Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Näköislehti
  • Mediatiedot
  • Asiakaspalvelu
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Tilaa Suomenmaa
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
Banner
  • Mediatiedot
  • Asiakaspalvelu
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Tilaa Suomenmaa
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Näköislehti
Haku
Ukraina

CNN: Ukrainan sotilaiden nopea oppimiskyky löi amerikkalaiset kouluttajat ällikällä

22.3.2023 22:15
Lue lisää 
Liikenne
Juhannuksen menoliikennettä Lahdentiellä Keravalla juhannuksen aatonaattona. (Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto)

Liikenneturvallisuuden asiantuntijoiden mukaan henkilöautojen nopeutta voisi rajoittaa – "Nykyiset nopeudet ovat aivan turhan korkeita"

Tuoreen EU-asetuksen myötä uusiin autoihin tulee pakolliseksi älykäs nopeusavustin. Asiantuntijat pitävät uudistusta tervetulleena, mutta ajoneuvojen nopeuksiin voisi heidän mukaansa puuttua tiukemminkin.
STT-Eetu Halonen 6.8.2022 10:30, muokattu 6.8.2022 10:30
Jaa Twiittaa Lähetä Jaa
a– a+
Liikenne

Henkilöautojen nopeutta voisi rajoittaa nykyistä alemmaksi teknisillä ratkaisuilla, sanovat liikenneturvallisuuden asiantuntijat.

Onnettomuustietoinstituutin (Oti) liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Rädyn mukaan on turhaa, että autoilla pystyy ajamaan selvästi nopeusrajoituksia kovempaa.

–  En tiedä, ketä se viime kädessä palvelee – ehkä autojen markkinointia ja myynnin edistämistä. Varsinkin aiemmin vauhdilla markkinoitiin paljon, Räty sanoo.

–  Missään tapauksessa ei ole hyvä, että autolla pystyy ajamaan selvästi nopeusrajoituksia kovempaa normaalissa liikenneympäristössä. Se ei ole ympäristöystävällistä eikä turvallista.

Tiimipäällikkö Tomi Niemi Liikenneturvasta on samoilla linjoilla.

–  Jos rajataan esimerkiksi hälytysajoneuvot ulos, kenelläkään tavan kuluttajalla ei pitäisi olla syitä ajaa järjettömiä nopeuksia, Niemi sanoo.

Sekä Räty että Niemi sanovat, että puhtaasti liikenneturvallisuuden näkökulmasta ajoneuvojen nopeuksia voisi rajoittaa teknisillä ratkaisuilla niin, ettei niillä pääsisi ajamaan tiettyä nopeutta kovempaa.

Viimeksi kuluneen viikon aikana Suomessa sattui ainakin kolme kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta. Viime lauantaina Savonlinnassa tapahtuneessa onnettomuudessa kuoli kolme nuorta, kun henkilöauto törmäsi kylki edellä opastinpylvääseen.

Somerolla taas kuoli moottoripyöräilijä sunnuntaina sattuneessa kolarissa henkilöauton kanssa. Lisäksi Oulussa kuoli tiistaina kuusikymppinen nainen, kun hän törmäsi henkilöautolla puuhun.

Poliisin mukaan ainakin Savonlinnan onnettomuudessa tilannenopeus on voinut vaikuttaa onnettomuuden syntyyn.

Tilastojen valossa ylinopeudella on merkittävä rooli vakavissa tieliikenneonnettomuuksissa. Suomessa vuosina 2001–2020 sattuneissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa 40 prosenttia onnettomuuksien pääaiheuttajista ajoi vähintään kymmenen kilometriä ylinopeutta tunnissa.

–  Koko EU:n alueella noin kolmasosa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista johtuu ylinopeudesta. Liikenteessä kaikkiaan yli puolet kuljettajista ajaa ylinopeutta, osastopäällikkö Laura Eiro liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) tieto-osastolta sanoo.

