30.6.2025 12:00
Syöpä on kallis paukku etenkin Suomessa – Tutkimus: Joka viides jättänyt hoidon väliin rahasyistä
Uutiset | 5.7.2025 10:00
Uusi ”koko kansan päihde” näkyy jo hälyttävästi
Uutiset | 7.7.2025 20:00

Uusimmat

Tältä näyttää sienikesä
Uutiset | 14.7.2025 23:00
Tieliikennelaki vaatii, läheskään kaikki autoilijat eivät noudata
Uutiset | 14.7.2025 22:00
Suojaudutko vaatetuksella vai voiteella? – Tieku: Aurinkovoiteessa riskinsä
Uutiset | 14.7.2025 21:30
Mitä kuuluu ampiaisille? – Tutkija kertoo
Uutiset | 14.7.2025 21:00
Trumpilta jysähti kova uhkavaatimus Venäjälle – Ukrainalle luvassa massiivinen aselasti
Uutiset | 14.7.2025 18:30
EU valmis iskemään Yhdysvaltoja kovilla vastatoimilla: Vaihtoehtona jopa yli 70 miljardin vastatullit
Uutiset | 14.7.2025 18:09
Ruotsi kaavailee reserviin kuuluvien upseerien ikärajan nostamista 70 vuoteen
Uutiset | 14.7.2025 17:11
Zelenskyi haluaa vaihtaa pääministerin
Uutiset | 14.7.2025 15:36
”Suuri käänne” – Trump antoi Patriot-lupauksen Ukrainalle kriittisellä hetkellä, sanoo ilmatorjunnan asiantuntija
Uutiset | 14.7.2025 14:38
Kesän lämpöennätys rikki
Uutiset | 14.7.2025 14:33
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Kirjat | Sunny Car Center suisti Hämeenlinnan apatiaan, joka jatkuu yhä
Uutiset | 13.7.2025 12:00
Kirjat | Patriootti luotti sanan mahtiin
Uutiset | 12.7.2025 18:00
”Hallitus teki aivan järkyttävän tempun” – keskustalaisilta maatalouspoliitikoilta tylyt arviot
Uutiset | 12.7.2025 8:00

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Tältä näyttää sienikesä
Uutiset | 14.7.2025 23:00
Tieliikennelaki vaatii, läheskään kaikki autoilijat eivät noudata
Uutiset | 14.7.2025 22:00
Suojaudutko vaatetuksella vai voiteella? – Tieku: Aurinkovoiteessa riskinsä
Uutiset | 14.7.2025 21:30
Puolustusvoimat myöntää tehneensä virheitä johtajavalinnoissa
Uutiset | 11.7.2025 14:01
Uusi ”koko kansan päihde” näkyy jo hälyttävästi
Uutiset | 7.7.2025 20:00
Hoitamaton vajaus altistaa iäkkäät kaatuilulle
Uutiset | 6.7.2025 19:00

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Eriarvoistava digimaailma
Mielipide | 14.7.2025 13:09
Lukijalta: Mistä ihmisen tuhoava käyttäytyminen johtuu?
Mielipide | 14.7.2025 13:02
Lukijalta: Puun myyntiverotus puolitettava kuten Vanhasen hallituksen aikana
Mielipide | 14.7.2025 12:58
Lukijalta: Onko suunta oikea?
Mielipide | 14.7.2025 12:44
Lukijalta: Suviseurojen viestintä yllätti raikkaudellaan
Mielipide | 3.7.2025 13:00
Lukijalta: Sinkkuelämää ja syntyvyyden lasku – sattumaa vai sukupolvikokemus?
Mielipide | 4.7.2025 10:17
Lukijalta: ”Se on taas se aika kuukaudesta…”
Mielipide | 2.7.2025 11:22
Lukijalta: Työsuhdeturvan heikennysten haitat olisivat selvästi mahdollisia hyötyjä suuremmat
Mielipide | 2.7.2025 11:39

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Euroopan keskiryhmältä maatalouspaperi – Elsi Katainen: Yhteisen maatalouspolitiikan on turvattava viljelijöiden toimeentulo ja Euroopan ruokaturva
Uutiset | 10.7.2025 16:41
Kulmuni Euroopan parlamentin keskiryhmän neuvottelijaksi Venäjän kaasutuonnin kieltämistä koskevaan esitykseen
Uutiset | 10.7.2025 11:30
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Kulmuni Euroopan parlamentin keskiryhmän neuvottelijaksi Venäjän kaasutuonnin kieltämistä koskevaan esitykseen
Uutiset | 10.7.2025 11:30
Euroopan keskiryhmältä maatalouspaperi – Elsi Katainen: Yhteisen maatalouspolitiikan on turvattava viljelijöiden toimeentulo ja Euroopan ruokaturva
Uutiset | 10.7.2025 16:41
Paluumuuttaja Pietu Heiskasesta Pohjois-Karjalan Keskustanuorten uusi puheenjohtaja
Keskusta | 20.10.2017 11:37
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste