Lainvastainen rahapelimarkkinointi on somessa sitkeässä – moni sisällöntuottaja jatkaa poliisin puututtua asiaan
Poliisihallitus (Poha) on tänä vuonna puuttunut usean sosiaalisen median sisällöntuottajan harjoittamaan rahapelimarkkinointiin. Lainvastaista markkinointia on havaittu ainakin Instagramissa, Youtubessa ja striimauspalvelu Twitchissä sekä sisällöntuottajan omilla nettisivuilla.
Arpajaislaki muuttui vuoden alusta. Uudistuksen myötä Poliisihallitus voi kieltää yksityishenkilöitä markkinoimasta rahapelejä lainvastaisesti. Lisäksi se voi esittää markkinaoikeudelle, että arpajaislain vastaisesta markkinoinnista henkilölle tai yhtiölle määrätään seuraamusmaksu. Yksityishenkilölle seuraamusmaksu on 200–40 000 euroa ja yhtiölle vähintään 10 000 ja enintään viisi miljoonaa euroa.
Seuraamusmaksuja ei ole vielä esitetty, sanoo ylitarkastaja Laura Rinne Pohasta. Hänen mukaansa Poha seuraa, jatkuuko havaittu markkinointi. Jos näin on, seuraamusmaksua voidaan esittää tai asiasta voidaan myös tehdä tutkintapyyntö.
Rinne sanoo, että tavallisesti rahapelimarkkinointia harjoittavat yksityishenkilöt eivät lopeta poliisin yhteydenoton jälkeen. Hänen havaintojensa mukaan lakimuutos ei ainakaan vielä näytä hillinneen yksityishenkilöiden harjoittamaa rahapelimarkkinointia.
– Jotkut isommat rahapeliyhtiöt ovat muuttaneet vähän markkinointitapojaan siten, ettei se niin suoraan kohdistu Suomeen.
Pohalla ei ole virallista tietoa siitä, kuinka paljon ulkomaalaiset rahapeliyhtiöt maksavat ihmisille, jotka mainostavat niiden pelejä sosiaalisessa mediassa ja nettisivuillaan. Rinteen mukaan tiedot sopimuksista perustuvat julkiseen tietoon tai siihen, mitä ihmiset itse kertovat valvontaprosessin aikana.
– Riippuen siitä, onko henkilöllä paljon seuraajia, joku saa esimerkiksi vain 200 euroa vuodessa, mutta joku voi saada jopa 5 000 euroa kuukaudessa.
– Yleensä he saavat ilmeisesti tällaisille pelitileille rahaa, joka voi olla sitten kotiutettavissa.
Rinteen mukaan yksityishenkilöiden harjoittama rahapelimarkkinointi kiihtyy aina hetkellisesti tiettyjen tosi-tv-sarjojen, esimerkiksi Temptation Islandin, aikaan.
– Piikkejä tulee aina siinä, kun tällainen reality-ohjelma alkaa ja kun se loppuu ja henkilö saa seuraajia sosiaaliseen mediaan.
Rinne sanoo, että jos yksityishenkilön rahapelimarkkinoinnin taustalla on jonkinlainen toimeksiantosopimus rahapeliyhtiöltä, myös yhtiöön pyritään kohdistamaan valvontatoimia. Hänen mukaansa tavoittaminen ja mahdollisten seuraamusmaksujen toimeenpano ulkomaisten yhtiöiden kohdalla voi kuitenkin olla hankalaa.
Lainvastaista rahapelimarkkinointia harjoittava voi syyllistyä rahapelirikokseen, josta rangaistuksena on enintään kaksi vuotta vankeutta. Rinteen mukaan Pohan arpajaishallinto tekee vuosittain yksittäisiä markkinointia koskevia tutkintapyyntöjä.
Yksi tapaus on tällä hetkellä syyttäjällä syyteharkinnassa. Vantaalainen mies on mainostanut Snapchat- ja Twitch-tilillään sekä nettisivuillaan eri rahapelejä ja nettikasinoja. Hänellä on Twitchissä lähes 13 000 ja Snapchatissa vajaat 150 000 seuraajaa.
Mies on viimeksi tällä viikolla julkaissut Twitch-tilillään rahapelisisältöä ja hänen nettisivuillaan on lukuisia eri nettikasinoiden mainoksia.