Unioni yrittää puuttua ylinopeuksiin uudella sääntelyllä. Tuoreen ajoneuvojen yleisen turvallisuusasetuksen myötä kaikkiin EU:ssa uutena myytäviin autoihin tulee vuonna 2024 pakolliseksi niin sanottu älykäs nopeusavustinjärjestelmä (ISA).

Järjestelmä huomauttaa kuljettajaa, jos tämä ajaa ylinopeutta. Järjestelmän voi kuitenkin halutessaan ohittaa.

Asiantuntijat pitävät ISA-järjestelmää tervetulleena uudistuksena. Heidän mukaansa nopeuksiin voisi silti puuttua teknisesti kovemmallakin kädellä.

–  Turvallisuusnäkökulmasta katsottuna mitä pakottavampi rajoitin on, sen parempi, Otin Räty sanoo.

–  Raskaissa ajoneuvoissahan on kiinteä nopeuden rajoitin. Kyllä henkilöautoihinkin pystyisi helposti asentamaan esimerkiksi polttoaineen syöttöä rajoittavan toiminnon. Se on vain tahtotilasta kiinni.

Räty ei osaa kuitenkaan sanoa, mihin nopeuteen ajoneuvot tulisi rajoittaa. Esimerkiksi Volvo on pari vuotta sitten rajoittanut kaikkien uusien malliensa nopeuden 180 kilometrin tuntivauhtiin.

–  Onhan sekin aivan turhan korkea nopeus normaaliin liikenneympäristöön, Räty sanoo.

–  Varmaan hyvä nopeus olisi sellainen, että kiperistä vaaratilanteista pääsisi tarpeen tullen livahtamaan kaasua painamalla pois. Auto voisi siis kulkea jonkin verran nopeusrajoituksia kovempaa.

Liikenneturvan Niemi sanoo, että ISA-järjestelmällä saadaan todennäköisesti ehkäistyä vakavia onnettomuuksia. Hänen mukaansa on kuitenkin ongelma, että järjestelmän pystyy kiertämään.

–  Siinä mielessä tehokkain ratkaisu olisi nopeutta oikeasti rajoittava tekniikka, jos se saataisiin tehtyä riittävän varmaksi, Niemi sanoo.

Vaikka poliittinen tahtotila Suomessa löytyisi ajoneuvojen nopeuden rajoittamiseen, se ei vielä yksin riittäisi. Osastopäällikkö Eiro LVM:stä sanoo, että muutokset vaatisivat EU-tason päätöksiä.

–  Ajoneuvojen tekninen sääntely, tyyppihyväksyntä ja markkinoille saattaminen tapahtuu EU-tasolla. Ei tällainen muutos ihan kansallisesti onnistuisi, Eiro toteaa.

Suomessa henkilöautojen nopeuden rajoittamisesta lainsäädännöllä ei ole hänen tietääkseen käyty ”syvällistä” keskustelua.

Aihetta tosin liippasi parin vuoden takainen kaavailtu laki niin sanotuista kevytautoista. Ne olisivat olleet nuorille tarkoitettuja henkilöautoja, joiden nopeus olisi rajoitettu 60 kilometrin tuntivauhtiin.

–  Tuolloin ajoneuvojen nopeutta olisi voitu rajoittaa, koska kevytautoista olisi tehty uusi kansallinen ajoneuvoluokka, Eiro sanoo.

Liikenneturvan Niemen mukaan autonvalmistajilla olisi avaimet käsissään käydä ainakin nykyistä enemmän keskustelua ajoneuvojen nopeuksista. Myös valtioiden toimet voisivat saada pyörät pyörimään, vaikka varsinainen sääntely tuleekin EU:sta.

Esimerkiksi Saksassa on virinnyt keskustelu, pitäisikö autobaanoille säätää ohjeellisten nopeusrajoitusten tilalle pakottavat nopeusrajoitukset.

