Liikennöitsijät odottavat maskiohjeita – STM:n selvitys valmistumassa viikon sisällä
Joukkoliikenteen toimijat odottavat viranomaisten linjausta suojamaskien käytöstä. Mitään erityistä hinkua joukkoliikenteen toimijoilla ei ole maskien käyttöön, mutta toisaalta niiden käyttöä ei myöskään vastusteta.
Sosiaali- ja terveysministeriön odotetun maskiselvityksen pitäisi valmistua aikataulun mukaan tämän viikon aikana.
Johtaja Pasi Pohjolan mukaan työn tarkoituksena ei ole laatia suositusta, vaan antaa tietoa päätöksentekijöille. Selvitys valmistuu hänen mukaansa joko tämän viikon lopulla tai heti ensi viikon alussa.
Linja-autoliiton toimitusjohtajan Mika Mäkilän mukaan liitto odottaa viranomaisten näkemystä. Hän toivoo suosituksiin ennen kaikkea jouston varaa tiukkojen ohjeiden sijasta.
– Toivomme, että viranomaiset huomioisivat, että tilanne vaihtelee eri liikennemuodoissa ja tilanteissa, Mäkilä sanoo.
THL on julkaissut hiljattain suosituksen joukkoliikenteestä ja koronaviruksesta. Ohjeistus ei ota kantaa maskeihin, vaan suosittaa lähinnä käsihygieniaan, sairaana matkustamiseen ja ilmanvaihtoon liittyviä asioita.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) sanoo STT:lle, että keskeisin keino huolehtia joukkoliikennevälineiden turvallisuudesta on huolehtia ihmisten välisistä etäisyyksistä.
Samalla kiinnitetään huomiota matkustajien ja liikennevälineiden hygieniaan ja puhtauteen.
Harakka on kutsunut joukkoliikenteen toimijat koolle keskustelemaan turvallisuudesta matkustajamäärien kasvaessa. Tarkoituksena on hänen mukaansa käydä vielä kerran läpi, että käytännöt ovat mahdollisimman yhteneväiset.
– Merkittävin keskustelu käydään varmasti siitä, miten toimitaan, jos ruuhkaa uhkaa muodostua. Siinäkin meidän ykkösvaihtoehtomme on aina se, että vastuu on palveluntuottajalla ja asiakkaalla.
Asiakkaan vastuu tarkoittaa hänen mukaansa sitä, että ihmiset välttäisivät ruuhka-aikoja, mikä etätyöaikoina voikin onnistua normaalia helpommin. Palveluntuottajien odotetaan puolestaan tuottavan lisävuoroja ja varmistavan, että ruuhkia ei pääse syntymään.
– Jos liikennöitsijöiden keskittyminen tässä herpaantuu, meidän on aina mahdollista tehdä tähän liittyvää lainsäädäntöä.
Vaatimus lisävuoroista tai vajaakäytöstä on Harakan mukaan liikennöitsijöille kova, kun tietää niiden jo kärsineen mittavia vahinkoja koronaviruksen takia.
Harakka kertoo esittävänsä sen takia liikennöitsijöille joukkoliikennetukea.
– Yksin Helsingin seudun liikenteen esittämät pyynnöt valtiovallan avusta ovat luokkaa 100–200 miljoonaa euroa. On aika helppo siitä päätellä, mikä on koko alan ahdingon syvyys, Harakka sanoo.
Laivayhtiöt Viking Line ja Tallink Silja eivät ole ohjeistaneet matkustajia käyttämään maskia. Molemmat yhtiöt myyvät niitä kuitenkin laivoilla, jos joku haluaisi niitä käyttää.
Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo, että Helsingistä Viroon kulkevilla laivoilla ravintola- ja kahvilahenkilökunta käyttää maskeja Viron tiukemman linjan takia.
Ruotsin ja Suomen väliä kulkevilla laivoilla maskeja ei käytetä, koska Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tai Ruotsin viranomaiset eivät ole antaneet vastaavaa suositusta.
Toistaiseksi matkustajia on ollut laivoilla vähän.
– Jos matkustajamäärät tästä kasvavat, voi tietysti olla, että mietitään uusiksi. Joudumme tässä taiteilemaan kolmen tai jopa neljän eri maan suositusten ja määräysten mukaisesti, Nöjd kertoo.
Lentomatkustamisessa Finnair edellyttää puolestaan matkustajiensa käyttävän suu- ja nenäsuojuksia koko lennon ajan.
VR ja Helsingin seudun joukkoliikenne (HSL) sanovat, että niillä ei ole erityistä kantaa tai toivetta maskien käytöstä, vaan ne odottavat hallituksen suosituksia.
– Ei meillä ole maskeihin kantaa. Odotamme kovasti, että viranomainen linjaa asian ja toimimme sitten sen mukaan, sanoo HSL:n myynnin ja asiakkuuden osastojohtaja Mari Flink.
HSL on teettänyt matkustajille koronakyselyn, jonka tietojen perusteella valtaosa matkustajista ei kannata maskipakkoa, Flink sanoo. HSL käy hänen mukaansa keskustelua käytännöistä esimerkiksi VR:n kanssa.
– Tärkeintä on, että käytännöt olisivat kaikkialla liikenteessä yhtenäiset, muuten ne voivat olla matkustajille hyvin sekavat, Flink sanoo.
Myöskään Onnibusilla ei ole vahvaa kantaa maskeista. Yhtiön toimitusjohtaja Lauri Helke sanoo, että muutamat matkustajat ovat toivoneet ohjeistuksia maskien käytöstä, mutta yhtiö ei niitä halua linjata.
– En ota kantaa asiaan, koska en ole epidemiologi vaan diplomi-insinööri. Odotamme asiassa viranomaisten suositusta.