Onko Suomi venäläisen raakaöljyn varassa? – Bensaa ja dieseliä tuodaan merkittävässä määrin muualtakin
Venäläisen öljyn osuus Suomen polttoainemarkkinoilla on hallitseva, mutta tarkkaa osuutta on vaikea arvioida. Raakaöljyä ja öljytuotteita tuodaan Suomeen merkittävässä määrin muualtakin.
Muun muassa niin sanotuilta spot-markkinoilta tulevista eristä on sivullisen hankala tietää, tulevatko ne Venäjältä, Persianlahdelta tai jostakin muualta.
Raakaöljyä Porvoossa jalostavan Nesteen öljytuoteyksikön operatiivinen johtaja Sami Oja kertoo, että tällä hetkellä noin kaksi kolmasosaa yhtiön käyttämästä raakaöljystä hankitaan Venäjältä.
– Merkittävä osa Nesteen raakaöljyhankinnoista tehdään spot-markkinoilla eli lasti kerrallaan, joten pystymme näin reagoimaan joustavasti markkinavaihteluihin, Oja sanoo.
Raakaöljyä tuodaan Suomeen käytännössä vain Nesteen tarpeisiin. Muut jakeluketjut ostavat bensiiniä, dieseliä ja muita öljytuotteita Ruotsista ja muualta Länsi-Euroopasta sen lisäksi, että hankkivat tuotteita myös Porvoon jalostamolta.
– Meidän osaltamme jaellut tuotteet tulevat pääosin muualta kuin Nesteeltä, kertoo North European Oil Traden (NEOT) toimitusjohtaja Petri Appel.
SOK:n ja St1:n omistama NEOT vastaa ABC-, St1- ja Shell -ketjujen polttoainehankinnoista. St1 omistaa öljynjalostamon Göteborgissa Ruotsissa ja jakeluketjut Suomen lisäksi Ruotsissa ja Norjassa. NEOT tekee hankintoja myös muilta jalostamoyhtiöiltä Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Puolassa.
– Meillä on olemassa kaupalliset suhteet kaikkiin Itämeren alueen jalostajiin ja mahdollisuudet hankkia tuotteita globaaleilta öljytuotemarkkinoilta, Meillä on oma ja laaja logistinen jakeluverkosto, joka mahdollistaa tuonnin ja jakelun koko Suomen alueella, Appel painottaa.
Hän vastasi kysymyksiin tekstiviestillä kiireisiinsä vedoten.
Venäläisen Lukoilin omistaman Teboilin markkinointi- ja viestintäjohtaja Toni Flyckt kertoo, ettei yhtiö tuo lainkaan bensiiniä tai dieseliä Venäjältä. Teboil hankkii polttoaineensa Nesteeltä Porvoosta sekä Länsi-Euroopasta.
Flyckt ei halua eritellä liikesalaisuuksien vuoksi, mikä on ulkomaisen tuonnin osuus ja mistä Länsi-Euroopan maasta polttoaineet tulevat.
Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan tutkija Birgitta Berg-Andersson kertoo, että öljytuotteiden osuus Suomen tuonnista Ruotsista on arvolla mitattuna noin 15 prosenttia, mikä on tavararyhmistä suurin. Ruotsi on Suomen toiseksi suurin tuontimaa Saksan jälkeen.
Berg-Anderssonin mukaan tuonnissa Hollannista öljytuotteiden osuus on puolestaan 12 prosenttia, mikä on muun muassa enemmän kuin elintarvikkeiden tuonti Hollannista. Hollannin Rotterdam on spot-markkinoiden keskus.
Tuontitilastot antavat siten osviittaa, että kokonaisuudessaan venäläisestä raakaöljystä valmistettujen öljytuotteiden osuus on alhaisempi kuin Porvoon jalostamon kaksi kolmasosaa.
Jakeluketjujen markkinaosuudet kertovat, että mitä todennäköisimmin Suomessa myydään myös paljon muuta kuin venäläisperäistä polttoainetta.
Bensan myynnistä ABC-, St1- ja Shell -asemien markkinaosuus on yhtiöiden mukaan noin 56 prosenttia ja dieselistä noin 34 prosenttia. Teboilin markkinaosuudet olivat kaksi vuotta sitten 16 prosenttia bensassa ja 27 prosenttia dieselissä. Loppu on käytännössä Nesteen osuutta. Yhtiö ei itse kerro lukujaan perusteena kilpailulliset syyt.