–  Suomi on markkina-alueena vielä niin pieni, että pelkästään meidän kansallisella toiveellamme ei varmaan saada kaikkia autoja rajoitettua tiettyyn nopeuteen, Niemi sanoo.

–  Sen sijaan Saksan kokoisten maiden toimet voisivat edesauttaa autonvalmistajien keskustelua siitä, mihin nopeuteen ajoneuvot jo tehtailla rajoitetaan.

Lue myös

"Ei blokkipolitiikkaan" – Vanhanen: Keskustalle tärkeät asiat eivät tunne oikeisto-vasemmisto-jakoa

Pitkän linjan keskustapoliitikko Matti Vanhanen kannustaa puoluettaan pysymään rohkeasti keskellä ja tekemään itsensä...
23.3.2023 9:55

HS: Ukraina on esittänyt Suomelle pyynnön Hornet-keskusteluista, joissa mukana myös Yhdysvallat

Presidentti Niinistö sanoi keskiviikkona MTV:n haastattelussa, ettei Ukrainasta ole oltu häneen yhteydessä Horneteja koskien.
23.3.2023 9:00

Puolustusministeriö selvitti Suomen mahdollisuutta tukea Ukrainaa aseellisesti hallituksen vaihtumisen aikana

Oikeuskansleri Tuomas Pöystin mukaan asialle ei ole lähtökohtaista estettä. ”Jos avun luonne ja määrä muuttuvat todella olennaisesti, silloin täytyy katsoa kukin tilanne.”
23.3.2023 7:01
Jaa Twiittaa Lähetä Jaa

Aihetunnisteet

ajonopeus auto liikenne

Ei kommentteja

Voit kommentoida kirjauduttuasi palveluun. Tarvitset kirjautumiseen Suomenmaa-tunnuksen

