Piirijohtajat vaativat tukea polttoaineiden hintapiikin kanssa kamppaileville – "Se on keskustan tehtävä"
Polttoaineiden hinta puhututtaa ympäri maakuntia – ja etenkin harvaanasutuilla seuduilla. Keskustan piirijohtajat saavat arjessaan yhteydenottoja niin kuljetusalan yrittäjiltä kuin maaseudun asukkailta polttoainekustannusten nousuun liittyen.
Peräpohjolan Keskustan puheenjohtaja Tanja Joona sanoo, että asia alkaa olla ihan perustavanlaatuinen kysymys ja ongelma pohjoisessa.
– Tämä on jo aivan järkyttävää. Polttoaineiden hinnannousu kurittaa nimenomaan meitä harvaan asuttujen alueiden asukkaita, sillä oman auton käyttö on välttämätöntä, kun julkista liikennettä ei ole. Kompensaatio pitäisi kohdistaa nimenomaan näille alueille. Pääkaupunkiseudulla on mahdollista käyttää julkista liikennettä, joten sinne tukea ei niinkään tarvita.
Joonan mukaan elintasokuilu on kasvamassa niin suureksi, että harvaan asutuilla alueilla koetellaan jo elämisen mahdollisuuksia.
– Ymmärrän, että kun keskusta on valtiovarainministeripuolue, tämä on totta kai vaikea asia. Mutta jos miettii, mikä puolue tätä tilannetta lähtee helpottamaan, kyllä se on keskustan tehtävä. Tämä asia kolahtaa niin meidän ydinkannattajakuntaan. Eikä tässä ole kysymys pelkästään polttoaineen hinnasta, vaan nyt puhututtaa myös sähkönsiirtohinnat, jotka koettelevat juuri näiden alueiden ihmisten lompakkoa.
Joonalle viestiä polttoaineiden hinnannoususta tulee viikoittain.
– Toki tämä koskee ihan omaakin arkea, kun käyn 60 kilometrin päässä töissä. Esimerkiksi Utsjoella hinnat ovat jo aivan kohtuuttomat, Ylitorniolla asuva Joona tietää kertoa.
– Ymmärrän, mikä merkitys polttoaineen hintojen nousun kompensaatiolla on valtiontaloudelle, mutta tämä alkaa olla jo raadollista, hän lisää.
Pirkanmaan Keskustan puheenjohtajan, Tuukka Liuhan mukaan asia on monitahoinen, mutta ratkaisuja pitäisi löytää.
– Euroopan laajuisesti yksi ongelma on, että päästöoikeuden hinnat ovat nousseet taivaisiin. Järkevää olisi lähteä siitä, että pistettäisiin päästökauppa jäihin siksi aikaa, että tilanne saataisiin normalisoitua, Liuha kommentoi.
Suomessa harkitsemisen arvoista olisi se, että sekoitevelvoite jäädytettäisiin joksikin aikaa.
– Jos polttoaineveroa vähennetään, siitä tulee jo miljardiluokan kustannukset. Päästökaupan ja sekoitevelvoitteen helpottaminen olisi aika budjettineutraalia. Työssäkäyvien osalta työmatkavähennyksissä on ideaa, mutta ongelma on se, ettei se auta esimerkiksi pienituloisia eläkeläisiä.
Myös Pirkanmaalla asia alkaa olla Liuhan mukaan merkittävä. Yrittäjäpuolelta viesti on se, että etenkin kuljetusalan ihmiset ovat hätää kärsimässä, mutta kaikista kovin viesti tulee maaseudun pienituloisimmilta.
– Asumiskulut alkavat olla kipurajatasoilla. Palautetta tulee varsinkin maalta, kun pitäisi lasten pystyä käymään harrastuksissa ja vanhempien töissä, joten kilometrejä tulee väkisin. Kun perheen energiakulujen nousu alkaa olla satoja, ellei tuhansia euroja kuussa, se alkaa olla jo aika iso poliittinen kysymys.
Liuha toteaa, että vaihtelu on aina kuulunut polttoaineiden hintoihin, mutta nyt kustannukset nousevat muissakin asioissa, kuten sähkössä.
– Kun hinnat nousevat kautta linjan, monella huoli on jo laajempi.
Pohjois-Savon keskustan puheenjohtaja Mira Kokkonen sanoo, että asia on iso myös Pohjois-Savon alueella, kun julkista liikennettä ei käytännössä ole.
– Työmatkalaisille aiheutuu tästä kustannuksia. Auton ja polttoainekustannusten takia syntyy ihan kannustinloukkuja. Jos asuu maalla, kaikkeen liikkumiseen tarvitaan autoa. Taajamissa asuvilla on paremmat mahdollisuudet käydä töissä jalan ja pyörällä, Kiuruvedellä asuva Kokkonen kertoo.
Kokkosen mukaan kustannusten nousu huolettaa erityisesti maatalous- sekä kuljetusalanyrittäjiä.
– Mikä se sitten olisi se tasapuolinen keino, jolla voisi tukea polttoaineiden hinnannoususta johtuvia kustannuksia? Siihen ei kai ole viisasten kiveä.
Myös Karjalan Keskustan puheenjohtaja Jouni Kemppi sanoo, että etenkin maaseudulla asuvien tilanteeseen pitäisi löytää jonkinlaisia ratkaisuja.
– Ihmisten pitää pystyä pyörittämän yritystoimintoja ja muutenkin hoitamaan asioita niillä alueilla, missä asuvat. Asun itsekin maaseudulla, ja velipoika on maaseutuyrittäjä, joka joutuu traktoreilla ajelemaan. En muista, että minun aikana hinnat olisivat olleet koskaan tällä tasolla. Tosi haasteellista, Lappeenrannassa asuva Kemppi kuvailee.
Kempin mukaan esimerkiksi työmatkakustannusten verohelpotukset eivät ratkaise asiaa, vaan tarvitaan nopeampia keinoja.
– Olisiko ne sitten jotain avustuksia? Ratkaisuja pitäisi saada nyt heti.
Perussuomalaiset, kristillisdemokraatit ja Liike Nyt ovat jättäneet hallitukselle välikysymyksen polttoaineiden ja sähkön hinnasta.
Sanna Marin (sd.) totesi sunnuntaina pääministerin haastattelutunnilla, että energian hinnannousu on kovaa ja hallitus haluaa helpottaa kansalaisten ahdinkoa.
Marin kertoi hallituksen etsivän lääkkeitä nimenomaan polttoaineiden hintojen nousuun.
Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) sanoi eduskunnan kyselytunnilla olevansa erityisen huolissaan ammattiliikenteestä ja autoa työmatkoihin tarvitsevista.
Saarikon mukaan hallitus ryhtyy täsmätoimiin saamiensa selvitysten pohjalta.