Pokemon Go googletetuin – kännyköillä etsitään myös reseptejä ja tv-visan vastauksia
Suomalaiset ovat hakeneet tänä vuonna joukolla netistä Pokemon Go -peliä, jääkiekon MM-kisoja, elektroniikkakauppa Poweria, norppaliveä ja Saara Aaltoa.
Trendikkäiden hakujen viiden järki kertoo, mitkä asiat ovat nostaneet suhteellisesti eniten suosiotaan vuodessa.
Hakukoneyhtiö Google listasi keskiviikkona vuoden 2016 kotimaisia puheenaiheita. Suomessa tehdään päivittäin noin 30 miljoonaa nettihakua.
WWF Suomen norppakamera norppalive oli yhteiskunnallisten aiheiden ykkönen.
Kiinnostusta herättivät myös Mv-lehti, Brexit, USA:n presidentinvaalit, kansalaisaloite, Soldiers of Odin, Ylivieskan kirkko ja Guggenheim.
Urheilijoiden hauista näkyy, että suomalaiset ovat jääkiekkokansaa. Patrik Laine, Sebastian Aho ja Jesse Puljujärvi kiinnostivat.
Laulaja Saara Aalto oli sekä trendaavin että haetuin henkilö tänä vuonna.
Kummallekaan listalle ei mahtunut yhtään suomalaista poliitikkoa, mitä selittänee se, että nyt ei ole vaalivuosi.
Trendien aallonharjalla ratsastavat heidän sijaansa esimerkiksi David Bowie, Donald Trump, Axl Smith ja Prince.
Kärjessä ovat haut miten tehdään kärrynpyörä ja miten tehdään kattoremontti.
Lauantai-iltojen suosikkiohjelma Haluatko miljonääriksi aiheuttaa piikkejä hakukoneeseen, kun ihmiset etsivät vastauksia ohjelmassa esitettäviin kysymyksiin.
Lokakuussa 30 000 euron kysymyksessä kysyttiin, mitä tarkoittaa peleriini. Tätä hartiaviitan synonyymia googletettiin ahkerasti.
Hakuja tehdään paljon myös sanapareilla miten tehdään. Niiden kärjessä ovat muun muassa haut miten tehdään kärrynpyörä ja miten tehdään kattoremontti.
Googlen maajohtaja Antti Järvinen kertoo, että neljä viidestä älypuhelimen omistajasta käyttää puhelintaan kaupassa. Siellä etsitään esimerkiksi tuotetietoja ja reseptejä.
– Ihminen avaa älypuhelimensa keskimäärin 150 kertaa päivässä, Järvinen toteaa.
Googlen analyytikko Jaakko Pihlaja korostaa, että ruokaan liittyvät haut lisääntyvät jatkuvasti.
– Kasvisruokien hakeminen googlesta on kaksinkertaistunut vuoden aikana. Näkisin, että siinä on laajempi kuluttajamuutos käynnissä.
Ruokahakujen ykkönen on hittituote nyhtökaura ja kakkonen mifu. Hyvä omenavuosi näkyy kolmanneksi suosituimmassa haussa, joka on sanapari omena kaurapaistos.