Kirjaudu sisään

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Kärnä: Tämä on syy Helsingin vihreiden kannatuskatoon – ”Näin se nyt vaan on”
Uutiset | 22.3.2023 11:29
Tämän EU-maan asetuotanto tahkoaa ennätyksiä – Työvoimaa houkutellaan rantalomilla
Uutiset | 22.3.2023 10:50
Tulihan se sieltä – maastohiihdossa astuu voimaan täyskielto, jota on puuhasteltu vuosia
Uutiset | 22.3.2023 19:22
Venäjän viranomaiset aloittivat esitutkinnan Kansainvälisen rikostuomioistuimen syyttäjästä ja tuomareista
Uutiset | 20.3.2023 15:28
Arvio Xin vierailusta: Putin ei saanut haluamaansa
Uutiset | 22.3.2023 13:29
Juuri nyt: Zaporižžja Venäjän tykistötulessa – Zelenskyi julkaisi videon
Uutiset | 22.3.2023 13:59
Moskovalaiset opiskelijat järkyttyivät: Valmistumiselle yllättävä lisäehto
Uutiset | 21.3.2023 12:41
CNN: Ukrainan sotilaiden nopea oppimiskyky löi amerikkalaiset kouluttajat ällikällä
Uutiset | 22.3.2023 22:15
Britannian uraaniammukset saivat Kremlin kiehumaan – ”Pakko toimia”
Uutiset | 22.3.2023 23:00
Sixten Korman HS:ssa: Kuuden miljardin euron sopeutukset tuottaisivat ihmisille liikaa kärsimystä
Uutiset | 22.3.2023 10:05
ISW: Bahmutissa merkittävä käänne – Wagner vaikeuksissa
Uutiset | 16.3.2023 11:08
Suomalaisvalmisteinen loistoalus retkottaa tuhottuna ja kyljellään joessa Irakissa – Kuin muistona diktaattorin vääryyksistä
Uutiset | 17.3.2023 22:30
Venäjän viranomaiset aloittivat esitutkinnan Kansainvälisen rikostuomioistuimen syyttäjästä ja tuomareista
Uutiset | 20.3.2023 15:28
Kärnä: Tämä on syy Helsingin vihreiden kannatuskatoon – ”Näin se nyt vaan on”
Uutiset | 22.3.2023 11:29
Moskovalaiset opiskelijat järkyttyivät: Valmistumiselle yllättävä lisäehto
Uutiset | 21.3.2023 12:41
Kotien pakkoremonttien kannattajilla on ”vajavainen arjen ymmärrys”, näkee keskustan Eeva Kalli
Uutiset | 16.3.2023 14:50
Kreml uhoaa: Ukrainan lännestä saamat hävittäjät tullaan tuhoamaan
Uutiset | 17.3.2023 13:07
Tiedustelu: Wagner lupaa ministeristä miljoonien tapporahaa
Uutiset | 16.3.2023 11:38
Tämän EU-maan asetuotanto tahkoaa ennätyksiä – Työvoimaa houkutellaan rantalomilla
Uutiset | 22.3.2023 10:50
Todiste: Vastaan hangoittelevia venäläissotilaita ammutaan ”siihen paikkaan”
Uutiset | 15.3.2023 13:51
TK: Jos tietäisit, mitä kaikkea tölkin pinnalla voi olla, miettisit juomista kahdesti – tutkimuksen tulos suorastaan puistattaa
Uutiset | 21.2.2023 22:11
Yllättävä arvio Bahmutista: Tästä syystä Wagner jarruttelee
Uutiset | 10.3.2023 9:50
WSJ: Ukrainan liittolaiset hermostuivat – Tämä Euroopan maa itsepintaisesti kriittisten asetoimitusten esteenä
Uutiset | 1.3.2023 22:15
Ukrainan sotilaat ihastuivat Challenger-tankkeihin – Yllättyivät tästä peribrittiläisestä varustelusta
Uutiset | 23.2.2023 22:00
ISW: Bahmutissa merkittävä käänne – Wagner vaikeuksissa
Uutiset | 16.3.2023 11:08
Suomalaisvalmisteinen loistoalus retkottaa tuhottuna ja kyljellään joessa Irakissa – Kuin muistona diktaattorin vääryyksistä
Uutiset | 17.3.2023 22:30
Tutkimustulos kertoo: Muistisairauden riskiä voi pienentää yllättävällä tavalla
Uutiset | 5.3.2023 22:00
Tutkimus: Suosiota saanut makeutusaine lisää merkittävästi sydänkohtauksen ja aivohalvauksen riskiä
Uutiset | 1.3.2023 22:00
ISW: Venäjän hiljaisuus sodan vuosipäivänä kertoo todennäköisesti tästä
Uutiset | 25.2.2023 16:35
Venäjä toisti ”äärimmäisen tuskallisen” virheen ja menetti 130 tankkia
Uutiset | 3.3.2023 22:15

Uusimmat

”Ei blokkipolitiikkaan” – Vanhanen: Keskustalle tärkeät asiat eivät tunne oikeisto-vasemmisto-jakoa
Uutiset | 23.3.2023 9:55
HS: Ukraina on esittänyt Suomelle pyynnön Hornet-keskusteluista, joissa mukana myös Yhdysvallat
Uutiset | 23.3.2023 9:00
Puolustusministeriö selvitti Suomen mahdollisuutta tukea Ukrainaa aseellisesti hallituksen vaihtumisen aikana
Uutiset | 23.3.2023 7:01
Osinkoverotuksen kiristyksillä olisi vakavia seurauksia taloudelle, varoittaa Yrittäjät – SDP:n kanta hämmästyttää
Uutiset | 23.3.2023 4:00
THL: Kolmannes vanhuspalveluiden yksiköistä on jo saavuttanut henkilöstömitoituksen
Uutiset | 23.3.2023 2:00
Nato-jäsenyyden kansallinen käsittely valmistuu tänään, kun presidentti vahvistaa Nato-lait
Uutiset | 23.3.2023 1:32
Britannian uraaniammukset saivat Kremlin kiehumaan – ”Pakko toimia”
Uutiset | 22.3.2023 23:00
Ukrainan aseistaminen sekoitti Naton pasmat − ”Jos et kerro vieraille, mitä tuoda nyyttikesteille, kaikki tuovat perunalastuja”
Uutiset | 22.3.2023 22:35
CNN: Ukrainan sotilaiden nopea oppimiskyky löi amerikkalaiset kouluttajat ällikällä
Uutiset | 22.3.2023 22:15
The Beatlesin ensimmäisestä albumista 60 vuotta – beatlemania alkoi ihan vain parin hitin myötä
Uutiset | 22.3.2023 22:00
Näytä lisää
cover_image

