Poliitikot vaativat Veikkausta korjaamaan mainontalinjaansa
Veikkauksen toimintaa valvovat poliitikot patistavat valtionyhtiötä korjaamaan mainontaansa.
Kunta- ja omistajaohjausministeri Sirpa Paatero (sd.) aikoo keskustella Veikkauksen mainoksista käydessään aiemmin sovituilla vierailuilla valtionyhtiöissä syksyllä.
– Epäilen, että he ottavat tämän asian itse esille, Paatero sanoo.
Veikkauksen toiminta nousi viikonloppuna uudelleen keskusteluun yhtiön radiomainoksen myötä. Mainoksessa terapeuttihahmo kehottaa pelaamaan Veikkauksen Toto-peliä.
Kesä-heinäkuun vaihteessa porua puolestaan herätti Keno-mainos, jossa pelaamisen kerrottiin kuuluvan monen päivärutiineihin, siinä missä kahvilla käyntikin.
Paateron mukaan pelien mainonnassa pitää olla huomattavasti tarkempi kuin tähän mennessä. Hän ei kuitenkaan näe tarvetta erityiselle omistajanohjaukselle Veikkauksessa, sillä yhtiö on jo itse ilmoittanut tulossa olevista muutoksista.
Valmisteilla olevaa arpajaislain uudistusta Paatero pitää tärkeänä.
– Siellä varmasti on mahdollisuuksia miettiä monenlaisia ratkaisuja, miten mainontaa rajoitetaan. Erityisesti on huoli siitä, että mainokset yllyttävät sellaiseen pelaamiseen, mikä ei pysy aisoissa.
Arpajaislain uudistus kuuluu sisäministerin vastuualueelle.
Veikkaus tiedotti tiistaina laittavansa puolet mainonnastaan tauolle syyskuun loppuun saakka. Yhtiö aikoo kammata läpi markkinointinsa ohjeistuksen ja päätöksenteon.
Yhtiön rahapelitoiminnan vastuullisuutta valvovan hallintoneuvoston puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen edellyttää yhtiöltä selvitystä siitä, miten virheet mainonnassa jatkossa vältetään.
Heinosen mukaan Veikkaus ei saa mainonnassaan koetella lain rajoja, vaan toiminnan on pysyttävä ”tuhdisti vastuullisella puolella”.
Hänen mukaansa viikonloppuna ja aiemmin kesällä kohua herättäneet mainokset vesittävät pahasti sitä hyvää työtä, mitä vastuullisen pelaamisen eteen on uuden yhtiön aikana tehty.
Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski kertoo STT:lle, että ulkopuolinen selvittäjä käy läpi yhtiön markkinoinnin päätöksentekoprosessin ja ohjeistuksen. Asiasta keskustellaan myös Veikkauksen toimintaa valvovan Poliisihallituksen kanssa.
– Iso kysymys on, miksi markkinoinnin prosessimme ei ole toiminut niin, että näiden mainosten tuotantoon meno olisi pysähtynyt ennen kuin ne ovat ulkona, Sarekoski sanoo. Yhtiö tiedotti toimista tiistaina aamupäivällä.
Kohua herättänyt radiomainos tuli toimitusjohtajan tietoon lauantai-iltana. Sarekoski kertoo keskustelleensa samana iltana puhelimessa mainoksesta varatoimitusjohtajan kanssa ja päättäneensä kampanjan keskeyttämisestä välittömästi.
Sarekosken mukaan mainoksen toteutus ei ollut hyvän maun mukainen, eikä siten vastannut yhtiön linjauksia. Toimitusjohtaja mainitsee haastattelun aikana useasti, että yhtiön tavoittelee toiminnalleen julkista hyväksyntää.
– Lähtökohtamme on toimia siten, että Veikkauksen toiminta nauttii laajaa hyväksyntää. Kun julkista keskustelua seuraa, on pakko todeta, että näin ei näiden tapausten osalta ole ollut, Sarekoski sanoo.