Lintilä visioi Helsinki-Vantaata, jossa lentokoneet tankataan biopolttoaineella – keskusteluja käyty jo Finavian, Finnairin ja Nesteen kanssa

Valtio voisi kompensoida fossiilista polttoainetta kalliimman biopolttoaineen käyttöä, valtiovarainministeri kertoo
Lentoliikenne

Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) haluaisi tehdä lentämisestä puhtaampaa sillä, että Helsinki-Vantaan lentokenttä tarjoaisi uusiutuvaa polttoainetta lentoliikenteen käyttöön.

Lintilä kertoo, että asiasta on käyty keskusteluja Finavian, Finnairin, Nesteen ja muutamien muiden suomalaisten yritysten kanssa. Valtio voisi Lintilän mukaan tukea fossiilista polttoainetta kalliimman biopolttoaineen käyttöä.

– Valtio tulisi mukaan, valtio on nimittäin Finnairin suurin asiakas, Lintilä totesi toimittajatilaisuudessa valtiovarainministeriössä.

Lintilän mukaan ensimmäinen kysymys on se, saisiko Suomi luvan biopolttoaineiden käytön tukemiseen EU:n valtiontukijärjestelmässä.

– Pohja-ajatus on kuitenkin kannatettava. Kansallisia hyötyjiä olisi paljon, ja kansainvälisesti ilmasto hyötyisi. Sitä kannattaa jumpata ja siihen on mielenkiintoa.

Lintilä visioi, että Helsinki-Vantaasta voisi tulla ”green hub”, vihreä linkkiasema idän ja lännen välissä.

Lentämisen negatiiviset ilmastovaikutukset tulevat koko ajan paremmin tietoisuuteen, Lintilä toteaa. Hänen mukaansa on kuitenkin täysin selvää, että myös jatkossa tullaan lentämään.

– Silloin kannattaisi panostaa siihen, että se voidaan tehdä mahdollisimman puhtaasti.

Lintilän mukaan biopolttoaineiden käyttö lentokoneissa toimisi porkkanana kuluttajille, jotka haluavat tehdä ympäristötietoisia valintoja.

– Lentoyhtiö voisi markkinoinnissaan ilmoittaa, että heidän lentonsa lennetään biopolttoaineilla.

Lintilä kehuu Nesteen tehneen hyvää työtä biopolttoaineen kehittämisessä, ja sen tuotanto on suurta.

Lintilä epäilee lentoveron vaikutusta matkustusmääriin.

– Aina on sitä porukkaa, joka maksaa sen 30 euroa lisää lentolipusta. Eniten kärsisivät heikommassa tuloasemassa olevat, jotka haluaisivat käydä etelän lomalla, Lintilä sanoo.

– Keskiverto liikematkustaja ei edes tietäisi, että hänen lentolippunsa hinta on noussut 30 euroa. Siksi lähtisin ennemminkin siitä, että lennetään mahdollisimman puhtaasti. Se on mielestäni ympäristöteko.

Lintilän mielestä varsinkaan yksittäisen maan ei kannata toteuttaa lentoveroa, vaan ratkaisun tulisi olla laaja.