Ongelmallinen tapa kasvaa hurjaa vauhtia – "Tilanne on kestämätön"
Suomalaisten ostokset kiinalaisista verkkokaupoista ovat kasvaneet hurjaa vauhtia, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry tiedotteessaan.
Yhdistyksen mukaan lähes kaikki syyskuun loppuun mennessä EU:n ulkopuolelta tuodut vaatteet, jalkineet ja kodintekstiilit tulivat Kiinasta. Ja kaikkien määrät ja arvot olivat nousseet.
Vaatteiden arvo oli noussut yhdistyksen mukaan 29 prosenttia ja määrä 63 prosentti. Kenkien arvo oli noussut 15 prosenttia ja määrä 30 prosenttia.
Tuotujen urheiluvälineiden arvo oli puolestaan noussut 22 prosenttia ja määrä 14 prosenttia. Kodintekstiilien kohdalla lukemat olivat 48 prosenttia ja 77 prosenttia ylöspäin.
Kiinan osuus kaikista tuoduista kappaleista oli yhdistyksen mukaan 99 prosenttia ja arvosta 92 prosenttia. Vaateostosten keskimääräinen ostohinta oli vain 7,26 euroa.
Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää ei pidä kehitystä hyvänä.
Hän epäilee, etteivät kaikki kulut ole hinnoissa mukana.
– Suomalaiset ovat todella tarttuneet kiinalaisten verkkokauppojen koukkuun. Vaatteiden ostosten arvo oli 2,1 prosenttia koko vaatekaupan arvosta, mutta jo 5,1 prosenttia kappalemääristä. Alihintainen tuonti vääristää markkinoita ja syö kaupan elinvoimaa, Kankaanpää sanoo tiedotteessa.
Kankaanpään mukaan alan tilannetta vaikeuttaa kotimaassa ja Euroopassa EU:n uusi jätedirektiivi, joka siirtää tekstiilijätteen keruun ja käsittelyn kustannukset eurooppalaisten valmistajien ja maahantuojien harteille.
– Tällä kehitysvauhdilla kiinalaisilta alustoilta tehtyjen ostosten osuus nousee 11 prosenttiin markkinasta, kun jätteenhoidon kustannukset astuvat voimaan, tiedotteessa sanotaan.
Kankaanpään mukaan jätedirektiivi nostaa eurooppalaisia kuluttajahintoja arviolta jopa 3 prosenttia. Se puolestaan lisää kuluttajien halua ostaa entistä enemmän Kiinasta.
– Tilanne on kestämätön. EU:n omat yritykset maksavat ympäristö- ja kuluttajavastuusta, mutta kolmansien maiden verkkokaupat kiertävät velvoitteet ja valuvat kuluttajien suosioon. Tämä ei ole oikeaa kilpailua – eikä kestävää kehitystä.