Lue uusin Suomenmaa

Kirjaudu ja lue näköislehti Tilaa lehti Lue näköislehti

Pääkirjoitukset

Keskusta sai lisää virtaa vaalityöhön uusimmasta gallupista
Pääkirjoitus | 22.3.2023 21:00
Vaalikeskustelujen perusteella on vaikea uskoa, että Suomi on maailman onnellisin maa
Pääkirjoitus | 21.3.2023 21:00
Ikäluokkien pieneneminen räjäyttää koulutuksen rakenteet
Pääkirjoitus | 20.3.2023 21:00

Toimitus suosittelee

Annika Saarikko luotsaa keskustan kampanjaa toiveikkaana – ”Vaalit ratkotaan loppumetreillä”
Uutiset | 18.3.2023 8:00
Pikahälytyksellä ison seutukunnan ehdokkaaksi – Eija Nivala hakee jatkoa kahdeksan päivän mittaiselle kansanedustajauralleen
Uutiset | 19.3.2023 8:00
Suomalaisvalmisteinen loistoalus retkottaa tuhottuna ja kyljellään joessa Irakissa – Kuin muistona diktaattorin vääryyksistä
Uutiset | 17.3.2023 22:30

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
”Ei blokkipolitiikkaan” – Vanhanen: Keskustalle tärkeät asiat eivät tunne oikeisto-vasemmisto-jakoa
Uutiset | 23.3.2023 9:55
HS: Ukraina on esittänyt Suomelle pyynnön Hornet-keskusteluista, joissa mukana myös Yhdysvallat
Uutiset | 23.3.2023 9:00
Puolustusministeriö selvitti Suomen mahdollisuutta tukea Ukrainaa aseellisesti hallituksen vaihtumisen aikana
Uutiset | 23.3.2023 7:01
ISW: Bahmutissa merkittävä käänne – Wagner vaikeuksissa
Uutiset | 16.3.2023 11:08
Suomalaisvalmisteinen loistoalus retkottaa tuhottuna ja kyljellään joessa Irakissa – Kuin muistona diktaattorin vääryyksistä
Uutiset | 17.3.2023 22:30
Venäjän viranomaiset aloittivat esitutkinnan Kansainvälisen rikostuomioistuimen syyttäjästä ja tuomareista
Uutiset | 20.3.2023 15:28

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Suurvaltaideoista kohtuullisuuteen – kuunnellaan kenttää
Mielipide | 23.3.2023 8:58
Suomi on metsien suurvalta
Mielipide | 23.3.2023 8:55
Ikäihmisille riittävästi ravintoa ja terveyttä kustannusvaikuttavasti
Mielipide | 23.3.2023 8:52
On tehtävä valinta
Mielipide | 23.3.2023 8:30
Sähköbussit vai ratikka?
Mielipide | 16.3.2023 8:30
Vetoomus tasavallan presidentille
Mielipide | 17.3.2023 10:01
Loppukiri kohti keskustan vaalivoittoa
Mielipide | 20.3.2023 11:50
Hornet-jupakassa on peränsä
Mielipide | 15.3.2023 8:52

