Mauri Pekkarisesta polttomoottorien kieltointo on lähtenyt laukalle: "Mistä sähkö autoihin?"

Myös Matti Vanhanen hämmästelee kilpailevien puolueiden epärealistisia kantoja bensa- ja dieselautojen myynnin kieltämiseen.
Liikennepolttoaineet

Hyvää tarkoittavat pyrkimykset liikenteen päästöjen vähentämiseksi ovat lähteneet laukalle, toteaa eduskunnan 1. varapuhemies Mauri Pekkarinen (kesk.).

– Julkisuuteen esitetään toinen toistaan tiukempia aikatauluja polttomoottoriautojen myynnin kieltämisestä jo 2020-luvun loppuun mennessä. Useimmiten vaihtoehdoksi sanotaan sähköauto.

Pekkarinen vaatiikin vastauksia kysymykseen, miten tuotetaan sähkö kaikkiin uusiin autoihin?

– Useampienkin puolueiden viesti on selvä: Ei ydinvoimalle. Ei vesivoiman eikä biosähkönkään lisäämiselle. Eikä kaikille kelpaa tuulivoimankaan lisääminen, Pekkarinen piikittelee.

Liikenne- ja viestintäministeriön asiantuntijatyöryhmä on esittänyt uusien bensa- ja dieselautojen myynnin kieltämistä viimeistään vuoteen 2035 mennessä.

Pekkarinen korostaa kannattavansa liikenteen päästöjen nopeaa ja realistista vähentämistä.

– Nopeimmin se onnistuu lähivuosina lisäämällä polttomoottoriautojen fossiilisen öljyn sekaan entistä enemmän puhdasta, biopohjaista, polttoainetta. Samaan aikaan sähköautojen käyttöä tulee edistää. Jatkossa henkilöautot ovat sähköautoja ja biopolttoaineet, biokaasu mukaan lukien, siirtyvät raskaan liikenteen polttoaineeksi, Pekkarinen visioi.

Vanhanen ihmettelee erityisesti SDP:n kantaa polttomoottoreihin.

Myös keskustan Matti Vanhanen pitää polttomoottorien kieltointoa epärealistisena.

Vanhanen linjaa Ilta-Sanomien kyselyssä , että bensan ja dieselin käyttö polttoaineena voitaisiin kieltää vuosien 2030–2040 välillä.

– Polttomoottoreita saa mielestäni valmistaa jatkossakin, kunhan ne käyttävät kestävästi valmistettua etanolia, biokaasua tai biodieseliä.

Vanhanen jatkaa Facebook-julkaisussaan, että ”aikataulu fossiilisesta ilmastoa pilaavasta energiasta luopumiselle on laadittava vaihtoehtojen kehitystä kannustamalla.”

IS:n kyselyyn vastasi 102 kansanedustajaa, joista 52 vastusti bensa- ja dieselautojen myynnin kieltämistä viimeistään vuoteen 2035 mennessä.

Vanhanen ihmettelee kuitenkin jutussa siteerattua SDP:n kantaa polttomoottoreihin.

Puolue linjaa, että ”seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu uusien poltto-moottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä ja biopolttoaineisiin siirtymiseksi raskaassa liikenteessä”.

– Biokaasua käyttävä moottorikin on polttomoottori ja siksi mm. SDP:n jutussa siteerattu puoluekanta hämmästyttää, Vanhanen sivaltaa.

Matti Vanhasen Facebook-julkaisu.