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustan vaalimainoksia on rikottu järjestelmällisesti Keski-Pohjanmaalla – ”Eivät ole enää yksittäisiä kolttosia”
Uutiset | 21.3.2023 14:42
Keskustan Mattilalle tasa-arvopalkinto
Uutiset | 19.3.2023 16:00
Keskustanaiset haluaa isät kotiin: Suomesta perhevapaiden mallimaa
Uutiset | 19.3.2023 15:51
Kärnän kampanja ilkivallan kohteena Helsingissä
Uutiset | 19.3.2023 12:23
Keskustan Mattilalle tasa-arvopalkinto
Uutiset | 19.3.2023 16:00
Annika Saarikko luotsaa keskustan kampanjaa toiveikkaana – ”Vaalit ratkotaan loppumetreillä”
Uutiset | 18.3.2023 8:00
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Näköislehti

Asiakaspalvelu

Asi­a­kas­pal­ve­lu 044 7778 710 (ark. 9–13)
asiakaspalvelu@suomenmaa.fi

Asiakaspalvelu

Toimitus

etunimi.sukunimi@suomenmaa.fi
uutiset@suomenmaa.fi

Ou­lun toi­mi­tus
PL 52, Lekatie 6, Oulu

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Tilaa Suomenmaa Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Nipputilaukset
Rekisteriseloste
Evästeasetukset


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste

Käytämme evästeitä

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle ajankohtaista ja kiinnostavaa sisältöä. Voit hyväksyä evästeiden käytön painamalla “Hyväksy kaikki” tai muuttaa asetuksiasi. Suomenmaa.fi käyttää seuraavia evästeitä:

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Ne eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka

Käytämme sivustolla evästeitä, jotta voimme seurata kävijöiden käyttäytymistä, mitata sivuston suorituskykyä ja kerätä tietoa sivuston käytöstä.
Hyväksymällä evästeet autat meitä kehittämään palveluitamme ja sivustoamme. Emme käytä evästeitä markkinointiin. Voit muuttaa evästeasetuksiasi milloin tahansa sivun alalaidasta löytyvästä “Evästeasetukset”-painikkeesta.
Evästeasetukset
Suomenmaa.fi

Evästeiden avulla voimme palvella sinua paremmin. Keräämme tietoa verkkosivuston käytöstä. Voit hallinnoida evästeasetuksiasi alta.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Ne eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Evästeet

  • moove_gdpr_popup (käytetään evästeasetusten tallentamiseen, kesto 365 päivää)
Kävijämittaus ja analytiikka

Käytämme sivustolla evästeitä, jotta voimme seurata kävijöiden käyttäytymistä, mitata sivuston suorituskykyä ja kerätä tietoa sivuston käytöstä. Osa evästeistä tallennetaan käyttäjän päätelaitteelle pidemmäksi aikaa, ja ne ovat käytettävissä, kun käyttäjä palaa sivustolle takaisin. Istuntoon liittyvät evästeet poistuvat, kun käyttäjä sulkee selaimen.

Evästeet

  • _ga (käytetään kävijöiden erotteluun, kesto kaksi vuotta)
  • _gid (käytetään kävijöiden erotteluun, kesto 24 h)
  • _pk_id (Tilastointi, käyttäjän yksilöinti (Matomo Cloud), kesto 13kk)
  • _pk_ses, _pk_cvar, _pk_hsr  (Tilastointi, vierailuun liittyvien tietojen tallennus (Matomo Cloud), kesto 30min)
  • _pk_ref (Tilastointi, saapumis-/lähdetiedon muistaminen (Matomo Cloud), kesto 6kk)
  • matomo_sessid (Väärinkäytösten estäminen, CSRF-turvaominaisuus (Matomo Cloud), poistetaan kun selain suljetaan.)
  • mtm_consent (Tilastointi, käyttäjän evästehyväksynnän muistaminen (Matomo Cloud), kesto 30v.)
  • mtm_cookie_consent (Tilastointi, käyttäjän evästehyväksynnän muistaminen (Matomo Cloud), kesto 30v.)